Förkyld råttbebis
Min råtta Soda som är ca 10 veckor är nog förkyld, hon låter hela tiden, vet inte om det kan kallas rossel. Hennes nos rinner med. Men då allmäntillståndet är som vanligt känner jag att vet inte behövs än? Te ska jag ge henne nu, något mer? Köpte henne förra veckan i djuraffär men har inte märks förrän igår kväll…
Vad har du för bottenmaterial? Drar de i buren? Om hon låter är de troligtvis mycoplasma, gå till vet. Och få lite medicin innan de blir för sent. Min rosselråtta får choklad och de hjälper ibland, undvik mjölkprodukter.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 okej, just nu är det tidningar och toalätt i toaletten. det är inget drag vad jag vet.. Har läst om mycoplasma och jag tycker inte att det låter som det… :s
Sök upp filmer på youtube och försök lyssna lite, jag har för mig det kan låta lite olika
Kasta in lite fleecefilt och gör lite rooiboos te (coffein fritt) och sätt i en annan vatten automat ( se till att det inte är super hett )
du kan också hälla i lite honung, men gör det först efter te vattnet svalnat lite annars förlorar det effekt.
testa det i en vecka om det inte ger sig då bör du gå till vetrinären
Lägg örat mot hennes mage, låter det där inne? Du kan ju gå till veterinären och få antibiotika, men en så liten råtta ska inte vara sjuk och antibiotikan kommer att skada skelettet och förmodligen blir hon aldrig frisk. Det är vad jag lärt mig från olika uppfödare, vår veterinär här i byn som är jättebra, och egen erfarenhet från sjuka ungråttor.
Huskur som jag provat med framgång är färsk timjan i mängder, kan kanske lindra en mild förkylning… Men den råttan blev sjuk igen ett par månader senare.
Jag hade gråtit och sen samlat ihop mig och tagit råttan till veterinären och avlivat henne om jag var du. Vi får aldrig en friskare råttstam om vi ska trixa och hålla de klena vid liv, och som sagt, troligen lär hon aldrig bli frisk. Men någon annan här inne kanske vet mer.

#5 Det är väl ändå väldigt extremt? Det är sällan problem med att få råttor friska annat än när man har låtit det gå alldeles för långt. Jag har aldrig haft problem att få friska råttor oavsett ålder och det är inga problem att medicinera en unge. Det finns antibiotika med mindre biverkningar och så länge man inte överdoserar så är risken minimal att det blir skador på skelettet som du beskriver. En friskare råttstam får du endast om du avlar på friska djur, jag kan inte se någonstans att hon ska avla på djuraffärsråttan? Som sällskapsdjur fungerar den utmärkt, även om den nu är snorig.
Till ts, det är vanligt att småråttor är snoriga när de kommer från zoo, detta pga den dåliga djurhållningen. De har inte den bästa förutsättningen från början helt enkelt. Det är även en stress för råttan att komma till ett nytt ställe, vilket kan göra att den stressrosslar. Vilket brukar gå över efter ett tag med rätt omvårdnad.
Se till att den har det varmt och skönt och inte står i drag. Ge den massor med nyttig hälsosam mat som hjälper immunförsvaret och ta den till veterinär för undersökning så att inte rosslet sätter sig i lungorna.
Sen kan du alltid anmäla djuraffären för att ha sålt sjuka djur.
Qui dormit, non peccat
Jag har ju två som rosslar, fast väldigt sällan. En fick jag nydligen av en som tröttnat och han är 10 gånger bättre nu än innan. Och även om han lät mycket så var han även glad och hade livslust.
Tycker inte du ska avliva än, är råttan pigg och har livslust, äter och allt så klarar den sig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
avlivning är absolut sista alternativet när den inte orkar eller har lust mer…