(OT) Blocketannons
Ibland önskar jag att jag inte tittade på blocket. En råtta med bur som såldes för 500 kr. Råttan var ensam och husse hade inte tid för den. Buren var tråkigt inredd och jag bara önskar att jag hade plats för en söt kille till. Hoppas att någon tar hand om den snart, eller helst redan har tagit hand om den.
http://www.blocket.se/alvsborg/Bur_och_ratta_31899018.htm?ca=15&w=2&last=1
Behövde skriva av mig lite.
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Och såklart är det spån som bottenmaterial…
Ja, det där såg ju inte kul ut.. stackars liten..
Ja man vill ju rädda alla. Hittade just tråden där man kan lägga ut blocket annonser så alla kan se. Den tråden gjorde ju att jag ville hjälpa ännu fler… vill ha plats. Kanske är feg som inte skaffar en till, men de får väldigt trångt i buren då och om de blir ovänner så har jag inte plats för två burar. Jobbigt att ha stort hjärta och liten lägenhet, tror att så gott som alla på det här forumet känner samma sak :)
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"
Stackars liten :/
#1 varför ska inte råttor ha spån som bottenmaterial?
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
#5 spån dammar och råttors luftvägar är väldigt känsliga, dom får rossel och svårt att andas om de är i spån och leker omkring.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#5 Plus att spån innehåller väl ngt ämne som är skadligt, cancer framkallande till och med. Men kan minnas fel :) Så rätta mig om jag ljuger för er nu ;)
#3 Håller med dig, tänk om man hade all plats, tid och pengar för att rädda varenda liten krake "/
#7 Terpentin är det du tänker på :)
#5 Kutterspån är det alltså som är skadligt, alspån är ju toppen toalådamaterial :)
Barrträd innehåller terpentin. Jag har svårt att tro att det färdiga kutterspånet innehåller något terpentin då detta dunstar snabbt.
Spån, oavsett träslag, dammar/blir till väldigt små smulor/partiklar och kan orsaka problem med luftvägarna för råttorna.
Sedan finns det flis, vilket inte är samma sak som spån.
Cederspån som har blivit jätte poppis på senaste är farligast av alla sorter då det är starkt canserframkallande även för människor. Vad jag har hört. Har inte orkat kolla upp det eftersom det för min del räcker med den starka stickande doften för att välja bort det direkt.
Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att få folk att förstå att spån är dåligt för smådjur. Alla smådjur.
Förut kunde man skylla på att det var billigare, men nu kostar en påse spån mer än en påse toalätt, (beroende på vart man köper kanske).
jo men jag har aldrig haft problem med spån har det till mina kaniner,gerbiler,hamstrar, mina tamråttor, och ja mina hästar.fast just nu har jag toa lätt till råttorna. men vi har haft spån också för att vi får hämta det gratis av en bonde vi känner.
Mvh Järnskogens kaniner
Spån är nog inte bra till nått djur tror jag. Vi fick sluta med spån till hästen för det dammade för mycket, hon fick helt enkelt hosta… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
jo jag vet det är lätt att det blir så med hästar men man märker detta efter hand, vi har aldrig haft problem med hosta med mina hästar och jag har också haft många olika hästar.men som sagt allt är ju indviduellt.
Mvh Järnskogens kaniner
Ett enkelt sätt att testa hur lämpligt spån är att använda som strö är att stoppa ner närsan i en påse och ta ett par djupa andetag……
Tänk då att leva på det och andas in det hela tiden…
Det är så oansvarigt att utsätta sina djur för onödigt lidande bara för att det är gratis??
men asså seriöst det finns host och allergi hästar men mina är inte det.
jag tycker att spån är jätte bra. ta en titt på alla stora stall dom flesta har spån jag tror nog att dom stora sjärnorna vet vad som är bra.men det är väldigt olika hur man sågar det.man lägger in det på nya på morgonen så hinner det lilla damm som blir lägga sig sen så blandar man det i det gamla spånet.övervägande stall har spån. jag tycker att det är super ser inget fel med det om man inte har en jätte känslig häst.
Mvh Järnskogens kaniner
Nu verkar han vara såld iaf =)
Vad bra! vad glad jag blir :D
Jag pratar främst om smådjur, även om spån inte är bra för hästar heller så lever dem inte lika direkt på spånet som smådjur gör.
I de allra flesta "stora" stall jag varit i använder dem torv.
Jag jobbade tex på globen i vintras och hälften av alla hästarna hade med sig eget torvströ eftersom det enbart erbjuds spån.
Jag har jobbat på flera ridskolor och polisstallet bla och där används det också torv, för hästarnas hälsas skull.
Vad jag vet så finns det bara ett sätt att "såga" det på om det ska bli spån?!
det jag menar med att man kan såga på olika sätt är olika sägverk sorterar olika, jag menar fint spån för sej och grovt för sej alla gör inte det. men jag anser att spån är väldigt bra att ha till alla sorters djur. jag menar vad ska man annars ha till småjur dah?
Mvh Järnskogens kaniner
#19 STL-strö, Toa-Lätt, alspån, aspspån, hampaströ, tidningar, fleece? :) Finns mycket att välja på förutom barrspån. :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Borris mattor från IKEA eller liknande
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#21 man kan inte sånt till gerbiler tyvärr blir söndergnagt på 3 röda haha
Mvh Järnskogens kaniner
Gerbiler trivs bäst i sand eftersom det är grävare..
Spån blir smuligt och dammigt hur du än sågar.. Eller hur sågverken än sorterar..
man ska inte bara sand till gerbiler, man ska bara ha så att dom har fri tillgång chinchilla sand då dom badar i detta.
Mvh Järnskogens kaniner
Vad menar du att man ska ha till gerbilerna då?
Chinchilla sand är väl för fin för gerbiler?
Ökensand ska det vara vad jag har lärt mig iaf.
Mina gerbiler har en sand del och en torv/sand del i sitt 250l akvarium, men dem använder mest sanddelen som dem älskar att gräva och tvätta sig i. Dem har byggt flera tunnlar och kryp in och verkar trivas med att leva i en ganska naturtrogen miljö iaf.
jag använder spån och jo jag använder chinchilla sand enligt mig den bästa för att dom ska hålla sig rena och må bra.
Mvh Järnskogens kaniner
Varför ska människor ha så svårt att förstå att gnagare och smådjur inte ska ha barrspån i sina burar på grund av det farliga cancerframkallande terpentinet, och jag väljer bort spån totalt då det dammar så otroligt och gnagare och smådjur är känsliga för den sortens damm. Jag är inte allergisk mot något men till och med jag nyser och frustar om jag handskas med spån och hö. Så tänk er då hur smådjur och gnagare reagerar på detta som är så mycket mindre och dessutom ska bo i det..
Jag använde mig också av spån en gång i tiden för det var gratis då pappa hade kontakter på sågverk och liknande. Men när jag läste att det var skadligt för smådjur så slutade jag att använda mig av detta. Jag vill ju att mina djur ska ha det bästa och inte behöva fara illa för att jag ska få det så billigt som möjligt. Ska jag bara tänka på mig själv och min ekonomi, då ska jag heller inga djur ha!!!!
Gå ut och läs på internet om spån så får ni information om att det dammar och i barrspån att det finns terpentin, så ser ni själva att det är skadligt för smådjur. Vill ni verkligen chansa på era djurs liv bara för att NI tycker det verka FUNGERA med spån. Hur hade ni reagerat OM en av era djur blir sjuka på grund av SPÅN???
nu är det så här att inte ett enda av mina djur har NÅGONSIN haft problem med detta och jag har haft djur hela mitt liv.
Mvh Järnskogens kaniner
Hur vet du att dem inte fått problem?
Alla problem är inte synliga..