Konstant löp
Finns det några orsaker som kan ligga bakom när en hona, eller fler ur samma kull. Tok löper oftare än normalt. Verkar bli skendräktiga, bygga bo. Sedan allt normalt en tid innan det startar om igen. En av dessa honor bor hos en som aldrig ägt hanar.
Annars jätte goa honor som inte strular, inge syskon strular ännu.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Oj, vad intressant! Har aldrig hört någon berättat om något liknande.
Har du letat någonting på det?
Älskar mina stora små vänner..
spontant tänker jag på hormon rubbningar
Nej jag har inte sökt något om det alls ännu. Tänkte om någon här inne visste vad som kan orsaka ett sådant ting. Hormon rubbning eller vad. Detta är andra honan i mina ägor. Ägt en till som kunde löpa väldigt långa perioder. Valde att ge bort henne till slut. Någon som inte hade hanar innan. Det blev väldigt lite förbättring.
Nu är det minst två honor ur samma kull som visar samma skumma löp beteende fast denna gång lite mer med bo byggande.

Hormoniella störningar kan ju orsaka det, samt vissa tumörer. Men tumör verkar inte så troligt eftersom det är flera som har det i samma släkt.
Qui dormit, non peccat
Men om det är hormon rubbningar. Är det något som bör anses väldigt negativt.Något som göra något åt. Kan växa bort med tiden. Kan öka upp. Kan vara problem för råttan och burkompisar?
Hormon rubbning hos katt vet jag är rätt jobbig, min katt började tappa hår och få konstigt beteende. Vet inte om det beror på att det varit så ett tag eller om det är nåt som i sådanafall ska ske på en gång.
Kanske bör rådfråga en vetrinär om detta?

Vissa rubbningar stör ju djuret väldigt mycket, och omgivningen. Det är ju trots allt en stress för kroppen att vara i konstant löp. Ibland kan det ju hjälpa att kastrera.
Borde inte växa bort med tiden, råtthonor är ju fertila hela livet typ. Men kanske kan minska när de blir gamla alternativt bli värre. Vet faktiskt inte.
Qui dormit, non peccat

Jag vet inte mycket om löpandet överhuvudtaget. Mina tösar har inte visar så mycket. Däremot, även om jag vet att de är fertila hela livet, har mina tösar gått in i "klimakteriet" på det sättet att de aldrig skulle få för sig att rida på varandra så att örorna fladdrar längre. Det har de inte gjort sedan de var ett och ett halvt år ungefär. Bäddande, det sysslar min Noja med och det har hon alltid gjort. Hon bäddar och styr och har sig och är den som samlar mat mest också. Det har inte blivit mindre med åren, men jag ser inte det som något negativt beteende. Hon är helt enkelt en dam som vill ha ordning! :)
Skulle vara negativt om det bor en tjurskalle i buren som inte vill bli riden, skulle ju bli synd om den som blir påsatt eller få en rumpa i ansiktet hela tiden xD
Men jag tror det räknas som en "dålig" grej eftersom löp är ofta stressande och tar lite på kroppen. (Jämnför med hundar & katter)
Dem söker ju någon att para med och få ungar och kropper skickar hormoner som "tvingar" råttan att hålla på så. Jobbigt för dem att kanske aldrig bli dräktiga.
Men dessa råttor, hur gamla har släktingar blivit? För om dem dött tidigare än vanligt så bevisar de ju att dem är stressade och de sliter på kroppen.
Dom är som sagt bara små ännu. Min första hona med det beteendet som jag gav bort är född 17/12 08 och lever ännu.
Intressant beteende. Verkar inte så vanligt. Hur det kan uppkomma, genetisk eller miljö påverkan.
#10 Beror nog på hur miljön ser ut, om ex dem bor nära hanar och känner deras doft hela tiden. Läste en gång att honor kan börja löpa när dem möter en hane, så om de är hanar i närheten så kanske dem triggar igång löpet.