Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 1211 ggr
isakdanielson
0

HJUL ?

Tittade på lite burar som folk hadde och jag såg att inte så många hade hjul i burarna. Jag har själv ett hjul men det låter ganksa mycket på kvällen. Behöver man inte ha ett hjul ? 

tacksam för svar !{#emotions_dlg.smile}

Zolah
0

Man ska inte ha hjul då råttan böjer ryggen onaturligt och bygger upp musklerna fel, det enda bra 'hjulet' är ett låst hjul ( dvs ett som inte snurrar ) enligt många.

Om man vill ge sin råtta träning så är det bättre att låta han/hon springa på sängen eller golvet.

isakdanielson
0

TACK ! hadde jag ingen aning.

mikeiko
0

Svansen kan också lätt fastna och brytas i ett hjul, så precis som Zolah säger det är springa och klättra som gäller! :)

Jinaum
0

Har för mig att någon räknade ut, att ett hjul måste vara i samma size som ett traktor däck för att inte råttan skall sabba sin rygg. Det ger än väldigt bra uppfattning om hur litet de där gnagar hjulen är för råttor :P

[Emma--]
0

Till guldhamstrar ska man ju gärna ha minst 20 cm i diameter för att dom ska kunna hålla ryggen normalt. Så då kan man ju tänka sig hur mycket större hjul som skulle krävas för en råtta. {#emotions_dlg.tongue_out}

#5 Ett sånt hjul skulle ta lite plats ;P

hus-musen
0

#5 80 cm i diameter behöver hjulet vara ungefär, beroende på råttans storlek då såklart.{#emotions_dlg.smile}

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

#7 Ah. Hade för mig att det iaf var löjliga proprtioner för att råttan skulle må bra av det. I Stil med traktor däck.. Däck var det i alla fall. Kan ha misstagit det för bildäck med. Verkar stämma lite mer.

[aammE]
0

Det finns ju liggande hjul, kan man ha sådana? De som är typ en snurrande skiva.

Själv har jag varken hjul eller råttor är mest bara nyfiken. {#emotions_dlg.tongue_out} Eller ja, har hjul till guldisen ibland och mössen kan få testspringa någon gång då och då (vääldigt sällan).

Lamina
0

#9 Har för mig att det var någon som beställde hem det och testade, men sen hörde jag inte mer om det. Själv tror jag inte att det är mycket bättre. Råttan måste ju luta åt sidan när den springer, det kan ju knappast vara nyttigt. Dessutom verkar risken vara stor att råttan kan skada sig eller "flyga iväg" om den försöker kliva på när någon annan springer. Ser iaf ut så på dom youtubevideor jag har sett.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[aammE]
0

#10 Har sett ENORMA sådana som jag inte tror att de behöver böja sig nämnvärt på. Men ja, finns miljontals bättre sätt att aktivera sin råtta på, onödigt att testa kanske. {#emotions_dlg.tongue_out}

Lamina
0

Nja, lutar gör det ju iaf… Då skulle jag hellre prova sånna där jättehjul för katter. Frågan är väl bara om dom kan få igång ett så stort hjul. {#emotions_dlg.laughing}

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Jinaum
0

Tycker de kinda fixa ett litet löpband till råttorna istället :P Som drivs på batterier eller något.

Vore inte det det ultimata?

Så.. nu har jag vit OT *ställer sig i OT hörnan och skäms*

Lamina
0

#13 Uppfinn ett själv då? Vem vet, det kanske säljer jättebra och så blir du miljonär. :p

//Lamina

OttoIsTheShit
0

dom har ju löpband till hundar i usa xD

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

[Emma--]
0

#12 Haha testa sök på cat wheel på youtube.

mikeiko
0

det var jag som skaffade ett liggande hjul! Ett "flying saucer" som jag köpte på e-bay. Tar dock rätt mycket plast, och mina tjejer är inte ett dugg intresserade av den sabla grejen som bara var ivägen för dem typ xD Men så får ju mina röra sig fritt när de vill också, så de behöver inte vara instänga och bli uttråkade menar jag.

Men ja, det var väl så fail-köp, det står och dammar under en pall xD

hus-musen
1

#17 Du får ha den som roterande tallrik på bordet istället :D

Qui dormit, non peccat

Itchy
0

hmm…undrar om en "vattentunna" är stor nog att göra ett hjul av

You can't spell Bitchy without Itchy

mikeiko
0

#18 LULZ ja en sån där för nachos!! XDDDDD