fel introducering + lång text!
Tjo, här sitter jag med världens sötaste bebisråtta, också tycker mina andra pälsbollar inte om henne! :c
Var idag iväg till sthlm och hämtade två råttungar, Nefrit och Rubin! jättesöta, relativt lugna och snälla! c: rubin fick följa med mig hem och Nefrit följde med min pojkvän!
Ska bara säga att jag (dum som jag är) inte tänkte ha någon mångdagarsintroducering, eftersom jag och min pojkvän brukar sätta ihop våra 4 råttor (systrar) varje helg så de får leka, och det har funkar JÄTTEBRA från första gången, aldrig något stort tjafs! :o
Jag började att sätta ner rubin och mina andra två på neutralt område, i min systers säng! det går som väntat, de sniffar varandra i baken och sätter fötter i ansiktet på varandra! xD
Rubin underkastade sig Queen, min största råtta, med en gång, och lät henne gå över henne och sniffa och peta henne överallt (blev lite pip dock). Queen lät som hon knäppte när hon andades, upphetsad andning ska man ju akta sig för!? o.o
Whisper, min andra råtta, brydde sig nog inte så mycket, men sniffade ändå. Det gick bra på sängen, så jag flyttade dem över till soffan där de brukar få vara. här gick det samma som på sängen.
efter några minuter ville inte Storaråttorna vara i soffan längre utan klättrade in i buren och började käka. ville egentligen ha ute dem på soffan, men tänkte WTH, och lät rubin gå in i buren. Rubin sniffade sig fram till ett hörn och de andra två blev genast intresserade av henne igen. de kom från två håll o trängde in Rubin i hörnet och Whisper började brottas med henne. Rubin pep högre än förut, nästan skrek och de båda rörde sig väldigt snabbt så jag väste till så att de blev stilla! D: Jag tog ut Queenie ur buren eftersom hon brukar vara mest intensiv, då klättrade Rubin uppför gallret och whisper jagade efter henne, helt oväntat! D:
så jag tog ut rubin ut buren igen,(märkte att en liten hårtuss gått ur hennes päls :c ) och ringde min pojkvän och som rådde mig att låta Whisper och Rubin mötas på tu man hand. Jag satte ihop dem, gick lugnt i en minut sen brottades de intensivt igen med mycket pip.
tog upp rubin och märkte att hennes hjärta slog lika fort som mitt D:
höll henne utanför buren så att Queenie skulle få nosa på henne,, Queen försökte riva henne genom gallret.
så nu sitter jag här i min säng, med Rubin i en öppen transportbur vid fotändan, vill inte att hon ska sova ensam! :(
känner mig som en fullständig idiot som gått för fort fram! mår verkligen dåligt, fy fan att jag inte tänkt att detta kunde hända! :(
vad tycker ni att jag ska göra? :c Jag har lagt in lite tyg som luktar Rubin från transportburen i buren, kanske är bra om de vänjer sig vid hennes lukt? :o
Planerar att låta dem träffas imorgon när de båda äldre är tröttare (just nu är de galet pigga).
hjälp uppskattas :c <3
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Introduceringar går inte alltid smärtfritt och ibland kan det bli en del pip och bråk. Men håller man på och avbryter dom hela tiden får dom ju börja om från start igen när dom träffas. Det bästa är helt enkelt att låta dom hållas. En bra tummregel är att så länger dom inte bits (så det går hål) så låter man dom hållas. Det brukar lägga sig efter några timmar och då kommer dom vara vänner. :)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Även om dom inte bits och allt ser underbart ut, om du har en råtta som inte är stabil så kan du förlora bebisen.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#1 okej! :o jag avbröt dem för att jag trodde att de skulle bitas, men jag kanske är för paranoid! :o
prövat idag igen att ha ute dem på sängen, det gick som igår, lite pip med bra! :o
sen satte jag buren bredvid sängen så de fick klättra på den. och det gick också bra.
sen öppnade jag, Whisper och Ruby var inne samtidigt och kröp ner i ett bo som hänger från taket i buren! i två sekunder hände inget sen började korgen gunga och ruby skrika! sen sprang de ut ur boet båda två, och då tog jag ruby, jag får sån panik när hon skriker D:
sen satte jag dem på soffan och beslöt mig för att testa och sätta in ruby och Whisper i buren UTAN att Ruby fick gå in i det hängande boet!
först satt både whisper o Ruby i en vattenskål för fåglar som hänger på sidan av buren och ville komma in i boet, jag försökte stopppa dem. Men Whisper kom in, jag tänkte att sålänge inte ruby följer med så är det väll okej o.o
ruby hade sin nos några cm från öppningen, precis utom synhåll för mig, då krängde korgen till och Ruby började skrika, Whisper kan ha bitit henne, eller bara rört vid henne, jag såg inte för bokanten var ivägen, men drog iaf bort Ruby fort som tusan därifrån! D:
gått fö fort fram, igen. Jag är dum, fan. shit shit shit, stackars Ruby! :C T.T
Har bestämt mig för att ruby INTE får komma in i buren föräns alla råttorna är världens bästa kompisar när de är ute i både sängen och soffan >.>
sen tänker jag innan jag prövar igen också köpa ny inredning till buren och sanera den med typ syra så att den inte luktar nånting! D:

Läs tråden om introduktion så får du tips om hur du ska göra =)
Qui dormit, non peccat
Alltså, jag måste bara säga - du kan inte bara peta bort den nya varje gång hon piper, det kommer vara bråkigt de närmsta dagarna då rangordningen blir uppgjord. Fick hem min nya bebis häromveckorna och de första dagarna var det bråkigt men jag lät dom hålla på och hålla uppsikt efter sår men inga sår blev det.Och nu är det helt lugnt.
Så länge det inte är sår så låt dom hålla på, det där löser dom. Bebisar piper väldigt mycket vid introduktioner även om en råtta bara petar på henne så kan hon börja pipa.
Så jag säger; Låt dom vara i buren och låt dom göra upp rangen utan att du kommer dit och petar och håller på, det är som 1# säger: Då börjar dom om från början och det blir mer stressigt för råttorna då också och det blir svårare och din nya kan bli traumatiserad för framtida introduktioner med andra råttor…
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
#6 :c mhm, men hon piper inte bara, hon skriker också, och det blir ett herrans omkringrullande det är då jag inte vill låta henne vara kvar, vill inte att hon ska bli biten T.T
ska låta henne sova i transportburen inatt igen.
fast funderar lte på att ta med henne till min pojkvän så hon får vara med sin syster, men det blir väll för stressande att byta miljö igen :c
#5 förstår att whisper blir stressan som tusan när Rubin kommer och vill ligga i hennes säng D:
ska iaf lägga in fler doftprover och byta dem då och då..
Lyssna verkligen på vad #6 säger, mina skivas också då och då och det blir ibland små hål men då lär de sig vem som bestämmer och de små såren läker på högst en vecka. Jag tyckte också att det kändes konstigt när jag skaffade mina råttor att två av dem alltid hackade på den minsta tredje råttan men när jag lade mig i så blev det värre. Låt naturen ha sin gång.
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"
7# Nej byt inte miljö för då blir hon jättestressad och sen kommer dom ordna rang där också så det blir samma sak. Bebisar skriker och piper jättemycket i början - låt dom träffas på öppen plats i över 3 timmar, ställ inte buren i närheten utan låt dom vara där tillsammans i några timmar. Sätt dom sedan i en nystädad bur, nyinredd samt häng upp lite sallad lite varstans i buren så dom får något nytt att tänka på.
Och låt dom vara ifred! Gå en promenad eller sätt på musik och läs en bok medans dom ordnar rangen, det blir bara värre när du är där och petar :)
Små bitmärken och rivmärken läker fort så det är ingen fara, det hör till att det kivas och skriks i början. Det låter värre än vad det och när du kommer och petar kommer det bli värre och värre.
Låt den nya sitta i buren inatt med dina äldre råttor och kom ihåg att städa buren!
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

#9 Du ska absolut inte lämna dem ensamma, har du otur kommer du hem och får städa blodbad istället.
#7 Har man riktigt flocksmarta råttor kan man bara öppna buren och slänga in den nya oavsett ålder, det blir lite sniffande men inget pipande eller skrikande. Har man inte fullt så smarta råttor blir det lite pip och skrik men inget man behöver bry sig om. Funkar inte det behöver man ta det långsamt, dvs låta dem träffas flera dagar i sträck ett par timmar om dagen, byta luktfiltar och sen när man sätter ihop dem i buren så ska den vara ordentligt rengjord och man kan gärna byta plats på all inredning oxå. Allt för att det ska kännas som ett nytt revir.
Däremot ska man inte gå in och avbryta för ofta eftersom de måste få göra upp rangen själva.
Så finns det ju oxå undantagen, de råttor som det inte går att få ihop med andra som de inte har vuxit upp med. Händer lite då och då, och är inget man kan göra något åt. Skambur kan fungera, men är inget säkert.
Qui dormit, non peccat
#7 wah tack för hjälpen, jag ska göra som du säger! :o
men är det okej om de är tillsammans på golvet(nytvättat i så fall) som mina gamla brukar springa på eller borde jag gå nån helt ny stans? :O om jag gick någon annanstans skulle det kansske bli konstigt om jag lyffte in dem i rummet med buren, jag kanske sedan ska flytta in buren i det nya rummet också! :3
OCH är det okej om jag sitter i soffan typ, i samma rum eller stör jag då också? xD
#10 okej o.o ska sitta med datorn och titta på dem då :<
ska för säkerhets skull göra rent buren med ett nytt gengöringsmedel också, så de gamla inte känner igen nånting alls! xD

#12 Japps det är bäst så! Om det skulle spåra ur så går det på någon sekund, en liten råttunge har inte en chans mot en äldre större råtta. Därav lämnar man aldrig råttor ensamma förrän man vet att det är lugnt.
Bäst vore om de får träffas där ingen av dem har varit förut, eller där det är ordentligt rengjort. Ta inte med buren, den luktar ju som deras revir. Låt dem träffas i en vecka iaf innan du provar sätta ihop dem, du märker ju när de är riktiga kompisar ute och det inte är något mera skrik och pip.
Qui dormit, non peccat
#13 mjaah, mina "gamlingar" är dock bara,, 10-11 veckor ungefär xD så en liten chans skulle hon ha tror jag, Rubin är rätt stor för sin ålder! :o
just nu är de alla 3 i min systers rum, där de bara varit i sängen tidigare idag (o nera på golvet en liten stund för de smet >w> ) De springer omkring lite för sig själva och ibland stöter det ihop,, rätt stort rum så de har att göra :P är rädd att de inte bryr sig om Rubin utan bara om rummet! xD
Har tvättat buren med klorin och bytt ALL inredning o hängt upp grönsaker i taket, tänkte gå på #9s grej o försöka sätta ihop dem idag iaf, om de inte blir några problem på golvet dvs! o.o

#14 Ah de visste jag inte.. Då har hon ingen anledning över huvud taget att bete sig dominant eller aggresivt. Så unga råttor brukar vara väldigt enkla att sätta ihop.
Qui dormit, non peccat
#15 Verkligen? För jag hade i princip samma problem när jag introducerade en bäbis för mina råttor som inte var mycket äldre dom… Kan det inte vara så att dom inte riktigt vet hur dom ska bete sig för att dom inte haft någon vuxen som lärt dom..? Mina erfarenheter säger mig att det är mycket lugnare i flockar med yngre råttor om det finns en vuxen som "tar hand om" dom. Men jag kan ju ha fel där… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#15 mm, men de har ju inte träffat råttor utanför "familjen" förut :/ förstår att det blev kiv, jag stressaded ju lite och buren var inte städad samma dag! <: o
#16 funderade på att skaffa mig en äldre hona, mina små vet inte riktigt hur man ska bete sig i alla situationer! x"D
Lät dem vara ungefär 3-4 timmar på golvet i ett rum de aldrig vart i förut, de gamla brydde sig inte så mycket om ruby, hörde henne bara pipa 2 ggr! sen somnade de alla 3 i bokhyllan, då blev mitt hjärta varmt c: <3 de har varit i den nyklorerade buren i 1-2 timmar nu, och det har gått väldigt bra! :D de vaknade precis efter att ha sovit ett tag, lite kiv nu, så är lite orolig för vad som ska hända inatt! :/
Att de sovit tillsammans är ett riktigt gott tecken :)
Ja då verkar faran var över
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"
Det verka så yes! <:3 tack alla som hjälpt till! :D <3 <3
måste hålla oss från att "ta ut segern i förskott" dock, vet inte hur natten går! :o

#16 Om man har en vuxen råtta som är stabil och flocksmart så är det inga problem att slänga in bebbs i en flock, men det brukar aldrig bara problem när de är unga jämnåriga ungar heller . Råttorna som är 10-11veckor gamla har ju knappt bott ensamma i en månad.
Att sätta ihop äldre råttor kan ju strula däremot.
Qui dormit, non peccat
Jag fick hem en liten Alice på fem veckor igår, och har lite samma prblem som du har. Bara det att mina två tidigare honor är ett år och 9 månader ungefär. Jag skickade ut dom alla tre på min säng där de fick nosa på varandra. Allt gick superbra och efter 30-45 minuter så tänkte jag att jag slänger in dem i buren.
Har gjort mycket grundligare introduceringar förr av vuxna råttor där det varit mycket problem, men det har fungerat efter ett tag och eftersom bebisar ska vara så mycket lättare och jag trodde mina var flocksmarta vid det här laget så tänkte jag att jag provar. Lova min största hona som är flockledare accepterade henne från första stund och ser nästan ut som en mamma till lilla alice. Älva den lite nättare och lägst i rang däremot såg ut som att hon bet henne Alice när Lova var på översta hyllplanet och Alice och Älva var i mitten av buren.
Tidigare så hade Lova gått emellan när Älva blev lite för hådhänt men nu var hon ju inte i närheten. Jag beslöt mig för att plocka ur alice och låta henne sova hos mig inatt. Nu på morgonen lät jag hon och lova springa runt på sängen och det går bara bra.
Tänkte ta det förbannat lugnt nu i alla fall och gå efter mallen i indroduceringsartikeln.
Ska få hem ytterligare en bebis ifrån ladugårdens till helgen så om det vill sig riktigt illa så får väl de två bo tillsammans ett par veckor tills de vant sig helt enkelt.
Ville bara dela med mig lite, höra om ni tycker det låter normalt? Alltså Älva tog tag om lilla Alice med tänderna så hon skrek till. Syns inga sår men känns ju inte riktigt som att man bara går fram och gör så? Har inte varit med om att de gjort så förut när det varit vuxna råttor. Å andra sidan har hon aldrig träffat en bebis förut, kan det vara pga det?
Skönt att höra att det gick bra för dig ts, och förlåt om jag tjuvar tråden lite :P
#23 det är lugnt! ^^ Nu vet vi iaf att man inte får ut nånting av att stressa ihop råttor :/

#23 Finns de som är lite hårdhänta och drar i skinnet med tänderna på ungar. Var det ett varningsbett eller vad försökte hon göra?
Du får nog ta det lite lugnare, är man osäker så låt dem träffas ett par gånger till.
Qui dormit, non peccat