Arg!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Idag skulle jag gå coh köpa nät till mina gerbiler som har börjat hoppa ut ur akvariumet, då passar jag på att svänga in till djurmagazinet i stan. Jag ska säga att jag aldrig har gillat den affären.
Jag gick in till djuren som vanligt, det är fåglar,reptiler och smådjur i samma rum, djurensrum är ungefär lika stort som ditt sovrum och så har dom proppat massa djur i det rummet av olika arter. Jag kollade till gerbilerna och såg att dom var ca. 4 månader, dom har gallerburar till alla smådjur. En av gerbilerna hade gnagt av sig tänderna på gallret. Jag gick för att fråga vilket kön gerbilerna har och en anställd svarade ''Jag tror det är blandat i den buren, vilket kön vill du ha?'' Oh gud tänkte jag för man kan ju inte blanda 2 kön i en bur om djuren är 2-4 månader. Jag sa att jag ville ha hanar, då gick vi in dit. Jag frågade om jag kunde få kolla vilket kön det var och då sa ''Ja men kan du göra det för jag tycker dom är äckliga''. Gerbilerna var väldigt stressade och rädda. Jag lyckades få upp båda 2 och såg som tur att det var 2 honor. Jag frågade även henne om hur mycket kunskap dom hade om djuren, jag fick svaret ''nej alltså det är nog mer att alla vet lite om alla, det är ingen som är inriktad på något speciellt område'' Jag frågade även om hamstervadden som dom hade till gerbilerna och fick svaret ''Nej vi vet att dom kan fastna och skada sig men vi kollar ju till dom varje dag och även om det är stängt på söndagar så kommer någon och kollar''.
Djuren i djuraffären är väldigt vanvårdade, gerbilerna hade, massor med hamstervadd och dom hade blandat in spån i det för att det skulle bli varmare, en bro som dom böjt till ett hus och sen en stor matskål med deras hamsterblanding som innehåller sjukt mycket färgämnen. Jag såg ingen vattenflaska. Dom hade ungefär 2 mm spån och det var fullt med bajs.
Flera av deras djur speciellt gnagare är mycket vanvårdade och stressade. Jag blir så sur och nu undrar jag, ska jag ringa djurskyddet/jordbruksverket eller vem man nu ringer för att dom ska komma ner och kolla till saken? Jag tog även ett samtal med min mamma och fick svaret att djuraffären fanns innan hon kom till katrineholm (vilket betyder att den ungefär är 30 år gammal) och hon sa att djuren har alltid haft det så.
(lägger upp det här då dom även har massa råttor som är vanskötta)
Usch, det lät fruktansvärt. :( Man ska anmäla vanvård av djur till länsstyrelsen. Hoppas att de gör något åt det snarast.
Utdrag ur L80:
"15 § Gerbiler ska ha ett gångsystem av rör eller liknande, eller sådant bottenmaterial som de kan gräva gångar i"
Hade de något sorts gångsystem? 
Även om de kanske inte bryter mot någon lag (vilket jag inte vet om de gör eller ej) så borde du ringa och upplysa om detta.
// Fawo (;
#1 gång system? dom hade inte ens spån att gräva i :(
#3 Menade rör eller så.
Ring till länsstyrelsen och berätta de du sett osv och att du inte tycker att de är acceptabelt =/ Hoppas att de kan göra något åt de.
// Fawo (;
Om du har möjlighet är ett tips att gå in dit igen och fota lite med mobilen. Det kan hjälpa vid en anmälan! :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
#5 jo jag kom på det efteråt >.<
Usch. Hatar verkligen vissa (många) djuraffärer.
Var vid en idag. Och de hade 3 st guldhamstrar i samma bur + att jag såg att de hade sår på ryggen. Eftersom de såg så stora ut så frågade jag hur gamla de va. Då sa de att de fick in dem i mitten av februari och då var dem 12 veckor gamla…
Hon sa då att det finns ingen lag som säger att djuren måste säras på om de går bra att leva ihop.
L80:
2 § Guldhamstrar ska hållas ensamma från det att de börjar visa aggressivitet mot varandra. Guldhamstrar som tillhör samma kull får efter avvänjning fortsättningsvis hållas tillsammans till och med åtta veckors ålder.
Här står det då att de MÅSTE säras på efter 8 veckors ålder oavsett om de visar agressivitet eller inte. Lite dåligt skrivet men det står ju "till och med 8 veckors ålder"
Jag såg att hamstrarna hade sår på ryggen, och sa de till henne. Då sa hon " Om guldhamstar börjar bråka så dödar de varandra snabbt, så de där såren måste vara från springhjulet"
Så dåligt att de som jobbar på djuraffärer inte har någon kunskap alls 
// Fawo (;
Jag bor i södermanland men jag förstår inte vilket nummer jag ska ringa
håller med dig #7 synd att folk som jobbar i en djuraffär inte har några kunskaper alls :(
Här är en direktlänk till djurskyddet i Södermanland. :)
jag provade att ringa nummret men ingen svarade :/ dom kanske har stängt under helger?
Ja, det stod tyvärr att jourtelefonen bara är bemannad mellan 8-15 på vardagar. :/ Det står att man ska ringa till polisen på 11414 vid akuta fall, men jag tror dessvärre inte att detta skulle räknas som akut…
Man blir verkligen upprörd, vissa borde inte få ha djuraffärer!
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"
#15 Vill du verkligen stöjda denna djuraffär genom att handla djur av dem..?
#16 nej de är därför jag ska anmäla dom men om djuraffären går i konkurs så måste dom bli av med djuren på något sätt och då tänkte jag att jag skulle köpa dom. Vill absolut inte stödja djuraffären men vill gärna ge djuren ett bättre hem
fy fan vilken dålig affär det är
det djurmagasin som jag brukar handla på har för det första egna rum till gnagare och fåglar och reptiler för det andra kan de sina saker för det tredje är det inte mycket gnagare inne i affären, det är mest 2 flackar med gerbiler (en av varje kön visst i gallerbur) några dvärghamstrar, några kaniner och marsvin, några råttor i marsvinsdunor möss i marsvinsdunor, har mätt burarna och de är lagliga)
de tar inte in någon stor mängd med djur och de är verkligen måna om djuren och har kontakt med veterinär etc
sedan är varje person i personalen inriktad till en del av djuren, en till gnagare en till fåglar och en till reptiler sedan är det 2 som är allmänt utbildade
#18 tyvärr är denna djuraffär helt tvärtom :(
ser det på bilderna, dettaär en affär som jag inte skulle sätta min fot i igen, jag är noga med att personalen kan något om djuren de säljer och så ju
Djurmagazinet är ju en stor kedja, borde dom inte ha några riktlinjer för hur djurhållningen ska vara i butikerna? Om jag var du skulle jag ta kontakt med dom och fråga om det och berätta hur djuren har det i just den butiken. Precis som alla andra stora kedjor borde dom ju vara måna om sitt rykte och göra något åt saken.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#21 bra förslag! tack
den affären med samma namn som finns här där jag bor är mycket bättre. Dom har typ terrarie aktigt till dom små gnagarna sen stora rymliga glas aktiga burar utan tack åt kaniner och marsvin som går blandat sen ett separat run bredvid där fåglarna är.
Dom har även en speciell reptil avdelning samt fisk avdelning. Aldrig sett en bättre djuraffär förut. Men finns tyvärr dom som är så där dåliga. finns en anna affär här i stan som senast för ett år sen då jag var där hade ca 7 nästan vuxna hanar i en bur som passade en ensam guldhamster. Dessutom var dom rädda och stressade för då jag stod intill buren blev jag biten av en som klättrade på gallret för att över huvudtaget kunna vara i buren. Ska in där om några dagar och kolla lite då jag ska skaffa råttor och säker två råttflickor
#23 Men du tänker väl inte handla där..? Jag tycker att det är ens skyldighet att anmäla när man ser sådant och inte bara klaga om det. Det hjälper inte djuren… :(
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#24 tänker kanske köpa gerbilerna om de är honor då jag verkligen gillar dom, har aldrig sätt snällare och lugnare djur i den affärn. Ska anmäla dom iallafall och se vad som händer
Djurtjejen, om du köper av den personen så säger du ju att det är ok att behandla djuren så och då ser jag ingen anledning för dig att klaga, samma sak gäller dig Nali, köper ni dom djuren så säger ni att det är ok. Och om det är ok för er så kommer det att vara ok för andra.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag tycker inte att det är okej men vad ska man göra då då man ser hur djuren mår och man vill hjälpa alla men bara har råd med två?? jag måste skaffa in två honor och även så vill jag men hittar ingen uppfödare eller dylikt så kommer vara illa tvungen förmodligen att ta från djuraffär. Men ska ta från en så bra affär som det går
köper man från dem så hjälper man inte djuren för då tar de bara in nya till affären tyvärr
#27 kolla på uppfödarlistan och se om någon har nån kull och sen går de nog att fixa transport på djurtransport.ifokus. så de går säket att lösa =)
tycker inte att du ska köpa från den affären för när jag va in där i vintras såg de inte alls roligt ut för djuren. Dom kunde beställa in hanar sa dom när jag frågade om dom bara hade honor då. Så de låter som att dom bara beställer från imazo.
//Jacqueline Thawelin
okej. Är bara det att då jag kollade så fanns det ingen som körde transporter hit till där jag bor
Vill inte låta som någon översittare, men jag kan inte riktigt förstå hur man kan motivera ett köp från djuraffär, någonsin. Sen jag fick berättat för mig hur djuren lever i vad jag väljer att kalla "djurfabrikerna" har jag inte köpt en endaste levande varelse därifrån. (Bortsett från ett snedsteg för någon vecka sen då jag i lite halv panik köpte en dvärghamsterhona som sällskap åt min flicka vars mamma och syster dog med bara någon veckas mellanrum. Men den hade nog fått flytta tillbaka till affären även om den inte hade visat sig vara en hane) Jag kan inte göra det med gott samvete. När jag skulle köpa mig en kampfisk för en månad sedan åkte jag hela vägen till Sundsvall (4 timmar enkel resa) för att köpa en privatuppfödd fisk, allt för att inte stödja djuraffären. Kan man inte åka och hämta djuret själv så fixar man transport. Blir man sittande där med ett ensamt djur och måste "panikköpa" en kompis, tja, då kanske man skulle skaffat 3 till att börja med för att inte sätta sig i den situationen.
Och i ärlighetens namn spelar det ingen roll hur väl affären tar hand om djuren, pengarna hamnar ändå i djurplågarnas fickor förr eller senare. Det enda positiva med det är väl kanske att köparna får en bättre bild av hur djurens ska tas om hand. Men i grund och botten kommer alla djuren från djurfabriker. Det verkar inte hjälpa att beskriva för folk hur det ser ut på en djurfabrik, så jag tänkte att lite bilder kanske skulle kunna hjälpa till. Ta er en titt i denhär tråden (Länk) och läs denhär "artikeln" (Länk) kom sen och säg att djuren har det bra i den och den djuraffären och att det är ok att köpa i vissa fall…
#27 Om jag har fattat rätt utifrån dina trådar så måste du ha 2 honor som sällskap till en hona som suttit själv i 7 månader? Varför är det så akut att du måste köpa på djuraffär om jag får fråga? Har hon suttit själv så länge så klarar hon nog att sitta själv tills du hittat en bra uppfödare och tarnsport (det kan ta ett tag att hitta ibland) och fått hem 2 stycken flickor som är uppfödda på ett humant sätt.
//Lamina
Djurtjejen, av vad jag kan förstå så ligger där du bor på vägen mellan långtnerisverige och här uppe. Jag fick hem min underbara nya hona från Wintermynta förra helgen och den veckan hade det gått 2(!) transporter mellan 08 och Lycksele varav en av dom inte är omöjlig att be om hjälp eftersom hon körde bil.
Använd inte transport som en anledning.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Är det att det inte känns rätt för henne att gå ensam överhuvudtaget. Samt är det det att jag är osäker på det med min ekonomi. Det brukar nämligen skjuta iväg då jag väl får pengar. Och så är det att jag ska flytta eventuellt hem till min pappa och bo tilfälligt där ett tag och han är inte så förtjust i en del djur. Men håller jag råttorna på mitt rum så går det om jag inte får flytta direkt till lägenhet vilket jag kommer att be om för min och råttornas skull
Jag hoppas att jag hittar några hos någon annan än djuraffär.
om din ekonomi inte räcker till då komemr du garanterat inte ha råd med zooråttor. Man vet aldrig vad de bär på elelr bär med sig i genenerna. Så då är det viktigt att ha ett sparkonto för veterinärsbesök, har du inte råd med det ska du inte heller ha råttor.
säger bara det eftersom så gott som alla här rekomenderar uppfödar råttor, å det finns ju en anledning till det. de avlar inte på sjuka råttor vilekt jag tvivlar på att imazo bryr sig ett dugg om. tre av fyra zooråttor här hemma har alla nån "defekt" och det har kostat en mycket pengar för mediciner och undersökningar.
jag kommer att ha så att jag har sparpengar på mitt konto för råttorna. Kommer nog inte ändå att köpa från djuraffär så det är inget direkt att oroasig över. Ska bara lyckas med att hitta någon som säljer här omkring innan jag flyttar
#35 Denna hona kanske finns kvar?
Länken: http://www.blocket.se/vasternorrland/Ratta_med_stort_bur_33150895.htm?ca=11&w=104
#36 EDIT: åh fy vad jag blev lättad när jag såg den sista bilden, trodde först hon bodde i den där rosa lilla skräckburen O.O;
hon är kvar. Men jag vet inte om det är jag som kommer få köpa henne. Nejnej inte den rosa. Jag vet inte alls vrf hon är i den på bilden. Hon kommer med den stora blå som tur är. Och jag hoppas att jag får hem henne och att jag lyckas sammanföra henne med två andra som jag ska skaffa. Annars får hon bo ensam i en del av buren och dom andra i en del då jag delar den på mittersta hyllplanet tills jag kan skaffa en separat bur åt Nellie
#37 Ja, den såg lite väl spartansk ut
#38 Det var ju ett bra pris för en sån pass sjysst bur. Hoppas att det går bra med henne
hoppas jag med.