Roans?
Vet inte om jag är seg eller bara ouppmärksam xD. Har läst igenom fototrådar hit och dit och många kan avgöra genom bilderna hurvida det är en råtta med blekgen eller inte, roan.
Det jag inte fattar är HUR ser man att det är roan bara genom ett foto?? :O

dels på ögonen, och så brukar blekningen synas på sidorna
You can't spell Bitchy without Itchy

#1 Hur kan man se det på ögonen?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Väldigt enkelt faktiskt… dels blekningen, ögonen som nämnt och sen har ju faktiskt roans "egna" teckningar som oftast inte ser ut som andra, möjligtvis att husky kan liknas vid ambk så det kan va lite svårt att se när de är små om de inte har det där typiska V:et i pannan.. :)
you can't face the problem, if the problem is your face……
Jo men endel verkar kunna avgöra den innan råttan börjat blekas :P Eller är det jag som missuppfattat kanske?
Jag har en beige liten dam här hemma med mörkröda ögon. Hon har ett liiitet vitt streck på magen så teckningen är ambk om jag gissat rätt? Men nu har hon börjat bli lite mörkare i det beiga och verka vara vit på hela magpartiet ist :P
Så funderar på om hon har någon blekgen elr om jag är ute och cyklar.
Inte noga vad hon har för färg, teckning eller gener egentligen eftersom hon enbart är sällskap men tycker det är intressant och försöker lära mig lite mer om färger, teckningar m.m. ^^
En riktig soppa innan man lärt sig märker jag men kan liiite grand iaf xD
Har du ingen bild? :) Kan väl ta lite längre tid att märka själva blekningen på de som är ljusare kan jag tänka mig… Sen tror jag det kan vara lite skillnad på halsen med, att huskys är mer vita på halsen än en ambk… Men ett exempel på ett typisk Roan-V:
Fast det stämmer nog… nu när du säger det… mina vuxna roans har lite "extra ludd", fast kanske bara är som man ser på dom när dom är så ljusa? Jag vet inte x)

#3 Var det menat till mig som svar på frågan hur man ser det på ögonen? I så fall får du gärna förklara lite närmare iallafall.
_**/Mvh Anne
#9 Klicka på bilden så ser du att det reflekteras gult i ögat när man fotar med blixt!

#10 Aha, blir det bara så på roans?
Trodde det var så på alla och blev just pga att blixten reflekteras i ögat.
_**/Mvh Anne

#5 En råtta byter päls, från bebbspäls till vuxenpäls osv. Din tjej är fortfarande en beige ambk, det ändras inte. Jag hade en beige pojke för nått år sedan, han hade en liknande färgändring när hans bebispäls försvann. Dock var han otecknad.
#10 Näe inte riktigt, många råttor får den ljusare fläcken in ögat vid blixt. Inte bara roans alltså. Roans har däremot en blå rand runt ögat. Sen kan man se det om färgen inte stämmer överens med ögonfärgen. Tex en black ska ju ha svarta ögon, men på en black roan så är ögonen mörkröda.
Qui dormit, non peccat
Jaha? Intressant, det är bara min roantjej som får en gul reflektion på foto, aldrig de andra…
Ska slänga in bild när min kortläsare bestämmer sig för att fungera :P
Men det lät vettigt det hus-musen skrev, tänkte inte på att det är bebispäls som ska bort också :P
Teckningen går dock inte att få på bild tror jag för det är knappt att jag ser den längre :P Antingen är hon skitig eller så är det pälsbyte som spelar in. :P
En snabb liten fråga som inte hör till ämnet, vilken ålder var det dom får behandlas för lus, är det inte 2 månader de ska vara? Eller har jag fel. Bebbarna har gnetter -.- Så ska behandla de och de äldre damerna.