Förkylda råttisar?
Eftersom dessa är mina första råttor så kommer jag antagligen ställa ett antal "dumma" frågor här i forumet om sådant som jag inte hittat något om på internet, men som kanske är självklart för er experter.
Men jag vill bara att mina råttor ska få det bästa och att jag är väl förberedd om något skulle inträffa i framtiden.
Därför tänkte jag fråga vad en råtta får för symptom vid förkylning och hur gör man bäst en "förkylningskur"?
Och eftersom imunförsvaret kan bli lite nedsatt när man är krasslig, ökar risken för att myckoplasman ska bryta ut?
skulle bli väldigt tacksam för ett svar 

Recept på förkylningskur kan jag bidra med iaf..
Koka upp roibos the, låt 1-2 vitlöksklyftor ligga & dra en stund & ha i lite honung. =)
Ge gärna roibos the konstant ett par gånger i veckan. Det är rikt på antioxidanter & är bra för immunförsvaret
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Var får man tag i det te´t ?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Rooibos finns att köpa i vanliga mataffärer som pås-te i ask :) står i den vanliga te hyllan.
eller på lösvikt i speciella te-butiker om man vill ha den lite lyxigare varianten. Inget av dom är speciellt dyrt tror jag
Tack för tipset! 
Tänk på att låta vattnet svala till ungefär fingervarm temperatur. Det antibakteriella effekten honung har förstörs vid omkring 37 grader. Huruvida antioxidanter tar skada av kokande vatten vet jag inte, men för säkerhets skull så lägger jag inte varken tepåse, vitlök eller honung förrän vattnet är ljummet.
Och det finns inga dumma frågor! Så bara fråga på om du är osäker, det finns oftast någon som kan svara. 
Okej. Tack så jätte mycket! 
Alla är så himla trevliga på den här sajten :P

Om din råtta dras med en förkylning ett längre tag, så lita INTE på huskurer utan ta din råtta till en veterinär med råttkunskap och låt den bli undersökt. Du hör det oftast på luftvägarna, (det kuttrar, rosslar, låter när du lyssnar mot bröstet. Den kan även få rött sekret runt ögon och nos som kan se ut som blod. (men det är det inte).
De behandlingarna man oftast får är beaytril i tablettform eller i sprutor. Jag föredrar sprutor eftersom det är betydligt lätttare att ge en spruta några gånger än att försöka lura i råttan tabletter.