Buren
Varför itne söka runt här på sidan, finns massa trådar om det du undrar över :/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
har sökt runt. Men tyckte det kanske skulle vara enklast om man skrev en tråd där man kunde skriva in tips medmera.
Tips och inspiration finns i flera burtrådar, kolla "Boende och mat" samt "Pyssel och Leksaker". Finns mycket matnyttigt där ;)
Vad det gäller strö så använder jag själv hampströ, vilket går under namnet "lättströ" på granngården där man kan köpa en storbal (25 kg?) för 149 kr - Väldigt billigt och väldigt drygt (det är kompakt packat). Dammar knappt något heller. Ser ut som hårda träflisor men är förvånansvärt mjukt och blir "luftigt" när man häller ut det.
Jag har 3 råttor och byter 1 gång i veckan, har tidningspapper underst ifall att det skulle bli kalt på något ställe och de råkar pinka (de gillar att gräva i hampstöet).
Annars är det många som har STL-strö (finns också på granngården för lite billigare än Lättströ) vilket är rivet wellpap. Det är mjukt och dammar inte, men tänk på att blött papper kan lukta relativt fort, så man kanske får byta aningen oftare. Annars är många nöjda med det.
Några använder också papperspellets (Toa-Lätt) och finns oftast på kattavdelningen på säväl Coop som många djuraffärer. Ganska så bra, men kan vara lite hårt att gå på för vissa råttor. Denna finns det små säckar av, men är betydligt billigare i stor säck.
Sedan finns alspån som en del har, det är det absolut bästa för deras kännsliga lungor, men luktar tyvärr väldigt fort och har man inte tur att hitta en billig storsäck så är det oftast relativt dyrt. Inte särskillt drygt heller.
Vissa har övergått helt till att använda tyg som de byter ca 2 ggr/veckan och slänger in i tvättmaskinen. De använder "Borris" dörrmatta från ikea som kostar typ 4 kr(?) st.
Men kan du ta dig till granngården och har möjlighet att förvara en bal någonstans (typ 50 x 50 x 100 cm grovt räknat) så tycker jag du ska satsa på lättströ ^^
………………………………
Vad det gäller Inredning så är Ikea alla råttägares mecca. Små handdukar som är perfekta till hängmattor kostar 2 kr st, fleecefiltar kostar typ 10 kr, och ma kan hitta mycket roligt i köks och badrumsavdelningarna!
Ett tipps att hänga upp hängmattor med är S-krokar (finns att köpa billigt på bauhaus, och säkert biltema och clas ohlsson med). Och mycket annat fås på plats med buntband, köp gärna sådana som går att åreranvända (man kan öppna upp dem igen) så slipper du köpa nya lika ofta, och man slipper klippa los dem om man möblerar om.
………………………………
Att få dem gå på toalätten brukar oftast vara relativt enkelt. Råttorna brukar oftast ha ett "favorithörn" att kissa och bajsa i. Ställ toalätten där och så fort bajs hamnar utanför så pluttar du i det i toalätten. Då brukar de snart fatta att det är där man ska bajsa.
Vissa är svårare att lära, andra gör det direkt. Mina två 3-månaders honor, dom tog det typ 1 vecka för att fatta innan det blrv helt fritt från "missöden". De bajsar även i en "transportabel" toalätt som jag ställer ut dit jag tar ut dem (på sängen/soffan osv).
Min äldre hane (kastrat) däremot är lite klurigare han har precis lärt sig att gå på låda efter 3 månader ungefär. Efter att ha ställt prylar i alla hörn, så det inte funnits några hörn kvar, och efter ett flitigt plockande så har han fattat nu.
Kiss däremot brukar vara svårt att lära. Kissar de i lådan så gör de… typ. Har en som gör det, men inte de två andra.
Toalätten kan man göra av en glassburk eller en mindre låda. I toalätten ska man ha ett annat strömedel än i övriga buren.
Själv har jag kattsand, efter som att jag då kan sortera ut råttbajs (och ev strö) från det enkelt. Annars kanske det blandas för mycket och man får byta allt ofta istället, och de riskerar att "blanda ihop" vad som är låda och inte.
Jag använder mig av "Katty" kattsand, en av de få jag hittat som inte dammar (viktigt!) och som dessutom är finkornigt. Är det för grovt går det inte att "sila" bort råttbajset, utan man får plocka dem en och en isf. Jag använder mig av en "hålslev" som har fina små hål som låter sanden åka igenom - men inte bajset. Då går det fort att rensa lådan :) Blir billigare än att byta ut ströet hela tiden ^^
Ikea har hålslevar, men osäker på om de hålen kanske är för stora, har inte sett den med egna ögon :P Men det är ju bara att jämföra med storleken på råttbajset ;)
Vad det gäller toaträning så ska du veta att råttor nästan alltid kissar (skvätter några droppar) utanför buren, på dig, eller omgivningen. Det är deras sätt att markera och är inget som går att träna bort. Men det brukar minska när de känner sig hemma och känner igen dig, och platsen de är på. Själv har jag ett överkast (2.5 x 2.5 meter eller något sådant) som finns på ikea billigt (någon hundring). Det är bra att lägga ut i sängen eller soffan, dels som gnag/kiss skydd och dels för att de då känner igen lukten =)
När jag tar ut dem i sängen brukar jag slänga upp en gren, en fleecefilt, en papperskasse, och en tom kartong, och ev en annan fullt med rivet tidningspapper som jag gömmer lite godis i (så de får gräva runt och leta lite). Det är "standarden", sen kan jga variera med lite bollar, leka med fjädervippor osv. Har allt i en låda under sängen så det bara är att slänga ner mellan varven ^^
Hakuna matata!
Det är rätt tjatigt med alla som frågar samma sak då det finns så otroligt många trådar som man samlat in alla tips på leksaker, ströer, finns ju en lista med bild och vard folk har tyckt om diverse. det är ju bara att gå in i kategorierna så hittar du lätt det du söker

Ska du bo i ljusdal med omnejd så finns alltid dollarstore! Man kan hitta allt möjligt roligt där! De har även godis och toalätt där.
Qui dormit, non peccat
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 okej tack för tipsen ska gå in på ikeas hemsida nu :)
#5 ja det ska jag. iaf ett tag inte så väldigt länge men ett tag.