Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 951 ggr
Zolah
0

skellefte parasiten

Känner mig orolig, vi har fått en parasit i vattnet som gör att det bör kokas innan man dricker. Skit orolig för mina djur, speciellt för små grabbarna jag just fick. Dom är ju mina bäbbar :c samma med kissarna

Finns så lite info om detta är farligt för djur också, jag har bytt vatten i automaten till kokat. men jag är paranoid att det ska finnas kvar i flaskan T_T

Vad ska man göra om rådisarna får det? eller katterna för den delen? ush jag vill inte att detta ska ske T_T

[Sara FE]
0

Jag hade nog slängt den vattenflaskan, för att vara på säkra sidan. Man kanske kan låta den ligga i frysen ett par dagar, men jag hade ändå varit för hispig för att låta råttorna använda den. Har du någon extra vattenflaska? Annars kanske du kan ge dem vatten ur en skål tills du har köpt en ny. :)

Zolah
0
[Sara FE]
0

Ja, fast plasten kanske inte tål så hög värme. Det är ju inte bra ifall den börjar smälta lite, det kanske inte ens syns. Då finns det helt plötsligt plastpartiklar i vattnet. Kolla ifall det står något på flaskan, eller googla på märket, så kanske du hittar någon info om vilka temperaturer den tål.

Zolah
0
MarajLowajz
0

Vattenparasiter fastnar oftast inte på plast eller liknande, de rör sig i vattnet och suger inte fast sig - skölj ur med ljummet vatten med salt, skaka ordentligen och byt till kokat vatten till dina råttor. Katter brukar klara sig från sådana saker men byt till kokat vatten åt dom också för att vara säker, däremot så dricker de ju oftast vatten utomhus i pölar utan att bli sjuka så det är nog ingen fara.

Du behöver nog inte köpa en ny vattenflaska utan skölj ur den och koka munstycket (röret) i saltvatten.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

hus-musen
0

Vad jag vet så går inte parasiten på djur, men för att vara säker så är det ju bara att antingen koka flaskan (de flesta kan man koka) alternativt skrubba ur den med salt eller klorin. Då överlever inget. Att slänga den verkar ju väldigt onödigt.

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

så här stod det igår i tidningen:

Man vet tydligen inte vilken parasit det är.

Qui dormit, non peccat

Fisfia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur gör ni med diskning då? Vad har ni fått för rekommendationer? Jag menar, det är väl lika stor risk att parasiter finns på muggar, glas och porslin som människor använder också? Så jag antar att det kanske är bra att fälja samma rekommendationer för råttorna som för människorna.

hus-musen
0

#8 De dör inom några timmar på torr yta, så diskar du på morgonen så kan du äta på tallriken på kvällen utan fara.

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

Står ju en del på skelleftes hemsida angående parasiten.

Qui dormit, non peccat

Fisfia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Då är det ju bara att låta vattenflaskan stå torr då i några timmar. De kan ju ha en annan flaska under tiden och om det inte finns en sådan kanske de kan klara sig med vatten på ett fat eller i en skål under tiden.

Zolah
0

Nu har jag varit på press konferans  ( skoj att prakka på radion ^^ )

Det jag fick höra är att det rör sig om två stycken olika parasiter som är i samma familj, ena biter endast på människor och den andra på både djur och människor. Så det är bara att koka vatten ( minst en minut ), att dusha osv ska vara ofarligt så länge du inte gurglar vattnet i munnen.

Såklart innebär det att du måste koka vattnet du borstar tänderna med också.

detta skedde pga att skellefte inte har ett UV filter, och installera ett sådant tar ca 3-4 månader.

kommer nog ta med mig lite vatten från älvsbyn i dunk xP

Det roliga i detta är väl att dom fortfarande inte vet om det finns i vattnet, det ska dock komma provsvar ungefär nu. Men problemet är att det kanske inte visar nåt fast det finns parasiter i vattnet.

Det jag gjorde iafl med min flaska var att koka hela den i varmvatten ( med salt så allt dör, även bacilusker lol ).

Linnet
0

EN del vattenflaskor kanske tål kokning, men dom här i tunn genomskinlig plast tål inte kokning, dom drar ihop sig och blir helt konstiga, testade att hälla kokhett vatten i en och den blev förstörd.

Zolah
0

#13 den jag har klarade sig, men det var inte en genomskinlig en

MoaL
0

Min sambo såg nyheterna om detta igår på eftermiddagen - precis efter att han hade hällt i sig 1½ liter vatten. O.o Nu får vi vänta 12 dagar innan vi får reda om om någon av oss kommer att bli sjuk.
De har ju tydligen inte hittat någon parasit i vattnet i alla fall, men den är tydligen svårfunnen, så de ska göra fler prover under helgen. Jag hoppas att vattnet är okej, kokt vatten smakar vidrigt tycker jag. *rynkar näsan*

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Zolah
0

#15 på norran står det vilka områden som är drabbade, turligt för mig så bor jag i centrum… ( ett av dom drabbade )

sockerrattan
0

Och jag var där i tisdags.Drack vatten till maten… så vi får väl se…

Mia//

MoaL
0

#16 Jag bor också i ett av de drabbade områdena. :S

Mvh,
Moa

Zolah
0
MoaL
0

Nu är det i alla fall konstaterat att man inte behöver koka vattnet till sina husdjur längre. :) Länk.

Mvh,
Moa

MoaL
0

Är du fortfarande frisk Zolah? Själv är jag nog smittad, jag har alla symptom. :/ Mindre roligt. Sambon har också symptom.

Mvh,
Moa

Zolah
0

MoaL : Bara bra här, alla är friska och krya. synd att ni åkta dit :c

MoaL
0

Skönt att höra. :) Här mår vi riktigt pissigt. :/

Mvh,
Moa

Zolah
0

äsh. inte skoj alls. ta väl hand om er ok?

MoaL
0

Jadå. :) Jag hoppas att ni slipper få det.

Mvh,
Moa