Hälp,sjuk råtta!
Hej!
Min råtta på snart 2 år är jättedålig,det började för ca tre veckor sen på en lördag,när jag vaknade på morgonen så märkte jag att hon inte använde bakbenen hon släpade dom efter sig och sen när jag tog ut henne så la jag henne på min säng och då låg hon bara som helt utslagen. Det ryckte i hennes ben också.
Jag ringde till en jour vet. men hon visste inte alls vad det kunde vara men tyckte att jag skulle ge henne baytril som jag hade hemma sedan en annan råtta varit sjuk. Hon vart piggare på lördag kväll och var som vanligt senare. På söndagen så var hon pigg hela dagen och när jag gav dom mat vid 4 tiden så åt hon och var som vanligt. Men senare så var hon sådär igen,bara låg och det ryckte i benen.
Jag ringde till vet. igen men hon tyckte inte att vi skulle göra något eftersom hon vart piggare dagen innan. Den natten låg hon i min säng hela natten och jag var säker på att hon skulle dö.
På måndagen tog jag henne till vet. och var säker på att jag skulle behöva avliva henne,men veterinären tyckte att vi skulle avvakta eftersom hon ändå hade blivit piggare,men han hittade en knöl i hennes mage.
Jag fortsatte ge henne baytril och hon blev som vanligt igen,förutom att hon är lite tröttare och lite klumpigare än vanligt. Jag trodde hon hade haft något virus eller nåt så jag var bara glad att hon mådde bra igen.
Men idag så hände det igen,hon har legat utslagen i kanske 30 min nu och det rycker i hennes ben och lite i svansroten. Hon har rört sig lite och har burrat upp pälsen.
Är det en stroke hon har fått eller vad kan det vara? Borde jag avliva henne? Ska jag prova ge henne baytril igen?
Snälla vill ha svar snarast!
Tack på förhand!
/Emelie och sjuka Humlan

Beklagar men det låter som att din råtta har blivit gammal, snart 2 är inte illa ändå. Baytril kan ev ge en tillfällig förbättring men kommer inte att göra henne frisk
Knölen i magen, tumör? Kan trycka på inre organ och på ryggraden så att det är därför bakbenen inte hänger med. Svårt att säga utan att titta närmare på henne.
Alltid svårt att ge råd om avlivning och sånt, så det bästa är om du uppsöker en kunnig veterinär som kan titta närmare. Kanske är något man kan bota!
Qui dormit, non peccat
Tack för svar!
Vi har tyvärr ingen kunnig veterinär här i stan,varje gång jag har varit dit så har dom aldrig vetat något:/ Som sagt jag var ju dit med henne sist hon mådde såhär men då visste dom inget,det enda dom sa var att det antagligen var av ålder och att vi skulle ge henne vitaminer, man kännes sig aldrig mycket klokare efter man har varit där:/
Jag har alltid fått mer hjälp härifrån än från dom,man har läst på sig lite innan man har gått dit och det är nästan som att man själv vet mer än dom.
Jag vill bara inte att hon ska lida:/

Aha okej. Ja det är svårt att hitta kunniga råttveterinärer.
Du måste bestämma när det har gått för långt, hon mår ju uppenbarligen inte bra nu. Att hon har burrat upp pälsen är ett säkert tecken på att hon är sjuk. Är tassar och svans kalla eller varma?
Jag har gjort så att när mina pojkar har sett för trötta ut och tydligt sagt jag orkar inte mer nu så har jag tagit bort dem. Jag vill inte att de ska lida i onödan bara för att jag vill ha kvar dem längre.
Qui dormit, non peccat
Ja det är klart,hennes tassar känns lite kalla men jag tycker att dom oftast har ganska kalla tassar. Hon mår lite bättre nu iaf,hon är uppe och går,är inte lika burrig och har ätit lite barnmat:)
Det är så konstigt bara att det kommer och går:/

Brukar vara så, råttor är bytesdjur, de visar inte gärna att de har ont eller är skadade. De skulle då bli sårbara för rovdjur. Man ser dock när ögonglansen har slocknat och de bara går runt och lider, när de inte tycker att det är roligt längre.
Qui dormit, non peccat
Finns det någon bättre veterinär i en grannkommun? Kan man kanske få lite råd från en kunnig veterinärstation över telefon, trots att man bor långt ifrån? Annars finns ju alltid Agrias Telefonveterinär, men jag vet inte hur pass råttkunniga de är.
Jag ringde dem en gång sent på kvällen, eftersom en av mina råttor blev sjuk akut. De gav ganska bra råd, fast jag behövde ju ändå åka till veterinären dagen efter (det visade sig vara en elakartad juvertumör, som under loppet av några timmar blev så pass inflammerad att man såg en jätteknöl :( ). Lilla Sammet visade sig bara svag och dålig hemma, så fort vi kom till veterinären blev hon hur pigg som helst, vilket jag trodde var ett bra tecken. Fick då reda på att de oftast bara visar sig svaga för personer de känner bra (skydd för rovdjur etc).
Jag håller tummarna för din råtta!
I natt låg humlan i min säng hela natten,och hon har inte blivit piggare alls,hon rör sig lite men ligger mest hela tiden.
Hon hade blod i ögonen i morse. Jag tror inte hon blir piggare igen den här gången:/ Får se hur hon mår under dagen,annars måste jag väl ta bort henne. Men jag hade helst hoppats att hon fick somna in själv:/

Blod är det inte utan porfyri eftersom hon inte har orkat/kunnat tvätta sig ordentligt. Du kan hjälpa till och göra rent med en blöt trasa eller liknande.
Det låter som att det börjar bli dags, förstår att det är jobbigt att ta bort henne! Men se hur hon mår, ibland får man låta dem somna in för deras egen skull.. :/
Qui dormit, non peccat