Utställnings tips
Jag ska till stora vår imorgon och de kommer bli min första utställning som jag själv ska ställa ut mina råttor. Det ska bli spännande att se hur de går för mina små råttisar och kul att träffa lite råttfolk. =)
Tänkte att de kunde vara både kul och nyttigt att ha en tråd där man kan dela med sig om man har något bra tips på saker man kan göra/tänka på inför en utställning.
De kan tex vara tips på hur man håller sin råtta ren å fin från att man badar den tills den ska bedömmas eller om du har nått bra knap för hur man lättast badar sin råtta. Allt man kan ha användning för om man ska på utställning helt enkelt. =)
Alla har väl sina egna hemliga små knep men nått har man säkert man kan dela med sig av ;)
Vet inte om de här hamnade i rätt grupp nu så flytta de gärna om de ligger fel =)
jag klippte klorna på mina igår o tog det värsta på svansarna. badar dem gör jag alltid sent kvällen före utställning. med på utställningen har jag alltid nagel fil o klosax, o nån fet salva o våtservetter för att kunna ta ev putsfläckar, skitiga svansar eller vassa klor o dyl.
när jag badar mina har hag en stor balja med vatten i så jag kan doppa råttan i vatten shamponera o sen skölja av under rinnande vatten. men allra lättast tycker jag det är om man har badkar då kan man ha råttan i badet ett tag med typ 4-5 cm vatten i. det brukar va lättare att få ren svansen o det har fått lösa uppsig en stund. brukar använda ett häst/hund/katt shampo till mina men ibland får jag ta till galltvål till svansen för att få den ren. viktigt är att smörja in svans o tassar med en fetare salva efter bad så de inte blir torra
ha med en massa gurka eller annan vattenrik frukt på utställningen det kommer att bli varmt i lokalen o råttorna behöver allt vatten de kan få i sig även om man har vattenflaska med till dom. samt att det kommer bli en lång dag för dom o oss så lite matsäck med nåt energirikt är bra…
lycka till i morron! Vi ses där… =)
Låter som jätte bra tips. Blir till att köpa våtservetter och nån bra nagelfil idag.
Vilken tur att jag inte slängde ut badkaret då :P
Hmm de där med gurka va ett bra tips. Inget man direkt tänker på om man har med vattenflaska åt dom. =)