När?
Jag har två råttor som jag vill avla… Dom är snart tre månader och jag vet att dom är för små att avla medmen hur gamla ska råttor vara för att man ska kunna avla dom??? Jag vill gärna veta
3 månader är ingen ålder alls, man bör inte ställa in sig för mycket på att använda dom som avelsdjur.. Mycket kan hända under tiden tills det är dags.
Honor mellan 6-12 mån ungefär, de ska väga minst 300 gram. Hanar ska vara över ett år gamla och väga minst 600 gram.
Råttorna bör vara så gamla som möjligt för att ev. hälsofel och/eller temperamentsstörningar ska hinna visa sig. Råttor med okänd bakgrund är ett väldigt osäkert kort, se till att skaffa råttor vars bakgrund är känd för att du ska få så bra resultat i kullen som möjligt.
Ta gärna kontakt med en erfaren uppfödare som kan hjälpa dig avgöra kvalitén på dina råttor som avelsdjur innan du avlar. Av denne kan du även få råd och stöd under hela den kritiska tiden; dräktigheten och tills ungarna är avvanda/sålda.
Jag rekommenderar den här sidan: http://www.r-at.net/
Lusläs Råttfabriken och råttAVEL, och massor av andra bra sidor innan du avlar. Under "Länkar"högst uppe på sidan, under bannern, kan du hitta fler sidor länkade.