Problem vid introducering
En lite längre historia kort..
Jag har satt ihop råttor förut utan problem, men nu när jag ska introducera en yngre hona til flocken så blir de verkligen problem!
De får först träffas utanför buren på min säng, en plats där ingen av dem har varit förut. Den nya råttan hoppar på mina honor och de skriker och verkligen flyr upp till mig. De vill inte ens vara i närheten av henne.
Sedan har jag provat att presentera dem i buren. (strött vaniljsocker på dem så de luktar lika dant) Men då ställer de sig på bakbenen mot varandra i en sorts attackställning… Aldrig sett det förut! och de bet varandra och de skrek, inte pep utan verkligen skrek.
Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Det är så ovant för mig. Någon som varit med om något liknande? Och vad har ni gjort då för att rätta till det?
// Fawo (;
Nu har de konstigt nog börjat samsas. Men jag undrar ändå, varför ställer de sig på bakbenen mot varandra? Vad menar dem?
// Fawo (;
Om de står som små kängurur mot varandra och viftar med framtassarna så bråkar de.
Jag har förstått som att det är samma om de bara tittar på varandra också…
#1 Som Lilith säger så är det att de bråkar, men om de samsas annars så är det nog ingen fara, så länge de inte skadar varandra. Det är en sorts kraftmätning. När en ny medlem kommer in i flocken kan det vara så att de behöver göra upp om rang inom flocken igen.
Det här är mina tankar, sen får någon kunnigare rätta mig om de tycker jag är helt ute och cyklar…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det vart väldigt mycket hugg efter varandra i början, jag såg att de bet varandra. Men nu har de slutat och de bara hoppar på varandra och vänder över den ena på rygg. Det är ju ett normalt sätt att göra upp, men hade aldrig sett detta med att ställa sig på bakbenen o bråka.
Det verkar som om att det blir bättre av att bara "tvinga" dem att acceptera varandra
// Fawo (;