Avelshane sökes
Har gått i tankarna och funderat klart att jag vill para min augoti hona Tenten men för det behöver jag en stabil hane som kommer från en bra avelslinje.
Det här kommer bli min första kull som jag tar, men jag har läst på mycket information och jag hittar fortfarande matnyttiga sidor som jag tar information från och skriver upp i ett block som jag har, jag kommer ha en bra budget när denna parning och kull sker så ifall något akut kommer ske så tvekar jag inte att rusha till veterinären. Jag kommer inte ta första bästa hane jag hittar utan jag vill se vad för hanar det finns där ute.
Dumbo, toppörad - spelar ingen roll
färg - spelar ingen större roll heller men är intresserad av champagne, blue eller liknande
Psyke - hanen ska vara av bra psyke, han ska vara kelig och lättsam att hantera, komma från en bra linje som sagt och vara låg i sjukdomshistoriken.
Lite kort om Tenten:
Allmänt: Tenten kom till mig i februari efter en omplacering via blocket, hon var då kring 17 veckor och är omkring 7 månader nu.
Humör: Hon har ett livligt humör och gillar att utforska och vara omkring en när man gör saker i köket. Hon älskar att krypa innanför tröjan och backar inte när man lyfter henne.
Färg/vikt/häng: Hon har en jättefin teckning och en rödbrun nyans på sin färg, hon väger i dagsläget omkring 430gram men har dock lite för korta framben.
Hon har ett bra häng och man får göra precis vad man vill med henne.
Introduktioner/humör: Hon är en råtta som är lätt att introducera för när det gäller yngre, hon är lugn och nosar väldigt mycket och sen leker hon med den nya, hon har attityden 'Åh en ny! *nosa nosa* ska vi leka?'. Det var svårt att introducera henne tillsammans med min äldsta Capella, då dom två bråkade i ungefär 2 veckor - inga sår eller liknande utan det var mera rangbråk och lite småtjaffs på den biten men nu sover allihopa ihop och är lugna.
Negativa sidor: Jag vet absolut ingenting om hennes bakgrund då jag har haft lite kommunikations problem med dem jag köpte henne från, men jag vet att hon är en frisk och matglad råtta. Rosslar inte, nyser sällan och har fin päls, har aldrig haft något problem med henne sen hon kom hem till mig.
Jag vet inte hur hon reagerar på stressiga situation - såsom utställningar eller liknande. Hon är livrädd för barn och katter samt hundar men mot vuxna och okända personer så är hon öppen och låter sig röras vid och petas på.
Har du en hane som du vill avla vidare? Kontakta mig via pm eller mail: MarajLowajz@hotmail.com (kan även läggas till som msn om så önskas)
Har du frågor så tveka inte att kontakta mig.
*edit* Glömde säga att Tenten och jag finns i Dalarna, Rättvik :)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Denna snyggingen?
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Han var riktigt söt =)
Han är roan om jag ser rätt?
Kan du berätta lite mer om han? Personlighet, sjukdomshistorik i linjen och lite allmänt?
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
jajjamensan du ser rätt :) han har väldigt fin teckning.
Han heter elvis, 6 månader gammal. En väldigt sprallig och energisk liten kille, han är väldigt snäll och söker ständigt uppmärksamhet.
Han älskar att utforska och är absolut inte rätt av sig.
Jag vet inte exakt vad han väger men det kan fixas. skulle tippa på runt 400g.
Han har inga negativa sidor, det enda jag kan komma på är att han har svårt att sitta still ibland då han är så full av energi :)
Han har ingen sjukdomshistorik alls.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_

#5 han är för ung för att tas i avel, och rätta mej om jag har fel, men han är från zoo
You can't spell Bitchy without Itchy
Okej, han är otroligt fin och låter väldigt snäll och samtidigt en mysig kille, synd bara på åldern att han är 6 månader. Hanar ska ju helst vara 1 år och gärna äldre innan parning så det var lite tråkigt :/ Annars hade jag varit intresserad av han.
-Albert Einstein
Puttar upp tråden lite utifall någon annan är intresserad av att låna ut en hane?
-Albert Einstein
Puttar upp igen då jag fortfarande söker =)
-Albert Einstein
Eftersom TenTen är augoti så bör du söka i den gruppen, att hon skulle bära på blått eller liknande är liten.
Vad vet du om henne, vad har hon för styrkor och svagheter, alla har sådana… hur ska hanen vara för att matcha henne på bästa sätt?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
10# Nog söker jag i den gruppen också, som jag skrev - det spelar ingen roll vilken färg hanen har men att jag är intresserad av dom färgerna - men det betyder ju inte att jag letar starkt efter dom hanarna så att säga då jag hellre ser på temperament hos hanen mer än färgen =)
Styrkor och svagheter:
Styrka - snälla introduktioner, hon har ett extremt bra temperament: hon är en råtta vem som helst får peta på utan att hon gör något, hon är lugn och man kan klämma och känna på henne hur mycket som helst, hon älskar uppmärksamhet och vill gärna vara i närheten. Står man i köket så kan man plötsligt känna hur en råtta klättrar upp på benet och vips så sitter hon innanför tröjan. Hon vill utforska allt nytt, hon är först ut på ny plats då hon vill ha koll på läget snabbt för att se om det är säkert för resten av gruppen. Hon vill vara med hela tiden - däremot inte sitta på axeln utan hon vill springa runt på bänken och gärna sitta innanför tröjan om det ska vara något sådant.
Testade henne i helgen med stresshantering då hon fick träffa en okänd person som tog upp henne och klämde och kände på henne i ett annat hus med nya dofter och liknande - hon var nyfiken, ville utforska direkt och var lugn när den okända personen tog upp henne. Detta ser jag som en stark sida hos henne.
Svagheter: Den största svagheten jag kan hitta inom henne är ju hennes okända bakgrund - Har kontaktat tidigare uppfödare men dom svarar inte på mail eller telefon när jag ringer så jag antar att forska i hennes bakgrunds-linjer blir ganska omöjligt då jag ej vet vilka föräldrarna är och uppfödaren inte svarar på mina mail eller telefonsamtal.
En annan svaghet hon har är lite för korta framben så hon ser nedställd ut framme.
Hon har aldrig varit sjuk, hon har aldrig rosslat eller liknande.
Hanen vill jag är kelsjuk, han ska vara lugn och ha ett bra introduktions-temperament.
Hanen ska komplitera Tenten med att ha en bra linje där sjukdomshistoriken är väldigt låg med tanke på att jag inte vet nåt om det på Tentens sida.
Jag ser helst till att dominans är väldigt låg då jag vill att denna framtida kull ska vara råttor som kan ligga och mysa, vara äventyrliga och väldigt friska.
-Albert Einstein