Introducering
Jag har nyss introducerat mina två bebisar ( Blackie och Mötley ca 9 veckor gamla) och mina två rått-tanter (Frost och Burzum) för varandra. det gick helt okej, ungarna sprang runt och sniffade väldigt mycket på de äldre damerna och båda gängen ville visa lite vart skåpet skulle stå så det blev lite småfigher.
men det lite roliga var att dom red väldigt mycket på varandra. speciellt Blackie (lilltjejen) sprang runt och red på Frost (äldre honan) och hon verkade inte uppskatta det speciellt mycket. har det något med dominans att göra? annars har jag hört att dom gör så för att tillfredställa varandra.
Sen såg det ut som att Blackie löpte för hon spang runt och lät Burzum (den andra äldre honan) rida på henne och hon vibrerade som bara den.
Jag ska låta dom träffas alla på sängen några gånger till och om det inte blir problem så ska dom alla få bo tillsammans sen =)
Hoppas någon orkar läsa igenom detta och svara =)
Ha en bra dag /Lollo
Putt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om jag har förstått det rätt så rider en hona en annan för att visa att hon är underlägsen - dock brukar det inte vara speciellt uppskattat ändå.
Nykomlingarna försöker nog visa respekt för de äldre och även om det ser olustigt ut bör det inte vara något du behöver oroa dig för.
När mina två råttor flyttade in red Elly på Ester. Ester är nämligen bossen.
Det upphörde helt efter knappt en vecka.
Edit: Att den äldre sedan rider på den yngre är då kanske ett sätt att visa respekt tillbaka. Jag kan ha fel, men det är vad jag tror iallafall. 
kan vara okcså att dom gör varandra ' tjänster '
#1 Tack så mycket för svaret. Det låter väldigt rimligt faktiskt :) #2 det kan nog också stämma men i det här fallet, när dom är helt nyträffade, så lutar det nog lite mer åt vad 1an skrev :)
Roligt att vara till hjälp :)
Hur reagerar råttan som blir riden, stretar hon emot osv?
Skulle nog tro att det fortsätter tills hon ger med sig. Mina har börjat göra exakt samma sak igen när jag köpte nya grejer till buren och den är lite annorlunda (har inte möblerat om på länge pga Ellys synnedsättning).
Jag låter dem hålla på tills de gjort upp. Jag tar alltså inte ut Ester (som blir riden) även fast jag tycker synd om henne som blir antastad i sitt eget hem. xD
Det funkade förra gången när de var nya så hoppas på samma nu. :)
Ena honan börjar ge med sig och verkar inte tycka att det är lika jobbigt längre men den andra blir skogstokig och ruggar upp sig och springer efter den som försökt rida haha. jag vet inte hur bra det är?
Burzum (honan som inte gillar att bli riden) är annars rätt aggressiv av sig. hon gillar inte händer eller att bli tagen så hon kan hugga rätt rejält om man inte passar sig (det har bara blivit värre och värre med tiden) =/ men hon har inga stora problem annars med saker och ting. kommer överens med kompisen hon bor med.
hahah men naaw stackar Ester :D det kan inte vara lätt att vara gruppledare =) jag håller tummarna för att det går bra för dina också!
Jag har en dominant gammal farbror som tyvärr får bo själv just för att han inte funkar ihop med någon annan, och en av grejerna han gör är att rida på särskilt en av de andra yngre killarna. Han gör det så fort han får träffa honom. Han flyger på och ska rida. Den andra gillar inte detta och båda burrar upp sig och bråkar, så jag antar att det handlar om dominansbeteende i mitt fall, men dessa är ju killar. Kan det betyda olika saker hos olika råttor? Hm…
En råtta som burrar upp sig är inte glad för fem öre. Det innebär fara för den som hon är förbannad på för det är just vad uppburrningen betyder i detta fallet.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Fast båda äldre damerna burrade upp sig första gången de sågs men nu är det bara en som gör det. Den andra bryr sig inte lika mycket. Jag har funderat lite på honan som är aggressiv. På ett sätt så verkar hon schizo då hon kan vara helt tokig ibland när jag ska ta henne och ibland får man klappa på henne. Känns fel att avliva henne om det bara är mig hon hatar. Funkar ju bra med hennes burkompis lixom. Men jag vet inte hur kul hon tycker det är att vara orolig/arg/rädd mestadels av tiden när jag vill greja med dom.
Jo, jag tror att det kan vara olika, dvs antingen dominansbeteende eller att visa undergivenhet.
Personligen skulle jag inte avliva en råtta som fungerade med andra råttor men inte med mig. Tycker du mycket om ditt husdjur får du nog försöka anpassa dig och acceptera att hon inte vill mysa och gosa och försöka ge henne ett bra liv ändå. 
Eller ja det är väl inte bara mina händer hon hatar eftersom att hon har huggit min pojkvän också haha!
jo jag har också tänkt så. så länge hon mår bra annars lixom så tycker jag att det är ganska självklart att hon ska få leva.