Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 664 ggr
[linneaz]
0

rädda

Har haft mina två råttor i två månader tror jag, om inte tre..
det är dom första råttorna jag har så jag har skrivit ganska mycket och bett om hjälp här, och nu har jag en fråga igen..

När jag släpper ut dom så springer dom alltid runt i rummet och är så glada, men dom gillar verkligen inte mig, även fast jag försöker gulla med dom, så är dom rädda för mig och springer iväg. och då har det blivit så att dom vet att när jag försöker ta i dom så ska dom tillbaka in i buren, så jag får alltid försöka locka in dom på ett eller annat sätt, för jag kan verkligen inte få tag i dom, dom vill inte bli burna..
och min säng är ett väldigt bra ställe att gömma sig på, under sängen så är det bara ett tyg innan alla fjädrar osv kommer och det är lite mellanrum så dom kan ta sig in INUTI sängen .. så ibland får jag ta och vända på sängen stående osv.. får verkligen kämpa att få in dom igen, vet verkligen inte vad jag ska göra .. och min mamma blir galen och säger att jag inte ska släppa ut dom, men jag säger till henne att det är som att inte gå ut med en hund! men hon förstår inte, och jag vet inte hur jag ska göra för att enklare få tag i dom, eller rättare sagt för att få dom tama och gilla mig, inte se mig som ett hot som förstör allting

Lamina
0

Släpp inte ut dom lösa i rummet fören dom litar på dig. Du kan lika gärna ta ut dom och ha med dig dom överallt på axeln eller låta dom vara med dig på sängen eller soffan eller något annat passande, mindre, utrymme. Släpper du dom lösa så att dom kan springa undan så kommer dom göra just det, lära sig att det funkar, och aldrig lita på dig.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[linneaz]
0

ja ibörjan försökte jag att bara ha dom i sängen eller på mig, men dom fattade ju direkt hur man kom däifrån och flög nerför mina ben eller ner från sängen, helt omöjligt att ha dom på bara ett ställe

Lamina
0

Då blir det ju svårare. Jag gjorde om mitt rum så att det inte fanns någonstans att gömma sig när jag hade ett liknande problem. Men det är ju lite mer extremt. OskyldigTungan ute

Kanske någon annan har något bättre tips. :p

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

SHV-Pysen
0

Muta med lite godsaker! Då brukar man bli populär! Mina råttor första och hittills ända råttor (som tyvär inte lever längre) var tvärtom från dina. Ibörjan när jag skulle släppa ut dem så ville de inte komma ut. De var också osäkra på mig i brjan såklart, men de sprang in i buren med en gång! Sakta men säkert så utökade dem fältet decimeter för decimeter ;)

Men för din situation så måste det bästa väl ändå vara att ha med dig dem på mindre ytor. Om du sitter med dem i soffan, visst kan de hoppa ner, men du får försöka vara med lite!! Sen kanske du kan ha dem uppe på diskbänken? En liten lagom yta och du kan lätt sitta och hålla koll på dem. Sysselsätt dem med roliga aktiviteter där de vänjer sig vid dig. Där kommer väl godiset in i bilden igen! ;P

mikeiko
0

Lägg dig i soffan eller sängen med täcke på dig, lät råttorna springa runt under täcket :)

Lilith
0

Kanske badrummet kan fungera?
Om du har ett ganska litet badrum, där det inte går att krypa ner i avloppssystem och grejer :s

Miss Lalona
0

Jag började med att släppa ut mina i hallen, och satte saker för ingångarna till andra rum (i hallen brukar det inte finnas så många ställen att gömma sig på). Mina var också rädda för mig i början och jag löste det på detta sätt:

1. Satte mig i hallen och läste eller pillade med annat, man får ha tålamod men efter en stund blev de nyfikna och kom fram och nosade på mig, efter ett tag klättrade dem på mig.

2. Aldrig ta upp dem det första jag gör, ingen av dem är förtjust i att bli buren. Utan när de kom fram så gav jag dem godis eller bara klappade dem samtidigt som jag pratade med dem så de kände igen min röst.

3. När de lugnat ner sig och lagt sig någonstans där det är lätt att komma åt dem så gick jag fram och klappade på dem eller gav dem godis (tog fortfarande inte upp dem) När de sedan tröttnade så sprang de in i buren. Efter en vecka ville de komma fram till mig hela tiden.

För att kunna göra detta behöver man dock tålamod, ett visst utrymme och inte folk i närheten som stör och pratar.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"