Ett mattipps!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är själv väldigt dålig på att äta gönsaker till maten, blir mer att jag skalar en morot och skär upp lite gurka och sätter mig i soffan och goffar på det. Men aldrig någon riktig sallad till middagen.
Så för att se till att råttorna ändå ska få i sig grönsaker oftare än jag så brukar jag se till att ha lite frysta grönsaker! Majs och ärtblandning, vaxbönor (tror findus har en blandning med örtor, majs, vaxbönor och morot men den är lite dyrare), broccoli och ibland lite bärblandningar.
Äpple, morot, banan och ja det mesta annat går antingen att torka själv eller bara att skära upp i små bitar och frysa själv med för den delen. Isbits hållare/brickor
Perfekt så kan råttorna äta en varierad kost även om man själv inte äter sådant varje dag! Och så kan man ju ta upp precis den mängd man behöver bara ^^
Hakuna matata!
Bra tips! Det är bra att utnyttja frysen. Jag brukar mixa smothies av olika frysta bär. Mest blåbär och den grymt nyttiga frysta bärblandningen som finns på ica med havtorn, goji, vinbär, blåbär, tranbär och björnbär. Supernyttigt :-P. Mina killar tycker de bären är för sura (tror jag) för att äta dem som de är så det är rätt schysst å mixa med lite andra grejer faktiskt. Jag brukar mixa med lite fil, ev lite banan, krossade linfrön och sen har jag i lite havregryn eller andra gryn och blandar i. Då blir det plötsligt fullt ätbart tycker de. Så kan man ju göra med andra saker också som man önskade att de fick i sig men inte gillar att äta som de är.
Förresten, mina råttor hatar all sorts kål. Undrar varför. Någon mer som har erfarit det? Synd, eftersom det är så nyttigt, särskilt broccoli. Är det för starkt för de små magarna tro?
#2 Det beror väll kanske på om den är rå eller kokad. De flesta färdiga saker man köper i frysen är ju redan förvällda/förkokade så det är "reddy to serve". Rå kål är kankse inte lika aptitligt, fast det kanske du redan provat?
Kokt broccoli (eler bara köpa som är förvällda som jag tinar) slinker ner här i.af :)
Hakuna matata!
Hm, jaha va konstigt. Då kanske det bara är mina som inte gillar kål. Nä, mina gillar varken köpt fryst som man tinat, kokt eller rå kål. Kål som är så gott!
mina små gubbar gillar inte heller kål eller andra råa grönsaker. inte morot, inte broccoli, inte gurka eller tomat… ja typ inget! så det får nästan bara förvälld eller kokt annars ligger det bara å blir dåligt… så för att kompensera får de mkt hårda brödkanter och liknande.
Medarbetare på träning.ifokus
Mina råttor äter nästan alla slags grönsaker, så de får färska grönsaker varje dag, aldrig tillagade. :)
Men förslaget i #0 är ju jättebra - fast jag måste ändå servera färska grönsaker varje dag (marsvin och degus). :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Mina åt banan med mig vilket gjorde mig glad! Men, det var säkert bara för att jag åt som de ville ha. Från och med nu ska jag köra en ny period med färskt så de äter rått och nyttigt!!
Medarbetare på träning.ifokus
#7 Banan är ju sött och gott, de brukar tycka banan är väääligt gott, både torkat och färskt! Fungerar bra som lite lördagsgodis ^^
Hakuna matata!