Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1306 ggr
Kashii
0

Uttorkad

Min lilla Sofia har fått medicin, metacam och baytril, men hon vägrade ta med glass osv, så har fått spruta in lite i taget i munnen, nu är hon slö och vill helst ha varmt o närhet. Nu är det så att jag gjorde dra i nackskinnet-testet, och hon är uttorkad, men jag är orolig för hon ville inte ha saft, dock så fick hon i sig 1krm yoghurt vid maten och en liten bit lax.

Men ja vet inte hur ja ska få i henne mer vätska, och jag har ingen kunskap eller material att ge vätska under huden med spruta så de tänker jag inte ens försöka. Är ju orolig att om ja ger vätska i munnen på henne med pipett att hon ska få de i fel strupe o få ner de i lungorna…..

men kan säga att hon är svullen och fått brunt klet från vaginan, men det är mindre efter att ja börjat få i henne medicinen.

Zolah
0

du kan ju droppa det i munnen på henne, du behöver ju inte 'tvinga ner det is trupen. Det blir ungefär som med mäniskor antar jag, att det är rentav bra att hon får lite i munnen som fuktar.

tvättar hon sig själv? kan vara en ide annars att blöta ner hennes päls så hon tvättar bort det så hon får i sig vatten på det sättet

Kashii
0

jodå, hon tvättar sig lite grann i ansiktet och om hon får stöd på sidan (t.ex vänster sidan) då tvättar hon sig lite på höger sida.

Zolah
0

men då kan det ju vara värt att prova :)

Kashii
0

pappa lyckades få i henne vaniljglass nyss XD tror hon vägrar ta maten ja ger henne för att de är jag som "tvingar" i henne medicin ^^; men tror att svullnaden som hon har i buken gör att hon inte kan få ner så mkt mat.

Gah man känner sig ju maktlös >____<''

Zolah
0

Men ge henne inte så mycket socker bara, båda glass och saft är inte bra.

om hon inte kan få ner så mycket på en gång ge henne oftare ist, som man får göra med ungar

Kashii
0

vatten vägrar hon helt (verkar som att de är som människobarn när dem blir sjuka, sött är lättare att få ner) vi har inte mkt lätttuggat/bara att svälja saker hemma….bara yoghurt, glass, vatten/saft och nyponsoppa(som är dyngfull med socker) samt välling(osockrad och fullkorn) och honung XD

Banankaka320
0

Gå till vet och låt henne få vätska i huden, minns inte vad det heter nu.

Kashii
0

#7 de har inte öppet nu, men har fått i henne mer glass nu :)

hus-musen
0

Men glass är inte vätska, ni behöver få i henne vatten. Ge henne ljummet vatten i en spruta i munnen, om ni tror det blir lättare att få i henne honungsvatten så gör det.

Qui dormit, non peccat

Kashii
0

Sofia somnade in inatt, såg helt fridfull ut när jag hittade henne. Hade fått tips att ge henne en druvsockerblandning som jag hade tänkt ge henne idag men…det hann jag inte…

Banankaka320
0

Okej tråkigt :( sånt är frustrerande när dem inte dricker eller äter

Kashii
0

jag känner inte frustration, snarare maktlöshet. men jag gjorde vad jag för stunden kunde även om det inte räckte

[Alenzi]
0

Jag beklagar verkligen :(
Men det låter som att du gjorde vad som stod i din makt, då kan man faktiskt inte göra mer.

zickan
0

Till nästa gång om det sker igen för något. Finns vätske ersättnings tabletter osv att köpa på apoteket. Samt åka till veterinären och får vätske spruta i huden som tidigare rekommenderade.

Eller testa te med lite honung hellre än glass, saft, socker osv.

Köra pipett och spruta in i munnen. Sväljer, slickar de inte i sig. Så spruta in. Massera runt nacken/hals/haka och dra med handen längst råttans sida, lite mer försöka massera ned vätskan. Kan vara svullen i halsen eller svårt att andas och kan behöva lite extra hjälp att få ner det.

Riktit jobbigt med djur som får vätskebrist och vägrar dricka :-/

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.