Maskrosblad?
Det växer massor med maskrosblad utanför, tänkte plocka in några till råttorna.. Men vart osäker på om dom kan äta det?
http://rattor.ifokus.se/articles/4d71456bb9cb46222d059bc8-sa-har-matar-terato
Kolla om du hittar nåt här , finns länkar till växter man kan ge / inte ska ge
Tack, nu ska jag ut och plocka! :D
så ja antar det var ok att ge? Gräs borde väl inte göra nått heller i guess :P så länge allt itne växer längs vägen, elelr husvägg -.- där alal hunder måsta pissa..elelr människor för den delen
Hahahaha ja ;)
#3 Råttor har - precis som du, antar jag - bara en mage, så gräs bör de hålla sig ifrån att äta :P
Så kaniner har flera då? :O
#6 HAHA bra poäng XD Syftade på kor, men.. eh :P Råttor kan dock inte käka gräs.
… Eller ja, kan kan de väl… ;)
^^ jo ja vet, men ja täntke liksom så många andra käkar ju det ^^' men kaniner räknas ju inte direkt som gnagare heller.. tydligen, men jaja, får hålla mig till maskrosbladen då :P
Nu har jag googlat det och blev inte mycket klokare, folk säger emot varandra.. I bästa fall så kan råttorna tydligen anpassa sig och bryta ned cellulosan i gräset om det krisar, medan andra hävdar att det kan de inte alls. Men det är i vilket fall ingenting de gör om de inte svälter, verkar det som.
.. Jag håller mig också till maskrosbladen :P
har haft kattgräs en gång till dem, men det enda de gjorde vara tt smaka så klart sen bara hugga ner skogen av gräs, gräva runt, ligga i det, sen var det klart med det :P

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
mina råttor älskar kattgräs mycket mer än katten XD
Maskrosblad gillar mina råttor. Gräs har jag aldrig givit och jag tror att de hellre äter maskrosblad vilket inte är skadligt.
Varför skulle gräs vara skadligt?
#13 står ju i i inlägg #9
Ja mina knaprar i sig också :D
Kaniner har cellulosanedbrytande bakterier i tarmen :) Det vill säga, bakterier som bryter ned cellulosa (som finns i bland annat gräs) till mindre beståndsdelar som djuret kan ta upp.
Kaniner är alltså grovtarmsjäsare.
#14 Det står bara att råttor inte kan bryta ner cellulosa. Vad är det som är så farligt med lite cellulosa (=fibrer)? Det kan inte vi heller men fibrer kan vi äta andå.
Men råttor kan väl inte bryta ner fibrer i allmänhet?

Finns väl ingen anledning att ge gräs till råttorna när de ändå inte kan ta upp det som näring utan det går rakt igenom om de ens äter det. Råttor med diaree är inte kul.
Maskrosblad uppskattas här hemma, och av någon anledning så är eklöv mumsigt oxå om man får plocka dem sj enligt råttorna. Tror de är knasiga de små.
Qui dormit, non peccat
Haha ja snart är det dags att ta ut råttorna igen.
Dock har jag märkt att alla mina "små" är duktiga koppelsmitare…
Jasså, får råttor diarré av gräs? Hm, då är det kanske så att det är lite extra mycket fibrer i gräs då. Jag menar, lagom med fibrer är ju bara nyttigt annars.
Alltså, poängen är väl att gräs är rätt menlöst eftersom råttor inte kan tillgodose sig näringen i det. :)
Mina råttor får både maskrosor, maskrosblad, gräs, röllekeblad, och en massa andra olika växter som jag ändå plockar till mina marsvin, kanin och degus. Råttorna brukar äta av allt - även gräset. Jag har aldrig varit med om att de blivit dåliga i magen av det, tvärtom uppskattas allt färskt grönt. ^^
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor