Loppor?
Min ena råtta har helt plötsligt (för typ 10 minuter sedan) börjat klia sig galet mycket. Min pojkvän tror att han har loppor.
Har han det?
Hur behandlar man det?
Vad kostar behandling för två råttor?

Loppor är inte alls vanligt, det är troligare att det är löss eller skabb. Löss kan du se som röda prickar i pälsen. Har någon av dem sår?
Du får ta dem till veterinär och be om stronghold, räcker med en droppe i nacken på dem och du behöver inte städa buren eller andra platser de är på jättenoggrant. Vad det kostar beror på veterinären du går till, sjäva strongholden är inte särsilt dyr iaf.
Qui dormit, non peccat
Lössen tycker jag ses tydligare i form av ägg, har aldrig lyckats se levande löss på mina. Äggen (aka gnetter) liknar små silvriga pluppar som sitter fastlimmade på hårstråna, de är lite svåra att se så det är bara att hålla råttan under något starkt ljus och kolla igenom pälsen.
hus-musen: ser man skillnad på det och porfyrin röd päls? har alltid funderat då jag inte sett det själv. ( löss dvs )

#3 Oja det gör man! Det går inte att ta miste på även om man aldrig har sett löss förut. Porfyri sitter längst ut i pälsen och ser torkat ut, de röda lössen sitter i hårbotten och rör på sig framför allt.
Qui dormit, non peccat
blä xP
My om du har det får du inte komma till mig förens dom är puts väck ^^;