Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 687 ggr
LitenEstelle
0

Rat complete

Jag har funderat på att prova på råttfodret Rat complete till mina två råttor, det jag har läst om fodret har varit positivt så jag är ganska säker på att jag ska prova det.

Jag bara undrar om någon här använder det eller har någon erfarenhet av det? Och isåfall, tycker ni att det är ett bra foder för råttor?
Hur mycket ska de isåfall få av fodret varje dag, ska man bara ge dem fodret eller ska man blanda ut det med t.ex. sockerfri müsli och ska man ge dem färskfoder varje dag eller är fodret för "komplett" som det är?  
Om du/ni inte tycker att jag ska ge mina råttor det här fodret, vad tycker ni då att jag ska ge dem istället? Just nu blandar jag mat till dem själv, men det kan ju vara svårt att verkligen få i allting som råttor behöver…

Tacksam för svar! ^^

(e.s.) 

[Ratass]
0

Jag kör med det fodret, tycker det funkar alldeles finfint då jag inte orkar hålla på å blanda egen.. musliblandning och allt vad det är.

Torrfoder ska de alltid ha tillgängligt i en skål.

LitenEstelle
0

Okej :) 
Men färskt foder då, kan man ge det till dem även om de får Rat complete?

(e.s.) 

Huldan
0

Ja, men Rat complete har ganska hög proteinhalt, så tänk på att itne ge så mycket protein i färskmaten. :)

LitenEstelle
0

Okej, tack så mycket för hjälpen :D

(e.s.) 

Huldan
0

Tror complete ligger på 20% protein, och idealet är väl kring 15% :) Så gärna lite extra av allt annat ;)

Lamina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Oavsett vad man ger sina råttor för mat anser jag att dom ska ha färskmat regelbundet. Att bara äta samma Torrfoder hela tiden måste bli oerhört tråkigt i längden. Därför ger jag mina matrester, frukt och grönt, rå fisk och även en klick rått kött ibland, trots att dom egentligen får i sig allt dom behöver från sitt Torrfoder (harlan teklad)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

LitenEstelle
0

okej ^^ Det enda jag är lite orolig för är att de ska gå upp i vikt om jag ger dom färskfoder också iom att dom får i sig allt dom behöver från torrfodret, liksom att det blir lite för mycket. Men jag får väga dem regelbundet och hålla koll på hur de äter, för jag håller med om att det hade blivit tråkigt i längden att äta samma Torrfoder. :)

(e.s.) 

[Ratass]
0

Får de rat complete och sen grönt och anant så blir de då inte överviktiga, det kan ja lova :P

LitenEstelle
0

Okej, skönt att höra ^^

(e.s.) 

[Ratass]
0

:P Min får ju det och även grönt  varje dag och jag är så lätt att övertalas av deras små svarta klara pepparkornsögon så ja ger dem lätt lite godis som kött, kyckling å allt vad som är gott och bra, en försöker ja till å med få gå upp i vikt genom tt ge lite fetare mat, alltså att jag tillsätter lite olja å annat. Trots det går hon inte ritkigt upp, så var inte orolig du :) Så länge du håller dem undan skräpmat, pizza å för mycket ost, å allt som är onyttigt egentligen.

LitenEstelle
0

Nej, nån skräpmat har de aldrig fått och kommer inte få heller och min familj äter väldigt nyttigt, därför gör ju råttorna också det. ^^ Känner mig mindre orolig nu! 
Jag ska beställa hem lite Rat complete och börja med det så fort jag får hem det, får hålla tummarna att de tycker om fodret bara ;p 
Tack för hjälpen allihopa!

(e.s.) 

Råttis
0

Hmm tror jag med ska pröva Rat Complete och se vad mina grabbar tycker om det.