Råttor iFokus

Råttor

Etikettpyssel-leksaker
Läst 1085 ggr
Jinaum
0

Burbygge

Ja jag har ju min ensam råtta Ubbe. Jag vill bygga en bur till honom som är lätt att ta med sig då den bur jag vill köpa är för oåtkomlig för mig. Skal jag beställa från england hamnar jag på ca en 1200 för en bur som inte är så där hysteriskt stor.

Så jag fick för mig å göra en själv.

Botten jag funderade å använda är en kattlåda från ÖB. Skall dock mäta en gammal burbotten jag har hemma. Men tänkte kolla på kattlådan först då den troligen blir störst.

Jag tänkte bugga burgallren av typ hönsgaller eller liknande, får se vad som finns. Annars får jag skaffa gamla diskställ och sätta ihop. Det löser la sig som så.

MEN. Jag försöker räkna ut hur många råttor som kan bo i den och enligt burräknaren kan det bo 3 till inga råttor alls i den.

Bur blir ca höjden: 40 bredden: 54 djupet:40 cm.

Enligt L80 kan upp till tre råttor bo i den. Men efter det som rekomenderas på ratpowers burräknare 60dm3 så får inga råtta plats i den.

Buren tänkte jag ta med för att jag måste ta med mig honom ibland. Han klarar inte riktigt av att vara ensam mer än en liten helg. Alltså typ lördag till söndag, max en fredag på det också. Annars börjar han tugga sig lite.

Mina andra går det ju ingen nöd på så sätt för de har ju varandra.

Så jag tänkte först och främst bygga en bur till honom så är det problemet ur världen så får jag bygga en till de andra sedan.

Men vad tror ni, blir det för litet för en ensam råtta?

dyngapa
0

Ha honom/henne INTE ensam. De är flocldjur. Det är plågeri! Han behöver minst en kompis, minst lika mycket som du behöver träffa andra männskor. Dett är jätteviktigt.

Kolla voljärnät/galler!

buren storlek bör vara minst 60x60 och 80 hög MINST! Kul att du ska bygga en egen. Jag håller på att hitta lösningar själv till mina fem råttgrabbar. De har en 60x60h80cm men den är för liten, dom börjar bli ilskna å må dåligt.

MVH Philo

Jinaum
0

#1 ag vet MYCKET väl om det. Men nu är det så att han är en omhändertagen råtta som levt ensam i typ hela sitt nuvarande liv och vill inte bo ihop med mina för då pissar de blo'.

Att ta bort honom är inget val heller för det verkar då inte gå någon nöd på råttan mer än att han behöver sysselsättas. Så som alla djur.

Tanken med buren är inte en evig lösning utan bara för semester eller över helger för en enda råtta.. Enligt l80 är den ju lagom för tre om jag gör den så.

Denna kommentar har tagits bort.
dyngapa
0

L[ter toppen. Han kanske passar ihop med Puck

Jinaum
0

Det är OT. Men jag tror inte att en råtta som burrar upp sig som en igelkott går ihop med någon råtta.

Jinaum
0

*putt* Frågan återstår fortfarande då jag inte fått något vettigt svar på det.

Enligt l80 skulle en sådan bur vara lagom åt tre råttor. Enligt ratpowers rekommendation är den inte stor nog på 60dm3. Då vet jag inte heller om de som gjort den räknar med att det skall vara för minst två råttor.

hus-musen
0

Näe den är för liten in mina ögon, skulle möjligtvis funka som tillfällig helgbur eller resebur. Synnerligen eftersom han är en ensamråtta så behöver han ha gott om plats att röra sig på och massor med aktivering både inom och utom buren. Buren behöver vara åtminstonde 60 höjd, 50*45 bredd och djup.

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

#1 Råttor blir inte ilskna av för litet utrymme, så du har nog något annat problem i din flock.

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

#7 Tanken är ju att det skall vara just det. Resebur och helgbur när jag behöver åka bort och inte vill att han ska sitta ensam hemma.

Skall se om jag hittar något större att bygga efter, men om inte så kan jag ta det som att det fungerar så länge han inte sitter i buren hela tiden. Något jag betvivlar på att han lär då han brukar få vara med ute rätt mycket.