klovård - tips?
Jag vill ha lite tips på klovård, jag klipper mina råttor då jag tycker det behövs men tyckte det skulle vara intressant att höra vad folk gör.
jag undrar bla hur det ser ut då dom börjar ha klumpfot, har det nåt medklorna att göra?
hmm klumpfot får dom väl om dom sover på hårt underlag länge och ofta och belastar foten? eller ? :o
förut klippte jag klorna på mina ratz, men det blev för jobbigt för både mig och råttorna, dom hatade det, jag hatade det. så det slutade med att jag såg ut som typ.. scarface haha. så jag stoppade in ännumer grenar och sånt som klorna slipas ner på när dom klättrar osv!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
men jag funderar om själva klorna blir deformerade som ett tidigt tecken?
Ok, tycker det är svårt med grenar. dels att hitta ätbara där jah bor och oron att kryp ska hänga med :c
Nej, det ser mer ut som en böld på foten.
Fast meningen är ju inte att råttorna ska äta grenarna. Så länge du inte använder dig av något träd som är giftigt eller ett barrträd ska det vara ofarligt. Kryp och sånt blir man ju lätt av med genom att låta grenarna ligga ett tag och sen köra dom i ugnen.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
googlade lite snabbt på bumblefoot, men vet inte om den sidan var trovärdig men det stog:
''Sjukdomen yttrar sig i svårbehandlade rödaktiga svullnader under en eller båda hasorna på råttan, som stora trycksår ungefärSjukdomen yttrar sig i svårbehandlade rödaktiga svullnader under en eller båda hasorna på råttan, som stora trycksår ungefär''
Tror inte att, eller det verkar inte som att klorna blir annorlunda av sjukdomen. Men det kan ju vara olika från fall till fall..
Men såna plattor man har krukor på som är räfflade kan man väl ha i buren, råttorna kanske lär sig att slipa klorna på dom isf?
Läste det någonstans förut**.
**Om man är orolig för att kryp och snusk ska följa med in kan kan ju stoppa grenar i ugnen, frysen eller hälla kokande vatten över dom så att dom dör : )
Men ja, jag tycker också att det är svårt med det där med grenar. Jag har tur som har ett äppelträd på gården som jag kan knycka ifrån.
OK, för en av mina råttor har på vissa ställen lite tjockare klor men det kanske är så pga att dom inte slipar ner det tillräckligt själva?
ok får ta och se mig för vad jag kan hitta, finns inte mycket i stan. finns äppelträd men do blir nog arga om jag snattar grenar från dem :P
haha men på våren (kanske lite sent nu) brukar man väl beskära fruktträd? då kanske du kan gå hem till någon och fråga om du kan få ta några grenar dom sågat av :D
Jo, MEN problemet är jag vet inte vad som är frukt träd och vad som är plommon. Om jag minns rätt ska man undvika vad som är stenfrukt? eller vad det heter