Traumatiserad råtta?
Jag har nu fått ENORMA problem med min ena råtta, Dante. Han är Vivis bror och även Vivi har varit en problemkille, även om dom flesta av hans problem löstes genom att han blev satt ensam. Bägge två är nu runt åtta månader gamla.
Dante bodde tidigare ihop med Vivi, som med tiden bara blev elakare och elakare mot honom. När dom fick färskmat fick Dante inte ens komma ner till botten av buren utan att Vivi attackerade och jagade iväg honom. Om jag gav Dante sin del av maten uppe i röret så kom Vivi och stal den, alternativt jagade undan Dante igen.
Jag tog bort Dante därifrån och satte in honom med mina andra fyra hanar efter en ordentlig introduktion och det fungerade utmärkt. Dom andra killarna är jättesnälla mot honom och väldigt accepterande.
Tyvärr så blev Dante problemet.
Dante ligger gärna i hängmattan med dom andra och bredvid dom, om han är den som lägger sig vid dom. Om dom andra så mycket som ens RÖR vid Dante så gallskriker han och jag menar verkligen gallskriker och flyr sedan i panik. Så vad jag ser verkar dom inte kunna fastställa en ny rangskala med den nya flockmedlemmen heller.
Dom fem bor i en Furet Tower och Dante bosätter sig ofta i röret mellan båda våningarna. Detta skapar irritation och stress hos dom andra fyra, då dom inte kan korsa över våningarna och då kan fastna i röret med honom. Dante vägrar flytta på sig och sätter istället igång med att skrika och pipa i röret.
Jag iakttar dom hela tiden och det enda jag kan se som dom andra killarna göra ibland är dominanta signaler, men jag ser inga tecken på aggressivt beteende hos dom. Resten av killarna verkar bli mer och mer irriterade över Dantes beteende och jag oroar mig över att dom ska bli mer våldsamma, i och med att Dante vägrar låta dom röra vid honom och bara flyr undan.
Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Dante går inte att sätta tillbaka med sin bror (vilket jag inte vill heller), jag försökte och det gick åt skogen. Jag har inte plats och tid för TVÅ ensamråttor.. :(
Jag är nästan säker på att det är Vivis fel att Dante har blivit som han är, men jag har ingen aning om vad jag ska göra åt det….
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Oj, det där lät otroligt jobbigt :/
Jag har tyvärr inga bra råd att ge, men ville ändå ge något form av stöd för din situation.
Finns det möjlighet att kanske låta dem göra en ny introducering? Alltså att de får träffas ute, och Dante kan få se att de andra är fina killar?
Det kanske blir läskigt att vara i just buren med dem.
Eller att Dante får bo med en annan snäll hane, och sedan flyttar de båda tillbaka med de andra när han verkar ha lugnat ned sig?
Sedan, går det att byta ut rören mot stegar? Det kanske underlättar hur de rör sig i buren, så att det inte blir stopp någonstans.
Om möjligt, kanske ta ut alla rör.
Jag hoppas det löser sig för dig på något sätt!
Hade också en råtta som gallskrek så fort någon kom nära >.< Han fick vara själv, men han hade massa andra problem också så han blev avlivad. >.<
Men tycker också det låter som en bra ide att göra en ny introducering, samt ändra inredning i buren så kanske han väljer ett mer lämpligt favoritställe.
Jag tog bort röret och satte istället en hylla under hålet mellan våningarna. Då blir det i alla fall mer plats till att ta sig förbi.
Hoppas det löser sig för dig. Har tyvärr inte så mycket råd att komma med just nu för tillfället. Men tänker på dig och hoppas verkligen att det blir bättre för er.
#1 Jag kan alltid försöka, men jag har redan gjort tre introduktioner mellan dom innan dom flyttade ihop och alla gångerna gick det jättebra. Sen får dom ju springa ute tillsammans minst en gång om dagen och det brukar gå bra också.
Problemet är att jag har inte en fjärde bur där Dante kan bo ensam med någon av dom andra. Jag har inte ens plats för en fjärde bur… kanske om jag flyttar ner en massa saker i förrådet och skaffar något som är på gränsen för två, men.. jag är inte så sugen på att sära på flocken. Dom har alltid varit tillsammans, dom fyra, ända sen dom var små.
Chanks och Rosco, två av dom, har lugnat ner sig betydligt runt Dante och har börjat försöka lägga sig hos honom hela tiden. Särskilt Chanks. Dock vet jag inte om det gör Dante lugnare.
Jag har tagit bort alla rör nu så att samma stressande situation inte ska uppstå. Det verkar ha lugnat mina andra fyra, men Dante verkar ännu osäkrare över förändringen…
#2 Usch, vad jobbigt… :( Dante har direkt inga andra problem, bortsett från att han just nu verkar oerhört stressad. Till och med hanteringen med honom har börjat bli jobbig. Han skyr inte handen, men han finner sig inte längre i att jag håller i honom och undersöker honom, vilket är jobbigt…
Rören är som sagt borta nu och jag ska ändå bädda rent i sängen ikväll, så kan prova att ha alla fem ute på den ett tag och se hur det blir.
#3 Vilken kanonidé! Jag har inte ens tänkt på att sätta hyllan där uppe, det vore en jättebra lösning nu när röret är borta! :D
#4 Tack så mycket.
Och tack ni alla för era råd och tips. Ska försöka med allt för att få Dante att lugna ner sig lite, så att situationen inte blir helt ohållbar här hemma.
#5 Hur gammal är han förresten? :o
#6 Det skrev jag i början av första inlägget. Dante och hans bror är nu ungefär runt åtta månader gamla. :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
du sa ju att du hade en furet tower eller hur? Dom går ju att dela av. Då har du ju två burar där, då kan du ju prova att dela flocken (och så får dom träffas alla fem på dagarna ute ur buren, men annars så sitter Dante med den lugnaste i flocken) du kan ju alltid prova 
Tog du bort alla rören på en gång från buren? Kanske skulle prova att trappa ner på antalet i stället så att inte Dantes "safe zone" försvinner helt, som det är nu känner han sig antagligen helt utsatt.
Sen kan du ju testa att erbjuda mycket ärfiske och grejer som dom gör samtidigt. Då är som fokus borta från honom och han känner att han kan vara med mer och ändå inte synas om du förstår vad jag menar 
Jag har själv inga råttor och kan absolut inte säga om det här funkar, men prova dig fram, det är mitt bästa tips
#8 Hela flocken är lugn, så jag vet inte vilken jag skulle sätta honom med. Risken finns ju också att om jag tar bort en medlem från flocken han alltid har varit med så kan han bli alldeles uppstressad och orolig för att flocken nu är borta och han är ensam med den här relativt nya råttan.
Efter att rören försvann så gjorde Dante det ena hyllplanet till sin nya "safe zone" och där sitter han nu tillsammans med Chanks och Rosco. Det har varit lugnt och tyst i evigheter och jag har inte hört ett ljud från buren.
Jag låter det nog vara såhär över natten och ser vad som händer. Dante verkar lugnare nu i alla fall.
#9 Vad bra, hoppas att det fortsätter i samma stil! :)
#10 Alla råttorna sov som stockar när jag gick förbi och kollade buren nyss. Jag tror Dante har hittat en favorit bland flocken åtminstone. Lilla Dryad, dumbokillen som dessutom är minst. Dryad har aldrig ens visat en tillstymmelse av dominans mot någon.
Jag är inte förvånad, Dryad är vad jag anser en perfekt råtta. Hade han inte haft ett halvdant immunförsvar och hade han haft en mer känd och bättre stamtavla hade jag definitivt övervägt att låna ut honom till avel.
Nåja, jag ska kolla till dom igen ordentligt när jag släpper ut dom efter att ha varit hos läkaren. Jag hoppas att allting blir till det bättre nu..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det låter absolut som om det blir bättre, hoppas det håller i sig 
#12 Jag hoppas det med. Dante sitter just nu tillsammans med Pablo och är lite småhoppig. Pablo är äldst och störst i flocken så jag förstår om Dante är lite nervös runt honom, men Pablo är stor och dumsnäll. Såvida ingen går på honom först, vill säga.
Lite småpip hörs ibland, men inga gallskrik åtminstone. Det känns jätteskönt. :)
Härligt att det funkar bättre nu! :)