Få dem handtama?
Jag har tre råttor hemma som jag haft ett tag 2-3 månader (olika gamla). De är alla nyfikna och pigga, springer runt i sängen osv och säter jag mig där så är de uppe och klättrar på en väldigt snart.
De kryper in i tröjan, ligger och myser på axeln och får gärna lite godsaker. De knastrar om de finner sig lite lugn med, är de bara lugna så kan man klia dem lite bakom örinen/nacken och de knastrar, och ploppar dessutom om man har riktig tur (så de inte får ryck och sticker iväg på upptäcksfärd igen).
Problemet är bara det att de inte verkar vilja bli hanterade. De gillar inte när man tar i dem (eller ja, de kan inte slappna av i.af, men gör väll inget mer motstånd mer än att försöka slingra sig ur bara men inget panikartat).
Men hur ska jag gå till väga med att få dem just handtama?
Jag brukar försöka klappa dem lite försiktigt när de är lösa. Liksom föra handen över lite försiktigt när de springer förbi osv. Och får de godis sitter de oftast still och kan klappa dem ända till godiset är slut. Men så fort det är slut vill dom gå ifrån "klappandet".
När jag håller i dem/bär dem så har de inte "tid" till att äta godis, så godismuta fungerar inte riktigt då heller.
Vill bara tillägga att jag haft råttor i 2 år och är relativt införstådda i råttornas liv, men detta med hantering och beteende - hur och varför är jag inte lika insatt i.
Så nu behöver jag lite tipps om hur jag ska gå till väga helt enkelt!
Kan tillägga att den ena är en ettårig kastrat, och de andra är två honor på ca 3 månader. De är ute i.af 5 ggr/vecka och då oftast flera timmar kanske 3-6 timmar (varav jag håller på med/är hos dem i.af 30 min), dock verkar de mest vilja sova den tiden också och ligger i en hög. Men kör lite "jaga snöret leken" lite då och då, och har lite aktiveringsleksaker till dem.
Tack för hjälp!
Hakuna matata!

Honor på 3 månader, ja jag vet inte, men JAG skulle ju inte få dem att sitta stilla. :D:D Mina honor har aldrig varit sådana som gillar att sitta stilla och gosa. De vill gärna bli klappade och sådär, men sitta still?? Icke! Däremot vill man ju kunna hantera dem på det sättet att de ska kunna hållas och man ska kunna pilla på dem utan att det är något problem. Och det enda jag kan tänka på som hjälper där är väl att öva öva öva öva och öva. Kan också vara bra att ta dem en och en ett tag när du hanterar dem. Tänker att de kanske knyter an bättre till dig då. Kommer tyvärr inte på något annat. Kanske någon annan har något bra tips?

Det känns ju inte särskilt konstigt att tremånadersungar inte vill sitta still, är det dessutom honor så är det ännu mindre konstigt
Alla råttor är individer, det finns de som vill sitta still och gosa, och de som vill springa runt. Vill du ha råttor som gärna sitter still borde du skaffa pojkar från en linje med lugna råttor.
Qui dormit, non peccat
Den tredje är en ettårig kastrat som mest sover hela dagarna han med. Men han är likadan 
Men det har givetvis blivit lite framsteg, så jag får väll fortsätta att muta dem med solrosfrön när de är i knät och passa på att hålla på lite då.
Klorna får klippas regelbundet på de små då de blir sylvassa annars, men det börjar gå helt ok i.af. Kan ta en tass i taget, ist. för en klo i taget i.af :)
Men alla vet ju att vägen till alla råttors hjärta går genom magen… 
Hakuna matata!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Klippa klor är ju läskigt för de flesta råttor. Mina blir väldigt upprörda när jag ska klippa deras klor. Vi gör det i alla fall och det går, men de gillar det verkligen inte. Ibland gäller det att vara bestämd och tvinga dem till saker och ting. Så länge de inte blir helt panikslagna så borde de vänja sig efter ett tag tycker man.
Det är bara en av mina tjejer som vill sitta stilla och kela små stunder, men det är mer populärt att klättra omkring på mig och ta pauser för att springa på golvet osv. Minstingen (3,5 mån) klättrar bara på mig ifall de andra gör det, och enbart senare på kvällen. Tidigare på dygnet är jag tydligen livsfarlig. Ingen av dem vill bli fasthållna, och jag försöker heller inte tvinga dem (förutom när jag var tvungen att ge dem antibiotika).
Klippa klorna har jag inte vågat, eftersom de är så sprattliga och jag är rädd att råka klippa för långt eller till och med klippa i tårna… :| Klorna ser dock inte ut att vara för långa, men vassa är de (vilket syns på mina armar, ben och runt halsen). Tänkte införskaffa lite stenar för dem att klättra på, och kanske en liten träplanka med tyg runt, så att de slipar ner klorna självmant.
Det tog lång tid för min halvt blinda råtta att sluta bli nervös när jag, just precis som du sa, tog tag i henne. Klappa gick bra men inte ta tag om kroppen och lyfta.
Jag har fått anpassa mig efter henne och lyft henne så lite som möjligt (enbart när hon ska in och ut ur buren eventuellt klättrat upp på något knasigt ställe och behövt tas ner).
Hon har nu efter några månader mer eller mindre vant sig och det tror jag beror på att jag lyft henne så många gånger och enbart vid buren att hon associerat det med in i eller ut ur buren. Hon vet alltså var hon hamnar och det tror jag är en trygghet. Annars böjer jag mig, sträcker ut armen så går de upp på den. De vet liksom att de inte hamnar på något läskigt ställe.
Så tålamod och tillit är nog det viktigaste framför att "vänja dem" vid det, skulle jag tro.
Kan det vara en idé att bara lyfta in och ur buren?
Hoppas jag var till någon hjälp, lycka till! 
Det kan också bara vara att de helt enkelt är ivriga och slingrar sig ur i protest för de vill fortsätta leka! De verkar ju trivas ihop med dig i övrigt. 
Så det första svaret är nog om de verkar tycka det känns obekvämt/obehagligt att lyftas, och det andra svaret om de verkar spralliga bara.