Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 592 ggr
Jinaum
0

Barbering

Jag har letat på forumet och inte hittat någon artikel om just barbering, men hittat lite så där om det.

Har en ensam råtta som jag omhändertagit sedan ett par månader tillbaka som börjat barbera sig. Jag gissar på att han är understimulerad och behöver sysselsättas mer samt att jag missskött det då jag inte alls är van vid att ha råttor som inte går ihop (han har tydligen alltid varit ensam råtta så han går inte ihop med mina andra).

Jag vill dock dubbel kolla så jag fattat saken rätt.

Barbering är ett beteende som orsakas av den ena eller den andra anledning?

Det enda jag inte hittar är om man faktiskt kan göra något åt barbering eller få dem att sluta.

Ska försöka i till att börja med stimulera honom mer så han får kämpa mer. Samt att jag kanske inte kan lämna honom hemma som göra jag gör med mina andra råttor om jag tex åker bort från torsdag-söndag med pappa som råttvakt (då får de bara tillsyn och inte stimulans). Samt lägga extra energi på honom.

Han är redan en väldigt nervös råtta. Jag tror inte allt stått rätt till hos den förra ägaren, men han har börjat slappna av lite och jag får plocka upp honom oftare.

Men jag vill alltså dubbelkolla om barbering eller bli refererad till andra länkar om det så jag kan göra det bästa för honom.

Min gissning är som sagt att han är under stimulerad och gör detta för det, men vill kolla så det inte finns något mer underliggande för barbering.

hus-musen
0

Barbering är ett beteende som kan komma av stress eller understimulans. Avlar man på sk barberarråttor så verkar även det beteendet gå i arv.

Är det pga brist på stimulans så är det ju enkelt, sysselsätt råttan mer och ge den mer social kontakt. Är det pga stress så ge den lugnare stabilare miljö osv =)

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

Ok. Då har jag lite grepp om det mer. Får helt enkelt jobba på att stimulera honom mer :)

hus-musen
0

Ja det brukar vara det som är problemet med ensamråttor, det är svårt att stimulera dem. Råttor putsar varandra väldigt mycket, min fd ensamhane älskade när jag kliade honom i nacken och där han inte kommer åt sj tex. De är väldigt socialt för dem. Bra tips förutom att typ aldrig lämna honom ensam är att tex gömma godis i lådor med papper och toarullar, möblera om i buren lite oftare osv.

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

Han brukar få en strumpa jag hänger upp på olika höjder så han får jobba lite för godiset i dem. Han verkar uppskatta det.

Måste skaffa bultsax och klippa bort två stänger som ligger längst med botten. Är en fågelvoljär som haft galler i botten så det är två sänger rakt igenom så man kan inte möblera som man vill. Jätte irriterande.