Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 904 ggr
EternalWinter
0

Är det dags..?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena råtta var hos veterinären i slutet av juli förra året och då hitta dom flera små tumörer på henne, dom var väldigt små mycket mindre än ärtor..men de var ganska många så veterinären sa att det inte vvar en så bra idé att operera,

Endast en började växa, den är inte speciell stor och hon har inte visat några sympton på att må dåligt..tills igår kväll..

Hon äter, tvättar sig, kissar och bajsar normalt..men hon lutar åt vänster när hon går..kom ihåg att en av mina kusiners kanin fått någon tumör så att hon bara sprang runt med huvet nere i backen..

Vet inte om det är dags att avliva henne..hon äter ju och ser ut att må bra det är bara när hon går som hon lutar lite..det går inte långsamnt eller så…

Kom gärna med åsikter…är helt lost..vill inte att hon ska behöva lida..men jag vill verkligen inte avliva henne..

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Anvariel
0

Svårt att säga. Men kan det inte vara snedskalle då? För det har ju inget med tumörerna att göra. De flesta tumörer råttor får brukar väl (?) vara juvertumörer också. De tumörerna som man SER borde ju inte påverka hennes gång alls kan jag tycka. Men jag vet inte. Jag skulle undersöka henne och se om det kan vara snedskalle. I så fall är det antibiotika som gäller vad jag förstått - jag har inte varit med om det själv.

EternalWinter
0

#1 Läste lite om snedskalle nu..det skulle ju kunna vara de för hon verkar ha svårt att hålla balansen fick hålla i hennes kex åt henne igår då hon trillade..men nu tycker jag att hon går lite bättre..vinglar lite mest..men håller inte i kexet som hon brukar..

Anvariel
0

Hm. Snedskalle låter det ju onekligen som. Eller stroke. Nä, veterinär skulle jag föreslå. Behadlingsmässigt känns det som att antibiotika borde vara det enda de kan slänga in. Som sagt, tumörerna borde inte påverka om de sitter ytligt.

Jag blir alldeles tjock i halsen av gråt när jag ser bilden på din pälskling för min Noja ser nästan likadan ut. Och hon har också haft mååååånga tumörer i sitt liv. Det är tumörerna som kommer att vara orsaken till hennes död med ganska stor sannolikhet. Just för att de blir för stora och hon inte kan leva med dem längre. Hon har blivit opererad fyra gånger och det har sammanlagt förlängt hennes liv med nästan ett år!!! Det är mycket i råttår och VERKLIGEN värt pengarna.

EternalWinter
0

#3 Ska ringa till veterinären, nu tycker jag hon går normalt igen men det är så svårt för Mailo har alltid varit vääldigt lugn och hon ska bara gosa med en..inte leka och så..så det är svårt att veta om hon är slö eller bara väldigt gosig..

Fy fan för tumörer säger jag bara.. har fått nog av dom..när jag fick reda på att hon hade tumörer sa vet att hon kunde leva allt från 1 dag till 1 år med dom..och hon har ju gått snart ett år med dom..hon har fyllt 2 nu..vill så gärna att hon ska få vara med om en sommar till men vågar inte hoppas. Vet inte om det kanske är för riskfyllt att operera bort dom nu.. Hur gammal är Noja?

Anvariel
0

Jag har inte haft några problem att operera mina råttor trots att de varit gamla. Men naturligtvis är det en ökad risk, det kommer man ju inte ifrån. Men om det är valet mellan att operera eller annars avliva så ser jag inte varför man inte skulle prova operera.

Noja är snart 2½. Hon är född i januari, så hon är 2 år och 4 månader och 2 veckor, för att vara exakt. Hon tar operationerna väldigt bra. Sista gången nu så blev det problem med svullnader (blodfyllnad) kring såren och jag blev väldigt orolig. Nu är hon på benen igen och svullnaderna har nästan helt försvunnigt. Men det har varit ett himla spring med henne av och an till veterinären hela våres känns det som. Det känner nog veterinärkliniken också för de känner igen mig så bra numera.

Noja ska inte opereras fler gånger, som sagt. Men hittills har de tagit bort… *räknar* 5-6 tumörer tror jag. Hm. Minns ärligen inte. Men hon har många kvar. Det riktigt tog fart här för ett par månader sedan och då poppade de upp överallt. Många är ju små och är inga problem, men hon har en ganska stor bakom ena bakbenet och den kommer att bli problematisk när den växt till sig ännu mer. Då blir det råtthimmeln….

Denna kommentar har tagits bort.
EternalWinter
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Råttor är helt fantastika på att läka..en av mina råttor åkte på stryk av en annan…så hon fick massa öppna sår..men bara några dar efter va hon helt läkt..

Jobbigt att tumörerna ska vara så jäkla envisa..=(

Var hos veterinären idag och dom klämde och tittade på henne hon trodde inte på sneskalle utan mer på stroke. Hoppas att hon hämtar sig..hon börjar bli mer rörlig nu med klättrar inte så mycket så nu har jag anpassat buren åt henne också så hon kan ligga i en hängmatta som är närmre marken..min stackars lille skruttfia ._.