Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 734 ggr
yulia
0

seg och raggig..

har märkt att min lilla fisråtta Lillemor har blivit dålig. eller jag vet inte vad jag ska kalla det.. hon är en omplaceringsråtta som jag räddade från svält och vet därför inte ålder på henne..

hon har magrat väger 300 gr idag. går ingen nöd på nån av mina flickor eftersom de alltid har obegränsat med Torrfoder och får färskmat varje dag men hon har alltså lyckats gå ner i vikt och är även insjunken ovanför höfterna. hon andas även lite ansträngt och är allmänt seg och raggig i pälsen, inte alls lika glansig som innan. lite klumpig är hon också och ser inte lika bra som dom andra. hon hänger liksom inte med i svängarna och hittar ofta henne på burbottnen trots att alla mina flickor älskat att ligga i korgen som hänger högst upp i buren.

detta får mitt hjärta att brista att se att hon inte kan hänga på dom andra längre på äventyr utan sitter helst i buren eller ensam i mitt knä..

hon har även blivit sämre på att tvätta sig och får hjälpa henne varje dag och ta bort klegg runt ögonen och iochmed att hon är vit (albino) så syns det mycket mer på henne när hon är skitig

om man hade vetat åldern på henne hade det ju varit lätt att sätta några av dessa symptom som ålderstecken. men de är ju svårt i detta fallet. eftersom vi inte har några veterinärer i trakten som kan råttor så litar jag inte på dom utan vänder mig till dom när det är lite värre men eftersom Lillemor än så länge är pigg och äter så tänkte jag fråga er vad ni tycker och om någon har erfarenhet av något liknande?

har inte haft råttor så länge så jag lär mig fortfarande!

tacksam för svar /Yulia

Jinaum
0

Det låter som åldersdoms tecken. Något jag känner igen efter gamlingen jag hade här.

Dock hade inte han problem med ögonen förens i lsutet då han troligen höll på att bli blind på ena ögat.

Men just svaga bakbenen har jag fattat som är åldersdoms tecken. Men det kan ju bero på annat. Svårt när man inte vet vad råttan är i för ålder och du inte har någon bra vet som kan utesluta att det inte är något annat som händer med henne.

Håll koll på hullet och ge henne mat som är bra, barnmat å sådant. Håll koll på att hon äter osm hon ska och gör buren pensionärsvänlig så det är lätt för henne också.

Är väl det enda tips jag kan ge.

yulia
0

Ja de var som sagt det jag med trodde.

Kan det vara så att albinos har sämre syn än "vanliga" eller är jag helt ute och cyklar nu?

Jag försöker ta ut henne och mata henne med lite barnmat och skinka och sånt minst en gång om dagen för att se att hon verkligen äter och att hon håller sitt hull.

Min bur är rätt svår att göra pensionärsvänlig.. den är rätt smal och hög och sen öppnas hela framsidan som en dörr så går bara att hänga upp hyllplan på baksidan eller vad man ska säga.. men jag ska göra vad jag kan. du har inte nåt tips? tänkte söka lite i forumet med på pensionär-råttor och läsa till mig allt jag kan.

Jinaum
0

När min råtta blev gammal hängde jag upp hängmattor längre ned utifall han skulle ramla ned. Så han ramlade på något mjukt. Satte upp stegar, kort avstånd mellan alla hyllor och satte upp flera hyllor därefter.

Min tanke var att sätta saker tätt så han lätt kunde ta sig imellan dem med lätthet eller gå över till och med.

Samt att han inte skulle ramla och slå sig.