Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 685 ggr
Jinaum
0

Introducerings problem

Jo jag vet inte redigt vad jag skall göra längre.

Bäbben skriker, piper och springer all sin värld som han tror de andra skall ha ihjäl honom. Utan att de faktiskt gör något.

Dock har de börjat bli irriterade på honom. De får ju inte lukta eller någonting utan han springer och är på flykt. Så nu har de gett honom tjyvnyp här å var som resultat.

Jag har provat att ha dem på olika platser där de får träffas.

Jag har badat dem ihop för att de skulle få en traumatisk upplevelse ihop.

Jag har gått runt med dem i en transport bur för de skulle ty sig till varandra.

Men jag vet liksom inte vad jag ska göra med en bebbe som skriker och vill bara gömma sig undan dem.

Han agerar som om de gjort honom illa fast de inte har det. Så har han varit ända sedan han träffade på dem. Han vägrar lägga sig på rygg, vägrar låta dem komma nära utan vill så långt bort som möjligt verkar det som.

Jag är lite rådlös när han är sådär. Vad mer kan jag göra för att försöka få det fungera?

Jinaum
0

*putt*

hus-musen
0

En sån liten en hade jag med, bästa är om du kan introducera bäbisen till en råtta i taget så han lär sig att nya inte är farliga. En av de lugna stabilare råttorna till att börja med och när det går bra lägga till en råtta till. Alla bäbs vet inte hur man ska uppföra sig, och stressar man dem så kan det bli värre, vilket du verkar uppleva nu.

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

Ok får prova den vägen då. Känt mig väldigt rådlös då jag aldrig råkat ut för något sådant här komplicerat annat än ensam råttan jag försökte få in. Men det känns helt annorlunda då det faktiskt blev slagsmål och inte det här pipet.

Men ok. Tillbaka till soffan med en lugn och en bäbbe.

Jinaum
0

Ja de gick bättre. Han verkar inte ha något större emot ledar råttan nu iaf. Men jag vet som är boven till tjyvnypen faktiskt. Det var den jag inte trodde alls. Monty! Blev jätte häppen. Men han nyper bäbben med varje chans han får. Fattar inte varför. Han har inga sår själv eller liknande så det är ju ingen payback precis.

hus-musen
0

Näe han lär sig att en och en är de inte farliga! tar man det långsamt på det viset så brukar det ordna sig.

Ja ibland blir det inte som man tänkt sig, men det förklarar ju varför bebben inte lugnar ner sig nån gång oxå. Du får korrigera monty, kanske sätta han in skambur eller liknande om han är elak på bebben?

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

Får prova de. Dock trodde jag inte det var han för tidigare är det han som gått imellan när den andre blivit för enveten.

Itchy
0

jag hoppas att allt löser nu & att psycho lugnar ner sej, monty kasnke är svartsjuk på lillkillen {#emotions_dlg.innocent}

You can't spell Bitchy without Itchy

Jinaum
0

Kanske. Förstår inte redigt vad han sysslar med. För förut så gick han imellan Deadly och Psycho när Deadly inte ville ge sig. Men nu så ska han nypa Psycho till varje pris när han kommer nära. *tar fram vatten sprutan* Ska bli ändring på det. Sådant tolererar inte matte.

Men det är lite lugnare i buren nu i alla fall. Han tycker fortfarande Deadly är lite äcklig, men inte så äcklig att han känner ett behöv av att skrika och ha exakt lika bråttom därifrån. Tror att om jag har bara dem två tillsammans ett par gånger till kommer han nog vänja sig vid honom i alla fall.

Det roliga är att när jag slängt in dem i transporten är det inga större problem. Det pips lite först, men sedan är det rätt lugnt, det händer inte så mycket mer efter det och då lät jag dem sitta där i en timme för att de skulle få vänja sig vid varandra.

Jinaum
0

Men shit. Monty verkar verkligen ha något emot lillen. Han satte just igång att jaga honom. Så lillen kröp in i röret jag har för att få vara ifred. Monty får tag i kejdan och drar som fnan i den för att få ut honom.

Aldrig sett någon betee sig så faktiskt. Verkligen skaka och ruska på röret för att råttan sitter där i.

Blev en direkt biljet till sakmburen.

Jinaum
0

Nu verkar det vara lugnt. Efter en helg i en enorm djurtransports bur, åkt bil, tåg och buss och blivit klappade av alla möjliga människor har de sovit ihop, lekt och sprungit runt i koppel. Nästan inget pip. Dessutom charmat massa vikingar.

Nu verkar det vara lugnt. Bebben rör sig obefriat i buren och vågar gå nära gubbarna utan att pipa om de luktar på honom. De får till och med putsa på honom. Så nu har det nog äntligen get med sig :)

Itchy
0

underbart :D

lilla vikingaråttan ^_^

Jinaum
0

Jupp! Oblyg och har klättrat på nästan alla :P

Itchy
0

som det ska vara Cool