Bits
Hej på er, min lilla råtta som nu är ungefär ett halvår gammal biter alla så fort dom är inom räckhåll. Om jag stoppar in handen i buren kommer hon fram och biter mig om jag inte illa kvickt drar tillbaka handen.
Den enda gången hon inte har bitits var när jag hade henne på sängen och hon gick fram och nosade på min hand flera gånger, undrar vad det kan bero på?
Tidigare tyckte jag inte det var ett jätteproblem eftersom hon inte bet så det gick hål. Men igår när min kompis stoppade in fingret genom gallret så gick den råttan fram och bet henne så man såg ett sår för varje tand och det började blöda lite.
Att hon bits hindrar mig från att klappa på min andra råtta som är trevlig, eftersom råttan kommer fram varje gång jag ska klappa på den andra råttan.
Vad tycker ni att jag ska göra?
Har du hanterat råttan varje dag?
Om inte så kan det kanske vara så att den råttan som bits inte känner dig tillräckligt bra för att låta dig vara i råttornas revir, dvs buren.
Om du hanterar råttorna varje dag och vänjer råttan vid dig så kanske beteendet försvinner.
Råttor måste få komma ut ur buren minst en timme varje dag, under denna dagliga timme har du tid att vänja råttan vid dig. Det kan ta ett tag men det är helt klart värt det! :)
Några tips; prova att låta råttan komma fram till dig istället för att du närmar dig den, gör inga hastiga rörelser som kan skrämma råttan och försök att tvätta bort eventuella matlukter från dina händer innan du hanterar råttan ^^
Och att stoppa in fingrarna genom gallret är (för det mesta) självmord för ens fingrar xD Låt helt enkelt bli att stoppa in fingrarna genom gallret!
(e.s.)
Ja det är nog en bra idé, men jag vet att hon bits för att hon är rädd. Om jag håller i en matbit praktiskt taget attakerar hon matbiten för att ta den så fort som möjligt ifrån mig. Men jag funderar på om hon kanske bara gillar att… bita i saker
Min andra råtta brukar inte bita så mycket på saker, men den här råttan biter på allt hon får tag i, även soffan……
Hon har bitit mig i sängen också men inte riktigt på samma sätt som i buren, det verkar mer som om hon är nyfiken och undrar om jag är ätbar
Hon brukar bita i mina tår så fort hon kommer åt och har även (av alla ställen) bitit mig i armbågen…
Och jag är väldigt rädd för henne, känns extremt obehagligt att hon när som helst kan hoppa fram och bita mig
Jag har inte haft råttor så länge och har aldrig haft att göra med bitar-råttor så jag har kanske inte så jättemånga tips, men jag förstår ju att det är jobbigt för dig.
Min lillasyster har haft samma problem med många av de djuren hon har haft.
Min systers problem grundade sig i att hon inte hanterade sina djur tillräckligt mycket. När djuren väl bet henne så blev hon rädd och hanterade dem ännu mindre, då började djuren bitas ännu mer. Djur känner när man är rädd och blir själva nervösa då, det är värt att tänka på!
Som jag skrev innan så är det bästa du kan göra att hantera råttorna minst en timme dagligen. Om du blir biten ska du bara ta det lugnt och försöka att inte stressa upp dig då även råttan gör detta.
Ge inte upp i första taget, även om det är j*vligt jobbigt att bli biten så är det ett liv du har att göra med och det är inte schysst mot råttan att bara skita i den för att den bits. Du får helt enkalt arbeta mycket med råttan, blir det inte bättre då så vet jag tyvärr inte vad du ska göra. :/
Lycka till!
(e.s.)
Det finns även råttor som bits i buren (alltså oavsett om man har handen i buren eller sticker fingret genom gallret), dvs burbeskyddare.
Så även om hon blir tamare och det går att klappa henne, så kan hon fortsätta att skydda buren.
En tanke bara.
Jag har haft bitarråttor, men mina slutade åtminstone attackera händerna och jag kunde röra lite vid dem. Såvida jag inte var i buren och petade, då var de betydligt mer intoleranta.
Jag hoppas det löser sig för dig.