Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1204 ggr
[DjurTjejen]
0

Senast 1a kull?

när ska man senast ha tagit första kullen på en hona?? Står bara när man tidigast kan

Lancia
0

Senast vid 1 års ålder

[DjurTjejen]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 okej om jag då vill ta ungar på min Nellie så har jag ca 5 månader på mig

Thawelin
0

#2 du har ju knappt träffat henne än och hon är en ensam råtta :/ känner du till hennes bakrund och vart hon är ifrån ?^^

//Jacqueline Thawelin

[DjurTjejen]
0

#3 det är bara om allt känns rätt. Annars blir det på nbågon av små tjejerna som jag kommer skaffa samma vecka.

Vet knappt något om henne alls. Bara att sonen till ägaren trättnat och vad hon är för färg och lite annat. Ägarna verkar inte veta så mkt om råttor eftersom hon fått vara ensam. har spån i buren medmera. Knappt några saker ens.

Kommer försöka att sammanföra henne med bebbarna

madison
0

#4 Men du kan ju inte ta förgivet att du ska para någon av dom små heller. Du vet ju inte hur dom är, du känner dom inte en. Umgås mycket med dom och se efter ett tag hur dom värkar vara, om dom är lämpliga osv.. Sedan ta reda på så mycket du kan om deras släkt. Avråder dig att para dom om du inte vet nått om deras bakrund, då det kan finns mycket sjukdommar,agressiva råtter m.m i släkten.

Hoppas det går bra med att få ihop dem iaf. :)

Thawelin
0

#4 bättre är att vänta och läsa på mer om avel, de är ju ändå dina första råttor om jag förstått de rätt? De är ju inte säkert att du kommer veta något om dom små flickornas släckt och ärftliga sjukdommar med mera.. de är vad jag tycker iallafall =)

//Jacqueline Thawelin

[DjurTjejen]
0

#5 och 6

jag ville bara liksom veta om när det tidigast ska ske och jag är inte säker på att jag kommer ta kullar på dom tre. Inte ännu iallafall

madison
0

#7 Okej, men vänta o se hure går iaf. Och har inte bråttom med att få kull, vänta hällre tills du får den rätta råttan att avla på, dvs, bra tämprament,frisk,glad & frammåt. :)

[Ratass]
0

du lär ju knappast ha läst nån ting om avel, som artikeln som är på första sidan nu, det står faktiskt när man senast får ta en kull.. som alla andra äger här, du känenr inte råttan, du har inte en aning om vad som ligger längre bak i släkten. Ta inte en kull bara för att..

Zickan lär nog ha något att säga som vanligt när det kommer till sådana här trådar;P

zickan
0

#9 hahaha…. suttit och bitit mig i tungan bra länge :-P

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Ratass]
0

#10haha! trodde väl det, täntke antingen så är hon itne här elelr så hålelr hon i fingrarna bra nog :D du är liksom bäst på att "läxa upp" om vi säger så ^^' annars kan man ju bara kopiera det du skrivit på alla 100 tidigare trådar om just det här :P

zickan
0

#11 hahaha.. Nu låter det ju som jag är den elaka bitchen som ska hitta fel i allt ;-). Fast lite smart att leta upp och citera nått jag redan skrivit.

madison
0

#11 Hahah jo "Zickan" äre tur vi alla har här! en kunnig tjej man alltid kan gå till,och som alltid ger en råd och försöker hjälpa till. ;)

[Ratass]
0

#12 nej inte alls, beror väl på vilekt humör du är på ;P men skulel ja försöka skriva så långa meddelanden du gör om sånt här, de skulle jag aldrig fixa felfritt XD Men tanken slog mig att leta up psenaste där jag har för mig du skrev meterlångs meddelande om varför man ska tänak sig för :)

Lamina
0

Innan du ens tänker tanken att ta en kull så bör du läsa på mycket mer. Du kan ju börja med att läsa artikeln på första sidan, Att avla på sin råtta. Sen kan du ju fortsätta med Avel och etik och Grundbedömning av avelsdjur. När du läst på lite om själva aveln så kan du fortsätta med artiklarna Grundläggande genetik, Vanliga varianters gener och Färgavel. Och när du ändå är i farten så kan du läsa artiklarna Att köpa råtta och Ny råttägare? Saker att tänka på steg för steg!

Sist men inte minst, ta dig en ordentlig titt i Vanliga frågor! Om inte annat lär du ha användning av det om du kommer till djurens dag.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Katoz
0

Och snälla söta, jag hoppas du kan ta detta på rätt sätt! Alla vill bara det bästa för råttorna.. Och dom ev ungar du planerar. Utan kunskap kan mycket gå knas. Det finns väldigt många punkter man ska tänka på. Och av den anledningen blir många smått frustrerade över det du skriver!

Katoz

zickan
0

#13 haha.. finns väldigt många kunniga här inne. Går ilte i vågor på vad folk orkar svara i trådar.

Men till trådskaparen:

Vet du om att råttor bär på genetiska problem. Saker som inte ses på föräldrarna och som kan hoppa en generation till att visa sig på alla generationer.
Vanligaste är dominans/aggresivitet. Men det finns även dödliga anlag, där ungarna kan dö redan i magen och ge likförgftning, där ungarna kan åka på megacolon som ger uppsvällda inälvor tills det tar död på råttungarna runt 3v ålder. Till att mamman dör av födslokomplikationer pga gen fel eller otur.
Barbering, maniskt galler gnagande, låglivsålder, sjukdomar, tumörer, dåligt immunförsvar. ALLT ligger i en råttas gener och ja råttor är ett av de djur som verkar åka på mycket skit.

Inga stamtavlor/släktinformation bakåt är felfri. Men det är just där vi försöker förbättra råttornas framtid. Med att inte avla på vad som. Tänka lite än att avla på en råtta för att den endast är fin.
Alla kan ta en kull med att para hona med hane. Men få tänker längre är så. Få glömmer bort att ta hänsyn till djuren och avlar på bara för att få ungar och glömmer bort resten.

* hur är syskonen, föräldrarna, halvsyskon, mor/farföräldrar.
* Hur gamla har de blivit, vilka sjukdomar har de haft etc.
* Rekommenderas att avla med en känd släktforskning/stamtavla på en råtta utan känd stamtavla. De som har koll på sin typ hanes släktinfo kan ha större chans att hålla koll på hur kullen utvecklas. Om något dyker upp som inte känt från hanens sida så är det ju honan som bidragit till det genfelet.

Och nej ta nu inte detta som påhopp. Mer att du behöver läsa på massor för att inte tas som en grossist/zoo avlare och bör ställa ut tilltänka avels honan för att få lite mer info om hennes färg och hanterlighet.
Vissa färger bär på defekter om dessa korsas med andra!!! En är pearl som ger dödligt anlag att korsas med en annan pearl.
OCh du vill väl inte ta död på dina djur det första du gör.

[DjurTjejen]
0

har läst en del. Och ville ta reda på smått. Ifall jag nån gång kommer skaffa kull. Jag har aldrig skrivit att jag absolut ska skaffa kull på mina honor. Bara att jag gar dom tankarna.

zickan
0

#18 Ska inte se allt som påhopp. Forum är fyllt med personer som vill djurens bästa, bara att vi är lite dåliga på att förklara saker utan att det låter som påhopp :-)

Skulle rekommendera dig att leta upp en uppfödare eller flera. Och be dessa att bli din mentor. Dvs de kan hjälpa dig med att svara på frågor. Kanske komma och klämma på råttan som du vill ta en kull på. Se vad som behövs på tilltänkta partnern. Kanske hjälpa till att leta upp en bra avels hane osv.

PennyScarlett
0

Om jag får tillåtelse att lägga nosen i blöt här…jag fick en oönskad kull för snart 6 veckor sedan, det har varit jättemysigt aboslut! MEN, det medföljde massa problem, det krävde mycket tid och hårt jobb. Mamman till mina bebisar är verkligen vad jag skulle säga en pissdålig avelsråtta på grund av att hon är stissig, nervös och bits. Nu har jag haft tur med ungarna, så det gick bra och dom har inte visat tendenser på problem, mer än att dom äter som hästar o.O

Jag har haft råttor innan jag fick mig den här honan + mina två killar och jag var verkligen inte beredd på att ta hand om allt detta. Det är mer arbete än vad folk räknar med. Det måste finnas plats, tid och kunskap. Om det är dina första råttor så tycker jag helt ärligt inte att du ska ta någon kull. Personligen känns det mer rätt om du hinner skaffa dig en del erfarenhet innan. Det är dessutom inte ovanligt (som jag förstått) att mammorna börjar bitas för att skydda ungarna och alla blir inte tama igen.

Det hände min hona. Jag har inte kunskaper om bitråttor, men istället för att avliva henne eller lämna tillbaka henne så tänker jag ge henne en ärlig chans och sätta henne på omplacering eller till någon som kan handskas med det.

Det är långt ifrån bara roligt att ha en råttkull. Och det verkar vara få som tar det här med avel seriöst. Förmodligen för att det är ett så litet djur så folk ser ingen anledning att respektera dom, men så fort det handlar om hundar och hästar då ska det vara så jävla allvarligt.

Mina föräldrar är tyvärr ett sådan exempel. Dom har bara sett pengarna jag tjänat på att sälja ungarna och tycker nu att jag ska låta min hona få en kull till. Varje gång dom kommer med påståendet kokar det inom mig. Det är en zooråtta med dåligt temperament, jag vet inte ens hur gammal hon är!

För att sammanfatta:

Jag råder dig att skaffa dig massa massa massa kunskap innan. Annars blir det inte roligt för vare sig dig eller dina råttor. Dessutom är det en del jobb att uppfostra småttingarna med.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter