LÅTER!
Hej! jag har en fråga.. jag vet att jag har läst någonstans att råttor kan ''knastra'' antingen för att dom är sjuka på något sätt eller för att dom myser .. en av mina två råttor låter väldigt högt ibland, och jag kan inte förklara ljudet .. det här är mina första råttor och har haft dom i ca 2 månader tror jag. först var det när hon var i min säng så tänkte att hon kanske myste men nyss lät hon så när hon sprang runt på golvet, och det lät jättehögt i ungefär en minut! så hon har låtit så två gånger, alltså inte hela tiden .. vad kan det vara?
knastrar så tuggar dom för att dom myser, rosslar vilket kan vara falley är då dom är sjuka.
testa lägga hon på rygg och lägg örat mot din råtta och se om hon låter då
De kan knastra när något är galet spännande också, som till exempel när de är ute och undersöker. Knaster kan låta riktigt högt också.
Kan du försöka beskriva hur det låter? :)
det låter nästan som om man gräver runt i en burk? alltså .. det är svårt att förklara, nu ligger hon i buren och låter också .. :o
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Låter det ungefär som en kaffekokare?
Det är det ljudet jag tänker på när du skriver om burken
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
ja faktiskt .. är det ett dåligt tecken?
#5 Då är det mycoplasma :(
Ta henne till veterinär, om du har tur kan en Baytrilkur på minst 10 dagar hjälpa henne.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är så rossel brukar låta. Låter hon inte så mycket/ofta skulle jag pröva med huskurer innan jag tog råttan till veterinären. Pröva att ge roboois-te (rött te, kolla noga att et inte inehåller något svart eller koffein) med vitlök och honung (gör i ordning teet, låt det dra i 20 min med 1-2 vitlöksklyftor och ha i honungen när det svalnat för att inte förstöra den) någr gånger i veckan. Men byt inte ut vattnet mot te, dom måste kunna välja. Gröna ärtor (och annat som stärker immunförsvaret) ska visst vara bra att ge också har jag hört, men inte i större mängder. En liten bit mörk choklad kan också vara nyttigt, men choklad är egentligen inte bra för råttor, så det ska man vara försiktig med. Funkar inte det så ta henne till veterinär och be om att få Baytril och Vibranord i en kombinationskur.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
okej .. ja jag får väll försöka! TACK SÅ JÄTTEMYCKET! :)