Bebisfrågor
Jag tror jag har två eller tre frågor. Den första är hur man ska veta när det är dags att sära på dom, jag tog ju hand om en kull som var "2-3 veckor" enligt förra ägaren, när jag fick dom. Då tänker jag att den där veckan som skulle kunna skilja är ju egentligen en väldigt viktig vecka.
De äter som hästar och får hur mycket mat som helst, så jag tror definitivt inte att de är underviktiga i alla fall, tänkte om man kanske kan bedöma på vikten? Visst, svårt att veta exakt kanske, men ändå. Jag vill inte ta dom för tidigt, risken finns att dom bara är 3,5 vecka, risken finns att de är snart fem veckor vilket betyder att jag kanske måste dela på dom redan idag.
Sen en fråga till. Har upptäckt löss på dessa bäsarna, stämmer det att man inte bör behandla med Stronghold under fem/sex veckor eller har jag snappat upp helt fel?
Och så var det ju då den sista frågan. Som var ganska viktig, men som jag helt och hållet har glömt. Men jag återkommer senare… 
you can't face the problem, if the problem is your face……
hittade den här vikttabellen den kanske kan ge ngt tips om hur gammla de kan vara.. räknar med att mina är runt 3 v nu så då måste dina vara lite äldre..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hm, vet att det ska finnas en sån vikttabell lite mer detaljerad här på Rif nånstans men jag hittar inte den… Kanske borde dela på dom redan idag för säkerhets skull "/
jag var nog lite snabb här.. mina är nog inte fullt 3 veckor.. men kan inte vara så jättelångt ifrån,de har ju haft öppna ögon ett tag nu.. vägde mina idag och de väger närmare 50 än 70gram.. vad väger dina?
dessa har tagit sig fint, men har nog inte fått ngn jättebra start, så det kanske inte är konstigt om de väger mindre än rekomenderat för åldern..
lilla mamma Kiwi har växt massvis sen hon kom iallafall, och de små diar en hel del ännu..

De har öppna ögon först vid 14 dagar ungefär, tror att på dina bilder så hade alla öppna? Hur länge har du haft dem nu? De brukar börja äta fast föda vid 3 veckor och blir avvanda då oxå, är de avvanda från mamman?
Qui dormit, non peccat
Jo det hade dom allihopa, fast det såg typ ut som dom kisade litegranna hela tiden så det kanske var att de precis hade öppnat dom… vet inte?
Nu är dom med mamman, mest för att dom fortfarande diar lite granna ibland och för att jag har varit lite osäker på när de ska säras osv men de äter själva och de äter inte lite! Precis när de kom verkade det mest som att de provsmakade mammas mat och det är ju… en vecka och fyra dagar sen idag.
#3 Nej det är just det där med starten som gör mig så osäker på åldern, alltså de växer ju liksom inte ikapp bara för att de för det bra sen, vilket betyder att mina säkert också är lite små för sin ålder…
Ska väga mina om någon timme, men för en vecka sen vägde dom mellan 35-40g så jag skulle nog chansa på att de är uppe i minst 70 nu
Men har du andra pojkar? För jag tror det som är "farligast" med att dela för tidigt är att dem inte lärt sig riktigt allt råttspråk, så om du har andra vuxna hanar (mentalt friska) så borde dem kunna flytta till dem :)
När jag delade på mina var dem typ runt 3-4v och då kunde man se pungen på killarna ganska tydligt.
Hellre dela för tidigt n för sent O.o
Jag har bara Pipen, men han är definitivt inte mentalt stabil, plus att han inte har träffat andra råttor på månader, plus att han inte är riktigt frisk. =/ Så det tänker jag med lite på med pojkarna… Flickorna kommer jag inte heller kunna sätta ihop med mina med tanke på att Kissen har sjukt svårt för introduktioner och jag har inte ens lyckats få henne att gå ihop med mamma råtta ännu "/
Frustrerande ><
Jag har ju 2 normala pojkar, fast fick hem en ny kille/Gubbe som suttig själv ett tag och han är lite konstig. Flyttat in i en cornflakes låda i buren xD De var inte alls mycket bråk, han liksom "gav" sig direkt men han bryr sig inte ett skit om de andra två.
Hm… låter knasig :o Han kanske inte vet riktigt hur han ska bete sig då ;O typ "gör vad ni vill med mig bara ni låter mig va sen"
Jaa de är verkligen så XD
Han blev nedbrottad och genomsökt i varenda cell och låg bara där "snällt". Jag fick visa han att man inte dör om man ligger i deras favorit sovstlle, hängmattan, så han låg där fint och snällt.
Fst jag vet inte hur han sklle reagera mot nya råttor i "hans" revir, om han är lika snäll :o Kanske värsta monstret
Haha vad gulligt! :D
Det lär du helt enkelt märka nästa gång du sätter in nya i flocken ;) Fast det går säkert bra tror jag, om det inte är något konstigt med honom ;o
Ja, annars får han smisk :o
Råttungar brukar börja äta riktig mat redan vid 2,5 vecka, eg ganska fort efter att de öppnat ögonen. Dia kan de göra lite då och då tills de är iaf 4 veckor.
Tror du att de är antingen 3,5 vecka eller 4,5 vecka så skulle jag vänta ungefär en vecka till innan jag särar på dem. I alla fall 5-6 dygn.
Ang Stronghold så vet jag inte exakt vad som gäller, fråga veterinären som skriver ut receptet till dig. Inte säkert att de vet heller dock då Stronghold egentligen är anpassat till katter och hundar. Men jag har själv behandlat råttungar på 5 veckor med Stronghold utan problem.
#14 Tack för svar! Då vet jag i alla fall att de är under eller strax runt fyra veckor, för jag har sett dem dia varje dag även idag… Vägde ungefär hälften av dem också, låg på 77-81g honor, ville inte väcka de andra som låg och sov så sött
Har också behandlat en bebis på 5 veckor utan komplikationer, men det är väl kanske bäst att fråga för att vara på den säkra sidan, kan ju ha varit en lyckträff 
Behandlade ju också två fisar runt 5-6v. (Syskon till alexfifan's lusråtta) XD De gick jttebra
Menar du Glorias bröder? ;O Jag hämtade ju inte henne förrän typ när hon var sju veckor, då var det inga problem att avlusa henne iaf :)
Aja, nu har jag en fråga till.
Med tanke på den här hanen som har blivit stuck here, har jag egentligen en bur för lite för att dela på bebisarna. Det finns ju en hel del alternativ, men först och främst vill jag veta vad ni tror om 4,5 veckors bebisar i en furet tower? Tänker mest galleravståndet. Känns brett men är det FÖR brett?
Har läst många som har haft 5 veckorsbebisar utan problem och det har jag själv även haft.
Eller ska jag sätta dom i mindre burar med tätare galleravstånd för säkerhets skull, och sen flytta dom till furet towern om någon vecka kanske?
Alternativt kan jag flytta hanen till en mindre bur, men det känns otroligt taskigt med tanke på att han sitter själv och ogillar människokontakt. Då kanske det är bättre bebisarna får sitta i en mindre bur, för dom kan jag iaf ha ute några timmar om dagen?
Well well, känns iaf som det är hög tid att sära på dom nu.
Kan ju för skojs skull berätta också att igår fick de vara ute allihopa tillsammans på sängen för första gången och GUD vilket liv det blev! Har haft dom ute i mindre grupper innan men nu kände jag att de är tillräckligt stora för att jag inte ska råka slarva bort någon. Hahahah, skulle verkligen ha filmat…

#17 Det går att ha dem i en furettower, det beror på hur rymningsbenägna de är! En del smiter igenom allt och andra stannar snällt där de ska vara.
Qui dormit, non peccat
#18 Mm, efter igår - väldigt rymningsbenägna! xD Får helt enkelt hålla lite koll på dom de första timmar… eller kanske alla timmar? Haha :)