Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1069 ggr
Forgetful
0

Färghjälp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft dessa tjejer i några veckor nu och undrar vad de är för färg då inte förra ägaren var säker, de har ljusnat lite smått på några hårstån här och var så kan det vara silvering? Vad kan deras färg heta? xD Den ena är någon grå färg och den andra någon brun

//Forgetful

Forgetful
0

Vajli man ser här (bruna)

//Forgetful

Forgetful
0

Teami som är mer grå

//Forgetful

Forgetful
0

Och Vajli igen (brun)

//Forgetful

hus-musen
0

Du har två husky roan, roan innebär att råttorna bleks.

Angående färgerna så ser jag inte riktigt, de har bara olika varianter på grått typ på min skärm. Har du några tydligare bilder på pälsen?
Den gråare skulle kunna vara en blue husky roan och den bruna choklad husky roan, men svårt att säga på bilderna.

Qui dormit, non peccat

Forgetful
0

Jag har funderat på dem färgerna men har inte så mycket bättre bilder på deras päls just nu men kan lädda in lite bilder som jag tagit med bättrre ljus, vänta lite x) hur vet jag att de är roan? :O

//Forgetful

Forgetful
0

Vajli den bruna igen

//Forgetful

Forgetful
0

Vajli bruna

//Forgetful

Forgetful
0

Och Teami den gråa

//Forgetful

Forgetful
0

Teami gråa men man sr kanske inte så mycket av färgen men lite iaf

//Forgetful

Fawo
0

Tycker den bruna ser ut som en Agouti Roan (Vet dock ej om de stämmer xD) Den andra vet jag inte riktigt, vissa bilder ser den ut som en vanlig black roan, men andra bilder lite ljusare typ russian blue roan? xD Är ingen färgexpert.. Gissar bara :-)

// Fawo (;

Forgetful
0

Njaa hon har ju verkligen helt bruna strån och agouti är lite brun/svarta i håret xD den gråa har också helt gråa strån och de är unga på bilderna så de var varken ljusare ellerr mörkare innan x)

//Forgetful

Fawo
0

Okej. Här är min Agouti Roan, ser du några likheter?

// Fawo (;

Forgetful
0

Ne asså hon bara den ljusa bruna färgen, inte brunt blandat med mörkare brunt x)

//Forgetful

Fawo
0

Ah okey xD då har jag ingen aning :-)

// Fawo (;

Forgetful
0

Ja det är jättesvårt xD men jag tror det kan vara choklad och blur eller något för det är det närmsta jag kan komma och om nån tror nått annat så säg till x)

//Forgetful

hus-musen
0

#8 på denna bild ser hon ju inte alls blå ut? Kan du ta en bild på henne i dagsljus utan blixt som visar hennes färg ordentligt? Hon skulle kunna vara en blekt black husky roan.

Qui dormit, non peccat

fiffiluren
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den bruna skulle jag säga är mink, den ljusare är svårt att säga, men nån typ av blå skulle jag tro

Forgetful
0

Men ska inte de vara väldigt mörka innan isåfall om de är black? :/ hon har alltid varit såhär ljusgrå men ska se om jag kan få fram en bild till. Vad är det för skillnad på mink och choklad då? :O måste ju vara någon av dem tycker man ju

//Forgetful

Forgetful
0

Om jag tittar enligt SRS så har den gråa mest likhet med russian blue då hennes hårstrån är lite mörkare vid pälstoppen och ljusare nertill och jag kan tänka mig att den bruna kan vara mink då den alltid beskriv som gråbrun, vilket hon är då man knappt ser skillnad på deras färger ibland x) så tror det kan vara russian blue och mink :P vad säger ni om det tro? x)

//Forgetful

hus-musen
0

Russian blue tror jag inte, tycker inte att färgen stämmer för det. Snarare helt vanlig blå, då blå kan komma i många olika nyanser. så blue och mink är troligast.

Qui dormit, non peccat

fiffiluren
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är et bildtråd med mink http://rattor.ifokus.se/discussions/4d7160ccb9cb46222107160e-mink-aamm-foto-trad 

Och här är en med choklad http://rattor.ifokus.se/discussions/4d715ff8b9cb46224406ec39-chocolate-aabb-foto-trad 

Russian blue http://rattor.ifokus.se/discussions/4d71623cb9cb462221072be2-russian-blue 

Och vanlig blue http://rattor.ifokus.se/discussions/4d7168adb9cb4622330771c1-blue-aagg-foto-trad 

Hoppas det hjälper dig lite iaf, om du fortfarande känner tvivel, men annars tror jag att russian blue och mink kan vara det vi söker. Det är så svårt att veta exakt om man inte sett dom som riktigt små då dom börjar blekas så himla tidigt iband (olika indivier bleker olika fort)

Sen frågade du högre upp - Hur vet du att dom är roan? vet inte om du fick svar på det men det är väldigt typiskt till den där typen av teckning. Finns också striped roan som bara har ett smalt streck över ryggen. Det finns en tecknings om heter Badger (tror inte det namnet är godkänt i sverige, men det finns i finland har jag för mig) - det är en amerikan birkshire med bläs.

Kolla igenom den här tråden, det finns mycket nyttigt här http://rattor.ifokus.se/discussions/4d7168adb9cb4622330771c1-blue-aagg-foto-trad

Forgetful
0

Ja de har ju ljusnat lite men inte mycket för det har typ slutat ljusna nu xD men vad är det för skillnad på russian blue och vanlig blue då? O.o är svårt att se skillnad på bilderna, men jag ska få hem en self mink flicka till om någon vecka så hoppas på att se likheter i pälsarna på dem två :) däremot är den gråa svår att lista ut xD jag har tittat runt på de sidorna redan och det är så svårt när de ändå är så olika nyanser av grått x)

//Forgetful

hus-musen
0

Vad har föräldrarna för färg?

Russian blue är en mörk grå färg, den ser inte ljusgråblå ut. Är sämst på att förklara känner jag. Men kolla i bilddrådarna på en vanligt blue och en russian blue så ser du stor skillnad på dem.

Qui dormit, non peccat

Forgetful
0

Ja då är hon inte russian blue för hon är väldigt ljusgrå men ändå inte jätte jätte ljus xD

//Forgetful

Forgetful
0

Mamman är också samma färg som den bruna alltså typ mink och pappan är svart x)

//Forgetful