Hjälp!
Behöver råd. Min kille som jag nu fått hem är inte hanterad ett dugg. Han skriker och piper som tusan då jag tar i honom. Har fått röra honom över ryggen men så piper han som en tok då jag försöker lyfta honom eller röra honom ännu mer.
Behöver akut råd för han är i min säng sen jag fixade om buren och vet inte vart han ska ta vägen
om du sätter en transport bur på sängen så kanske han springer in i den, så att du kan bära honom till buren utan att skrämma honom?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jo så skulle kunna gå. han är i sin bur nu ställde den på sängen sen har han inte velat gå ur. Just nu så kollar han runt överallt i den. Vet inte hur jag ska kunna få honom handtam så man kan ta i honom utan att han piper och skriker
Lyft upp honom med en filt eller något mjukt, kanske är mindre läskigt än händer.
En av mina tjejer är fortfarande smått hysterisk när jag ska hålla henne (jag är dock okej ibland), och en annan var likadan när jag fick dem. Den senare dock jag dock upp små stunder i en fleecepåse, så att hon skulle kunna gömma sig (rödögd dessutom, så det blev bekvämare för henne med ett mörkt krypin). Nu kommer hon springande när jag kliver in i råttrummet. :)
Jag hade väntat lite med hanteringen och låtit honom vänja sig vid den nya omgivningen först. Sedan mängder av mutor, och att låta honom självmant nosa på handen, för att så småningom gå upp i den själv. Om han nu vill det. Håller tummarna!
jag har bara hanterat honom smått. Satt i sängen förut och då satt han iho kurad intill mig mot kudden jag lutade mig mot. Sen så nosade han på mig mycket samt satte tassarna mot fingrarna och sånt och var lugn då jag rörde honom över ryggen men ska ta det i hans takt så
Låter som att det finns hopp för din grabb iom att han verkar skrämd, men inte aggressiv :) Lycka till härifrån, ser fram mot att följa era framsteg!
#6 tack han verkar lugn nu och trivas för han ligger i sitt hus vet inte om jag ska ta ut det eller inte
#5 Det låter ju jättebra, för att vara så snabbt! Minstingen hos mig beter så ungefär så, trots att de har varit här sedan i mars. Visst, hon har blivit lite lugnare, och ibland kan jag hyfsat enkelt lyfta upp henne för att flytta henne till ett annat ställe. Man får helt enkelt ha en stor portion tålamod. :)

Det verkar vara stor skillnad mellan råttor och råttor. Mina tösar har alltid gått att hantera. Redan från dag ett! Jag minns att de var liiite smånerviga när det gällde det där att bli upplyft de första tre dagarna men sedan var det helt ok. Lustigt att det kan skilja så mycket.
Jag tror rent generellt att ökad hantering kommer att ge hanttama råttor. Så det är bara att öva öva öva. :) Det blir nog helt bra i längden!
jo har ju bara problemet att han aldrig blivit hanterad alls. Han låte rmig nu röra honom mer med fingrarna över rygg och mage men inte huvudet. Ska hantera honom smått dåochdå funkar det?? jag lyfte upp honom i famnen igår med en handduk som hjälp och gud vad han skrek och pep. Och så gjorde han lite behov i handduken också. Men han var relativt nöjd då han var mot bröstkorgen men annars pep han hela tiden

#10 Ja det är ju säkert traumatiskt för honom… stackars liten. :S Men jag tror nog instinktivt ändå att det är bra att lyfta upp honom. Och vänta tills paniken gått över! Alltså just som du sa, håll honom mot bröstkorgen om det kändes ok. Kanske ge honom lite godsaker (som han säkert inte vill äta först men han kanske lugnar ner sig efter ett tag). Bara så att han blir van!
aa jag lyckades lyfta honom igår var inte så högt men ändå. Sen så har han börjat reagera på att springa till bur gallret då jag är vaken. Jag sover med huvudet ca 30 cm från hans bur så han ser och hör mig hela tiden. Väcktes av att han rev i tidningspapperet i morse :) och så skyndade han sig till dörren då jag öppnade
Det låter ju jättebra! :)

Det låter väldigt bra! =) Om han visar sig intresserad av dig så är det ett stort steg åt rätt riktitning! Härligt!
Tycker de där burarna ser gräsligt små ut, är inte den understa en (väldigt liten) hamsterbur?
Kanske åtminstone en av råttorna kan flytta in i den stora buren, så är det bara en som får bo trångt tills du har skaffat en ordentlig till den också.. Förresten, ta bort botten på den rosa buren och fäst det rosa gallret ovanpå den minsta burens galler (förutsatt att den har en taklucka som går att hålla öppen, alternativt kräng av den) så har du genast en större bur.
Är nog inte så lätt om man hela livet varit van vid den där sardinburken, att förstå att det plötsligt finns mer. Testat med mutor?
ska testa bara det att hans mutgodis tog slut idag. Och jag har knappt något i kylen och om blodpudding är så himla bra för råttor vet jag ej och det är det jag har nu. Har fryst broccoli mix i frysen med morötter, broccoli och blomkål.

Blodpudding är superbra ju! Så det kan du lugnt ge honom.
Qui dormit, non peccat
okej ostekt lr?? Nellie lyckades få honom att gå upp. Hon var på sin översta hylla och det lockade upp honom. Dom hängde på gallren eller iaf han och dom hade nosarna mot varann nästan och Romeo såg ut som om han tuggade och nosade nyfiket på henne och var helt lugn. Har knappt fått ta i Nellie alls dock :(

Både stekt och ostekt funkar. Mina tycker bäst om rå blodpudding, men de äter tillagad oxå.
Qui dormit, non peccat
mina älskar ostekt :)