Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1189 ggr
Helenaaa
0

hon nyser

Nu har in ena råtttjej börja nysa konstant!

varför? och vad gör jag åt saken?!

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Fawo
0

Hon kanske har blivit förkyld?
Ser du något rött sekret runt nos och/eller ögon? Det brukar vara tecken på förkylning.

// Fawo (;

Helenaaa
0

Hmm. jam jag tänkte också på det men det finns lixom ingen kladd runt eller vad manska säga.. nosen är bara lite mer rosa aktik än förr..

jag ska försöka ta bild. haha det är svårt på henne!!!!

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Fawo
0

Okej, Hon kan ju tvätta av de själv. Vilken färg på pälsen har hon? Är det ljus päls brukar man kunna se lite rödaktigt på topparna.

Om de nu är förkylning brukar de kunna hjälpa om man ger dem ljummet rött the (Rooibos typ) med honung och vitlök o slänga in en massa mysiga varma filtar. Annars kan man också prova att höja luftfuktigheten, kanske är det för torr luft?

// Fawo (;

[Ratass]
0

Om hon inte blir bättre på en veckaelelr mer och det låter som att det blir värre, då blir det nog vetten. En av mina nyste å höll på, tillslut lät det ritkgit illa som om det var stopp i hela näsan på na. Fick baytril att ge henne en vecka elelr två. Allt slutade men hon fortsätter att fnysa ibland, men vi kom fram till trånga näsgångar bara.

Helenaaa
0

#3 okej! ska absolut testa det!!  Hon är en agouti hooded Glad

#4 ja.. får se hur det går Obestämd

Från mig^^

zickan
0

Rödaktiga på topparna är mest smutts eller putsfläckar. Dock får vissa förkylda råttor lite mer röd aktig färg pga snoret. Men en fullt frisk råtta kan även ha detta röd/bruna på topparna. Mestadels ses på vita råttor, typ siameser.
Förekommer vanligen efter man badat en råtta som inte är helt torr. Dessa brukar putsa till sig själva och då är det lätt att få lite putsfläckar.

Jag tycker du kan testa några droppar kan jang i dricksvattnet också under ett par dagar. Roiboost te fungerar rätt bra det med på en del nysningar. Men det hjälper inte alltid. Vissa råttor kan nysa hela livet. Vissa nysningar övergår till rossel eller så försvinner vissa nysningar själv eller med hjälp av medicinering. Men man brukar säga att om det inte är bättre efter en vecka, uppsök veterinär.
Är läget oförändrat eller bättre, så kan man vänta av ännu en vecka. Men minsta tecken på försämrat kan hjälp behövas.

Men det är väldigt mycket som rörs upp nu från marken. Damm och skräp. Sedan har vi människor lätt för att tro det är varmare än vad det är. Öppna upp lite mer osv. Men det blåser rätt bra ute till och från. Så kyligt drag finns ännu kvar,

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.