Otrygg råtta?
Hej! Jag har ett litet problem som jag undrar hur jag ska få bukt med. Jag har två råttkillar som är ca ett år gamla. Min ena råtta har för ovana att bitas och det har gått så långt att jag stundtals kan känna mig lite rädd för att vara nära honom, både i buren och utanför. Detta är inte kul, då jag är rädd för att vi ska bygga upp känslan av att vara otrygga i varandras sällskap, något jag verkligen inte önskar! Jag vill kunna mysa med min råtta! Vad gör jag för fel? Hur kan jag ändra hans beteende? Hjälp!
Jag är ingen expert, men jag har själv lyckats vänja av en otroligt agressiv råtta från att bitas. För det första så ska du vara försiktig när du är i buren, det är din råttas revir, och låt istället råttan komma ut självmant när du öppnar luckan. Sover de, väck dem lite försiktigt med din röst, men var inte för mycket inne med händerna.
Hur jag gick till väga för att vänja av bitandet var framförallt att umgås så mycket det bara gick med råttan och visa trygghet. Ja, det var oftast 4-6 timmar per dag, kunda vara mycket mer eller mindre.
En anledning varför råttor bits kan också handla om rang, du måste visa vem som har högst rang.
Ett sätt att göra det är att om råttan biter dig så brottar du försiktigt ner den på rygg med fingrarna (is i magen) och håller den kvar ett tag - men inte så råttan kan skada sig! Var även bestämd när du visar vad som är ok eller inte - säg tydligt Nej t ex.
Nån som är mer expert kan säkert fylla i, men mitt hetaste tips är att visa mycket trygghet och tillit, samtidigt som du är tydlig med Vem som bestämmer.
Lycka till!
(Kan tillägga att allt bitande gjorde även mig "strykrädd", men bit ihop och ha is i magen. Om du visar rädsla så märker råttan att dess "taktik" för att få sin villja igenom fungerar)
Ska tillägga ang. att brotta ned råttan på rygg: man märker när råttan har "gett upp" och först då släpper man. Dvs., när råttan är helt avslappnad och underkastad. Annars tror jag att man kan ge dubbla budskap
(kanske som "jag kan brotta ned dig men inte kontrollera dig")
Hej! Tack så mycket för hjälpen! Jag har provat "vända-på-rygg" taktiken en gång tidigare och det verkade fungera - han såg jättensopen ut och det dröjde mycket länge innan han bet till igen. Så det ska jag fortsätta med. Han har dock ett otroligt humör och man vet inte vilket humör han är på från dag till dag. Ibland får jag klappa honom helt ostört och ibland kan man knappt röra honom uatn att han vänder nosen uppåt och "hotar" med hugg.
Jag förstår att jag måste spendera mycket tid med honom, så att han lär sig lita på mig som en vän. Men det är svårt att inte vara rädd när jag vet hur snabbt han kan förändra sitt humör. Det går så fort när han väl hugger att jag inte hinner med alls och det gör mig lite nervös. Dock försöker jag närma mig honom utan att visa rädsla.
Men, tack ännu en gång! Jag ska göra mitt bästa.
#3 Så lite.
Vad bra om det verkar fungera!
Men kom ihåg också att temperament inte alltid går att ändra på. Många råttägare brukar föreslå avlivning om råttan är för agressiv, det är dock ingenting jag skulle kunna säga.
Förhoppningsvis kan du lyckas få bukt med bitandet, men humöret är inte säkert att det kommer ändras. Återigen, Lycka till!