Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1240 ggr
Cis-j
0

Mildra dominans?

Ja, som rubriken säger sig självt så undrar jag om ni vet något som skulle kunna tona ner dominansen som finns hos vissa råttor?
Har du/ni haft dominanta råttor? Vad har du fått göra för förändringar för att det ska funka? Och hur mycket är acceptabelt?

Fawo
0

Dominans kan tolkas på olika sätt. Råttan kan göra olika saker och beroende på vad råttan gör så är det olika åtgärder. Oftast är "dominansen" endast osäkerhet.

Vad tolkar du som dominans i detta fall? :-)

// Fawo (;

Cis-j
0

Just nu sitter jag med en bebisråtta som verkar lite mysko. Tror att hon kan ha viss dominans i sig (vet inte något om föräldrarna) så det är inte helt omöjligt. Hon putsar de andra som en galning, försöker rida de äldre och har rykt ihop med min ena vuxenråtta som aldrig haft sådana problem med nya råttor förut. Visst har hon rangbråkat lite men inte så tidigt i introduceringar. Hon vägrar lägga sig på rygg, trots att hon är en bebis på 6 veckor. Tycker inte det känns så jättenormalt för de andra har inte varit så? :/

Fawo
0

Alla råttor har ju olika personligheter.. Vissa växer väl ifrån vissa beteenden. Jag har en liten bebbe på 5 veckor här hemma som brottar ner de största råttorna utan att ge sig. De kan handla om osäkerhet i nästan alla fall, oftast är de den råttan som utmärker sig mest som är den osäkra. Eller så är de bara kaxiga? :P

Har också märkt att mina bebbar tycker de är kul att retas med andra råttor. Speciellt min nyaste råtta. De äldre råttorna var på den nya hela tiden och sedan när de slutade, så tog bebbarna över. De var jätteskoj enligt dem. "Härma de vuxna" typ. De växer de nog ifrån :-D

Om man t.ex tänker sig en alfa och en beta. Alfan är trygg i sig själv. Behöver inte bevisa sig. Medans betan är på hela tiden o ska visa sin roll. Den råttan kan bli lite "jobbig" :P

I ditt fall så är ju bebisen väldigt ung, den kanske håller på att utveckla en egen personlighet? Den kanske vill ta en plats i flocken? Inte så mycket jag kan säga, men hon kanske inte vill lära sig av de vuxna, utan är lite kaxig och vill utmana sig själv o tänja på gränserna.

// Fawo (;

zickan
0

6 veckor är de bara bebis. Mest lek och bus just nu. Vilket de älder inte alltid tycker om. Just honor rider är ofta löp sammanhang. De rider varandra. Rider en hona fel hons som lackar ur så kan det bli lite små gnabb.

Värre om du ser dominans runt 4-5mån och uppåt. Runt den ålder brukar några dominans fall synas. Oftast dyker de upp runt 7mån-1år. Därav rekommenderat att vänta med avel på haner efter de är 1 år och färdig utvecklade.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fisfia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om man har samma beteende som i #2 hos en gammal tjurgubbe då? Vad kan man då göra för att "mildra" dominansen?

Banankaka320
0

Större bur tror jag.

Kastrering.

Byta kompisar.

Fisfia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6 Hm, vilken typ av kompisar då? Jag fattar inte vem som skulle stå ut med honom. Tyvärr får han bo ensam nu och jag tycker så synd om honom, men som sagt, ingen annan står ut med honom. Större bur? Hur tänker du då? Kastrering utsätter jag honom inte för. Vet inte hur gammal han är exakt, men en bra bit över två år skulle jag tro.

Banankaka320
0

Mina tjejer muckade mycket med varandra näär dem bodde i en mindre bur för dem var tvugna att vara närheten av varandra, men nu i en furret tower så är det aldrig tjafs för dem slipper varandra om dem vill :)

Helst ragnlåga råttor, som tar all stryk i världen. Då knner han nog med tiden att han inte behöver visa att han är störst

Cis-j
0

#3 Ja men precis, det visar sig väl med tiden. Hon bor i vilket fall med två andra bebisar nu och det går bra, så vi får se när hon blir lite större om det går att få ihop dom med mina tanter som blir två i sommar.

#4 Alltså hon försöker rida fast mina tanter inte brunstar längre. Jo jag vet att dominansen brukar synas först runt 7 månader men tycker hon beter sig så annorlunda. Kan inte sätta fingret på exakt vad men hon är inte som en vanlig råttbebis..
fast hon är väldigt söt och en riktig liten pussmaja mot mig, haha.