Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2183 ggr
Anvariel
0

Hjärntumör?

Hejsan,

Jag undrar om någon av er har erfarenhet av hjärntumörer hos råttor. Specifikt hjärntumörer som ger symtom som näsblod och utputande öga/ögon. Jag har nämligen en fundering angående min Saphira. Hon blödde ju näsblod här för två veckor sedan. Det gick ju om och det har inte kommit tillbaka. Vetten sa att det KUNDE bero på en hjärntumör men att ögonen (eller ett öga) ofta då putar ut. Nu tycker jag att hennes vänsta öga putar ut. Men jag vet inte. Eller har hon alltid sett ut sådär?? Eller? Jag var fundersam redan vid veterinären men han såg inget konstigt med hennes ögon.

Igår var det "gegg" i ögat på henne. Lite gult någonting. Jag tog bort det såklart och har inte sett något sedan dess. Hon började på en antibiotikakur igår för hennes snuva/hosta har kommit tillbaka också. Suck. Det är "lite" för mycket nu…

Nali
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Med tanke på att hon blödde näsblod och att du tycker hennes öga puttar ut så kan det mycket väl vara en hjärntumör tyvärr. Men är du säker på att näsblodet inte var pga bråk eller att hon skadat sig någonstans? Jag har en ''normal'' hamster och det ser ut som att hans ögon ska trilla ut hela tiden.

Kolla om det blir bättre med medicinen ibland oroar man sig så mycket att man mentalt tror på allt tillslut. Oroa dig inte för mycket och hoppas på det bästa Kyss

Anvariel
0

Det intressanta med näsblodet var att det bara kom ut ena näsborren. Och ja, hon KAN ju ha skadat sig i näsan vid slagsmål eller så, det kan jag ju tänka mig. Om någon lyckats få in en lång vass klo i näsan t.ex. Men det känns lite långsökt. Men som sagt, hon har ju inte haft något problem med näsblod sedan dess. Det var för övrigt näsborren på andra sidan gentemot det ögat som jag nu tycker ser lustigt ut.

Ja jag vet inte. Det har varit så mycket fel med mina råttor nu att det är inget annat än ett himla rännande till veterinären hela tiden… Det går på sista visan med dessa töser, tyvärr…