Romeos Dagbok
Tänkte skriva lite här varje dag om Romeos framsteg från ett dåligt liv till ett bättre
Detta är dag två då han kom hit igår kväll
jag lyckades få klappa Romeo med hela handen över hela honom och med fingret från nosen och bak mellan öronen och till nacken. Sen lyfte jag honom då jag hade buren framför mig i sängen. Han pep och skrek men inte lika som igår sen så satt han smått lugnt i mitt knä med en handduk under sig, lyfte honom utan det, så såg jag då han hoppade till buren att han bajsat. Sen testade jag samma igen då gick han ner till mina fötter och bajsade ännu en gång. Han har svårt för det att lyftas samt att gå till lådan och göra det han ska. Han har ännu inte fattat han har varit där och vält den mass gånger och jag har i hans bajs varje gång jag hittar i övriga buren men han fattar ändå inte. Tar ett tag med allting med honom antar jag. Hoppas Nellie samt andra killen är lite bättre hanterade och sådant. Då kan Romeo lära sig av andra grabben litegran. Han bet mig idag men jag hade just gett honom mjölklins godis för gnagare så han trodde nog att det var det på fingrarna. Annars har han varit snäll. Alice, min katt, är väldigt fascinerad av vad som är i buren men hon gör inget utan bara nosar och kollar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skriver in lite från igår kväll också.
Han fick så fort förra ägaren åkt springa runt på min säng vilket han gjorde i stor förrvirring. jag tog ut spånet och hyllan och hade i tidningspapper istället. sen ställde jag in en toa låda.
Han pep och skrek hemskt då jag lyfte honom. TOTALT ohanterad och verkar aldrig ha fått vara ute. Men det gick bra ändå som tur var.
Dag 3.
Det går verkligen framåt för Romeo :) idag så har han kommit fram till gallret då jag pratat med honom och jag testade att lyfte upp honom i famnen vilket han inte alls reagerade på. han bajsade givetvis på mig men sen var det bra och han myste mot armen och sånt. Testade att bada honom vilket gick sådär. Han skrek och pep i det lilla svala vattnet men det gick rätt bra ändå. Sen satt han och torkade i nacken på mig mot luvan på jackan jag hade. Allt var så oerhör tmysigt och jag var så stolt tills… Jag kände något varmt rinna längst halsen och ner mellan brösten. han kissade ner hela mig så var bara att tvinga ner honom och in i buren vilket han inte ville han ville vara ute men det ville även katten. Sen var det bara att duscha. Har även fått stryka honom över huvudet utan problem :)
Några tips på hur jag ska gå framåt med allt? Med att han inte ska kissa samt skita på mig medmera.
Jag tror att du bara ska låta honom vara i luvan eller sitta med när du gör saker. Mata honom med godsaker.
Undvik att bada honom, då det bara stressar honom och jag tror att risken snarare finns att han blir mer rädd för dig.
Försök få honom att associera dig med positiva, lugna och trygga saker :)
Han kissar och bajsar på dig eftersom han är nervös, om han börjar lita mer på dig så kommer han troligtvis sluta med det.
var det att han luktade och det gick bra att bada honom och så. Han satt och myste i nacken på mig efteråt och allt gick som skrivet bra tills han kissade. Annars så går allt relativt bra tar en dag i taget med honom

Fast det är inte särskilt konstigt att en unge kissar och bajsar på dig, de har små urinblåsor och kan inte hålla sig som det verkar. Helt rumsrena brukar de vara först vid halvåret om man tränar dem. Vissa lite tidigare, andra lite senare.
Bada inte en råttunge i onödan, de blir väldigt lätt sjuka av drag när de är blöta. Dessutom är det en stressituation när han inte har vant sig vid dig ännu.
Annars är det toppen att han verkar ha lugnat sig med dig
Qui dormit, non peccat
jo jag tar som sagt allt försiktigt och han var inte i badet länge och var bara lite vatten. Han myste i luvan bak i nacken på mig så han var nåstan helt torr då han togs till buren igen. Sen inatt så hörde jag honom nysa kan det bero på spånet han hade tidigare?

Näe spånet borde han inte reagera på så långt efter, då är det troligare att det var badet. Han måste vara helt snustorr innan du sätter in honom i buren, så känsliga är dem. Även vuxna djur är känsliga för drag och kan lätt bli sjuka om de inte är helt torra.
Qui dormit, non peccat
men det var idag som jag badade honom men det var natten till idag som han nös flera gånger. Och hördes smått redan igår.

Jaha han har nysit tidigare? Då kan det vara spånet alternativt har han en förkylning på väg. Om det är en förkylning så ska du inte blöta ner honom, det kan förvärra saken.
Qui dormit, non peccat
jag tror mer att det är spånet så men nu har båda råttisarna smådjursströ, pellet, som jag köpte på djurmagazinet. Har fått hem flickan nu så nu har jag två. Som tur är så verkar hon mer hanterad än Romeo

Fast du vet att du behöver ha minst två av samma kön? Eller har du fler råttor hemma?
Qui dormit, non peccat
kommer få hem en pojke på 9 månader i helgen. Sen ska jag skaffa en hona som kamrat åt Nellie. Förhoppningsvis båda sakerna i helgen