Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1264 ggr
GeishaoChick
0

HJÄLP!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är grymt orolig för min flicka Chick!

Hon har alltid varit kärnfrisk enda tills i fredags.. och enda sen dess har hon kliat sig GALEN! Hon har kliat bort all päls runt ögat och bak till örat, och nu börjar hon klia på andra sidan..

Hennes normala beteende har inte ändrats, hon är fortfarande matglad och skuttig och alltid lika kelig.. det är bara det där kliandet som gör mig så hemskt orolig. Hon har en liten plita på kinden som troligtvis kliar och kommer nog gå bort. Hon har inga sår alls, bara en mycket kal fläck som oroar mig och jag undrar vad det kan va..

Skabb kanske? För jag har ju låtit dom springa runt på mitt golv senast i fredags. Jag kontaktar er först innan veterinären så jag kan få en hint om hur jag ska fortsätta.
Jag tror inte det är dödligt, men det är nog mycket irriterande och kan bli ett sår tillslut som kan leda till infektion. Kollade just nu mot buren och ser henne sitta i hängmattan och klia/tvätta sig febrilt. *suck*

Hjälp mig snälla!

mikeiko
0

Vad är en "plita"?

..och du är helt säker på att det inte är barbering?

GeishaoChick
0

Plita är en slags finne, fast inte.

Och barbering?? Egen frisör? -3-

hus-musen
0

Låter som att det antinen är skabb, eller så barbering. Har någon annan putsat mycket på henne på sistonde? Är det bara hon som ser ut så?

Skabb får inte råttor av att springa på golvet, förstår inte riktigt hur du menar där.

Qui dormit, non peccat

GeishaoChick
0

Jag har aldrig hört talas om barbering o.o vad innebär det? Och nej hon ser inte ut så, kan också va Geisha som putsar henne.. men jag tvivlar på det

mikeiko
0

Man kan säga att det är råttor som "överputsar" antingen sig själva och/eller andra råttor. Det finns jättemånga trådar om detta, så använd sökfunktionen bara!

Eftersom det är runt ögat så är det ju inte hon själv som gör det, eftersom hon inte skulle komma åt, har någon annan glest hår någonstans på baken så kan denne vara boven i dramat, om det är så att råttan barberar sig själv också vill säga.

Vanligt är just runt ögon, ben och på baken.

Zakaraa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det där ser precis ut som barberingen en av mina råttor hade förut och det var helt klart barbering.

Tror att det är barbering det handlar om i detta fall också

Här kan du se hur min såg ut och tråden jag hade: 
http://rattor.ifokus.se/discussions/4d713717b9cb46222d04ebf4-rexad-eller-barbering#participating-21

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

GeishaoChick
0

Chick kan ha fixat detta själv med ena baktassen.. men jo det stämmer det ni säger. Det ser bara så hemskt ut att se sin fina flicka kal i ansiktet..

chucklovessarah
0

Hej, min tjej hade också kala fläckar och vi gick till veterinären och det visade sig vara löss, om det är det så behöver hon medicin:(

Zolah
0

om jag minns rätt kan barbering vara ett tecken på stress eller för lite att göra?

om det är så kanske du ska kolla om det finns nåt som stressar eller se till att hon får nåt annat att göra.

GeishaoChick
0

OM hon nu har blivit utsatt för stress, hur lång tid kan det ta innan hon blir "normal" igen.. nu har hon fått en fläck på halsen samt andra ögat :C

Banankaka320
0

#10 Beror på om miljön och Rutiner ändras. Men ganska snabbt kan jag tänka mig, inom en vecka :)

Jinaum
0

Min ensam råtta började barbera sig här. Han gör det fortfarande om jag ligger åp latsidan. Men han gör ingenting om jag håller på med honom och ger honom åtminstonde minst en halvtimme varje dag att umgås med mig.

Så det beror la på. Ge dem fler leksaker och fler aktiviteter och se om de slutar. Annars kanske de behöver än mer underhållning och pyssel.