Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 7584 ggr
EternalWinter
0

Sår?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle precis städa råttburen och upptäckte ett sår på en av mina råttor..vet inte hur hon kan ha fått de..har inte lagt märke till de tidigare och jag har haft henne uppe och ute varje dag så jag borde ju ha sett de..dock har jag varit väldigt fokuserad på en av mina andra råttor som fick en stroke i onsdags..

Vet inte riktigt vad jag ska göra åt de..såret ser rätt äckligt ut jag har sårtvätt som jag behandlar mitt infekterade ögonbryn med "Klorhexidin". Är detta nått jag jkan badda på såret tillfälligt?

Ska ringa till veterinär men kommer inte kunna få tid den här veckan..så kom gärna med snabba råd..

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

EternalWinter
0

mer bilder..ser infekterat ut..? kan de vara någon parasit?

[Ratass]
0

men ush å fy >.< veterinären skulel ja säga, hade nå sånt liknande medel förut men har för mig det stod på min att det inte fick användas på andra områden än huvudet så det vette fasen om man ska chansa å ha det på en råtta.. ser inte mys ut det där så vetten..

Katoz
0

Hmm… Tycker det nästan ser ut som en varböld som spruckit…?!

Katoz

EternalWinter
0

#3 Isåfall måste den ha varit nästintill osynlig för jag klämmer och tittar på dom varje dag..mest efter tumörer men då skulle jag väl lagt märke till en varböld..Obestämd

EternalWinter
0

En till bild..

Lilith
0

Det ser infekerat ut, och inte särskilt bra.
Koksaltlösning kanske kan fungera? Och försöka få rent såret ordentligt.
Sedan vet jag inte, men kanske en sjukbur vore bra? Så att inte de andra kan komma åt hennes sår.

Lamina
0

Tycker också det ser ut som en spruken varböld…  Försök tvätta rent med koksaltlösning och sätt henne i sjukbur. Råttor har väldigt bra läkkött, så håller du bara koll på det och tvättar det regelbundet ska det nog inte vara någon fara. Blir det värre så får du nog ringa vet.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Kalli
0

Kan vara en fistelgång också, kan uppkomma väldigt snabbt och behöver inte synas innan de spricker. Tyvärr är de väldigt svåra att läka och behöver ofta opereras. På bilden är, vad vi tror, en fistelgång på en av mina numera avlidna töser.

EternalWinter
0

#8 De ser ju väldigt likt ut och är placerad på samma ställe..ända är att hennes går inåt och på den där bilden ser de ut att gå utåt..kan veterinär se skillanden? hursom blir de vet så snart som möjligt..hoppas verkligen de inte är en fistelgång..

Banankaka320
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad är fistelgång? Jag vet vad fistlar är, men fistelgång? O.o

SweGizmo
0

# 10 ja, jag undrar också.

Min blogg: SweGizmo.se

EternalWinter
0

Varför kan man inte sätta trattar på råttor som man gör på hundar..så fort jag tvättat såret ska hon slicka på de..suckObestämd

Banankaka320
0

#12 Fanns en snubbe på annat Råttforum som gjorde en egen tratt som faktiskt fungerade XD

http://r8forum.kanske.net/viewtopic.php?f=9&t=9534

Banankaka320
0

Halloweencat
0

tass avtryck

EternalWinter
0

Tvättar av såret men hon slutar inte slicka..ska försöka bygga ihop en såndär tratt men jag är inte så pysslig av mig så de kan ju sluta hur som helst..himla gullig tratt han har fått ihop dock..undra hur min råtta skulle reagera..hon förstör allt som kommer i hennes väg typ D:

Lilith
0

Awesome tratten var! :D
Dock såg inte råttan lika nöjd ut, men väldigt smart ^^