Problematisk bråkstake
Jag har fått problem med min ena råttpojke Vivi, som är runt 8 månader gammal. Han har blivit en riktig elaking och terroriserar sin burkompis och bror Dante varje gång dom får något att äta. Så fort dom får färskmat så får Dante i stort sett inte röra sig.
Vivi attackerar och jagar undan honom till ena röret uppe i burens tak. Där får Dante sitta. Försöker han ta något att äta kommer Vivi direkt och jagar bort honom med burrig päls och piskande svans. Tillsist blev jag så trött på beteendet att jag tog Dante därifrån och satte ihop honom med min andra flock istället.
Jag märkte stor skillnad på bägge råttorna när jag gjorde det. Dante har fått mycket större självförtroende och är mer framåt än innan, samt väl accepterad in i den andra flocken. Vivi är mycket, mycket mer avslappnad och verkar i allmänhet lugnare. Han har även slutat gnaga galler, vilket han började med för någon vecka sen, trots mina försök att aktivera honom mer.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, bara. Jag lät Vivi och Dante träffas igen efter att ha varit åtskiljda några dagar och det var inga problem alls. Vivi lät honom komma tillbaka till buren som ingenting och det blev lite småbus och lek. Efteråt betedde dom sig precis som vanligt, som om dom inte ens varit åtskiljda.
Ska jag ge Vivi en chans till med Dante, eller ska jag låta Dante stanna kvar i den andra flocken och låta Vivi sitta själv?
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Jag skulle kolla hur det utvecklar sig. Om Vivi återfår sitt negativa beteende; gnager galler och jagar sin bror när det finns mat, så skulle jag nog låta Vivi få vara ensam, eventuellt prova sätta ihop honom med någon annan.
Om de verkar trivas bra igen, och inget av det negativa beteendet återkommer så borde det nog inte vara problem med att ha dem tillsammans.
Men jag är inte så kunnig i det här med bråkiga råttor, så det är mest tankar och funderingar ifrån min sida.

8 månader är en bråkig ålder för hanråttor, de kan vara riktigt pissiga då. Men sätt ihop dem du, och håll koll så att det går bra. Att sitta själv kan ha varit straff nog för den dominante råttan, det är ett trix som kan funka bra oavsett ålder. De flesta råttor trivs inte om de inte får vara i en flock. Andra kan man inte ha i en flock men avskyr att vara ensamma. och andra trivs jättebra själva.
Qui dormit, non peccat
#1 Jag blir glad och tacksam för alla tankar och funderingar. Är så osäker på vad jag ska göra, nämligen.
Dante är väl accepterad in i andra flocken, men verkar sakna sin bror. Kanske ska ge det en chans till.
Vivi går INTE ihop med andra hanar… jag har provat och gör ogärna om det. Han är underbar mot människor, dock, och kommer bra överens med hunden. Jag överväger att kastrera honom och se om det kanske hjälper, alternativt att då prova att sätta ihop honom med tjejerna.
#2 Jo, jag ska nog låta brorsorna sitta tillsammans igen för att se hur det går. Det har bara varit så lugnt och skönt på sistone, utan några som helst bråk någonstans.
Blir det bråk igen och Vivi får tillbaka sitt dåliga beteende får jag väl lov att sära på dom permanent i såna fall.

Ett visst stök kan man få räkna med i den åldern, men så länge ingen av dem skadas så låt dem hållas. Blir det ohållbart så sära på dem igen helt enkelt
Qui dormit, non peccat
Har du testat att ge dom färskmaten i varsin skål? :)
#5 Ingen av dom blir skadad, men Dante blir så fruktansvärt rädd för Vivi att han sitter uppe i röret och inte vågar röra sig. Jag tycker jättesynd om honom…
#6 Jag kan försöka, men tror tyvärr inte det hjälper.. När dom får färskmat så jagar Vivi bort Dante från bottenplanen och upp i röret, i stort sett. Sen törs Dante inte komma ner. Försöker han gå ner så länge Vivi vaktar så attackerar Vivi och jagar bort honom igen..