Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1088 ggr
Lamina
0

Råttor och ehec?

Sitter och tittar på nyheterna som självklart handlar om ehec. Till mångas besvikelse så vill ju folk inte köpa grönsaker nu och t.ex. gurkpriserna rasar som aldrig förr. Billiga grönsaker är ju bra, massor med gott till råttorna! Men hur är det, kan dom också få ehec? Eller kan jag ge råa grönsaker till dom?

Själv äter jag grönsaker med smma glädje som alltid, är inte rädd för att bli sjuk. :p

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Zolah
0

tror inte det är så stor chans att bli smittad ändå med tanke på att dom stoppat en hel del importer.

om man kokar grönsakerna minst 10 minuter ska dom vara OK samt kan man skala gurkor samt skölja dem.

Miss Lalona
0

Många gurkor som vi har i Sverige är ju även svenska så då är det inte lika stor risk. Dock kan man ju alltid skala gurkan så man är säker.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

mikeiko
0

Bah, först var det gurkor, sen groddar. Tills man vet säkert var smittan kom ifrån kan man ju inte göra mer än fortsätta som vanligt…

Fawo
0

Svenska grönsaker ska ju vara helt clean. Såg på ica idag att de sålde ut danska gurkor för 5 kr/2 st. Men jag köper ändå bara svenska gurkor!

// Fawo (;

Lamina
0

Fast det är ju dom billiga grönsakerna jag är ute efter. Oskyldig Så frågan är väl om råttorna kan få ehec eller om det är helt ofarligt att ge dom grönsakerna till dom.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Zolah
0

Skala / koka grönsakerna , problem solved :3

Banankaka320
0

Men vad är det för bakterie?? Ett tag sen så var de någon bakterie i vattnet som hade något med avföring att göra så djur tålde det men inte människor. Vet inte om de är sant men dem borde tåla bajs mer än oss allafall xD

Lamina
0

E-coli eller något sådant. Det ger, vad jag förstår, blödningar i tarmen, diare och i värsta fall njursvikt eller t.o.m. död. Inte går det att bota heller, bara behandla symptomen och hoppas att man inte tar för stor skada i väntan på att bli frisk.

//Lamina

Zolah
0

#7 tror du tänker på parasiten cryptosporidium som finns där jag bor just nu :c

Banankaka320
0

Kollade på Wikipedia och det verkar vara någon tarmbakterie som man ska ha i tarmen … Och kon har de i sig också men vi tål inte andras bakterier om jag fattat rätt :s

RaGooN
0

#4 - Gurka som e så gott, ofta 5kr för två :O
men det var väl bara Tyskland och Spanien det kom ifrån? Bakterien?

Grejen med denna är att jag läste lite att över 140pers insjuknar i denna sjukdommen VARJE år, men jag vet inte om denna är starkare än den "vanliga". Men grejen med djur är ju att det sprids via djur med. På samma sätt som människor. 
Bah massa krångel :O

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)

Itchy
0

jag har haft EhEc smitta för ett par år sen då jag drack opastöriserad mjölk, och jag kan garantera att det inte är en trevlig sjukdom

mina råttor & kanin får bara svenska grönsaker, även om priserna på utländska är sanslöst billiga

You can't spell Bitchy without Itchy

Lamina
0

#11 Fast denhär smittan ska vara den mest agressiva ehec-smittan som någonsin setts, eller något sådant. Får väl hålla mig till svenska grönsaker helt enkelt, vill ju inte riskera något.

//Lamina

[Alenzi]
0

… Jag äter precis som vanligt. Tills man vet varifrån smittan kommer kan man ju inte göra så mkt mer än att leka Don Quiote bäst man vill.

(efter lite självrannsakan måste jag dock erkänna att jag slopat tyska grönsaker, och nog gnuggar jag frukt och grönt lite extra under kranen sen smittan debuterat..)

Guldheden
0

tänker bara köra svenskt. min underbara kärleksklump till mor frågade tillomed vad hon skulle så i kökslandet till mina råttisar, så nu kommer jag få obegränsat med grönsaker hela sommaren =)

Kashii
0

Här kan ni läsa om vad EHEC är osv

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/enterohemorragisk-e-coli-infektion/

jag har alltid och kommer alltid köra på svenska grönsaker. Köper inte kött från utlandet heller XD

mikeiko
0

#14 +1

#15 Men jösses vilken fin mamma du har! ^-^