Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 678 ggr
PennyScarlett
0

Ungarna då???

Nu har jag letat runt överallt men hittar inte alls de svaren jag är ute efter. Ja, ja honorna ska vara 6 månader, stamtavla, plats, tid etc, etc. Jag har fattat grejen. Men nu är det så att jag råkat få med mig en dräktig hona hem i tron att jag fick med mig tre hanar. Klantigt. Men jag älskar henne!

Jag har nu särat på henne och grabbarna då de hela tiden försökte para sig med henne och det blev tjafs i buren. Har haft 4 råttor tidigare, men det här är första kullen jag får någonsin. Finns det inga köpare så kommer jag jobba ihjäl mig för att ha råd med burar.

I vilket fall, det jag undrar är lite hur man hanterar sin hona när hon föder och sedan hur man tar hand om ungarna? Hur länge ska jag låta henne vara ifred med dem och vad ska jag tänka på angående mat, bo, uppfostran osv. Jag hörde också från dem på djuraffären att min flicka har fått en hjärnblödning, men märker inget fel på henne alls. Är hon ändå kapabel till att bli en bra mamma? :O

Vill bara det bästa för mina små!

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Banankaka320
0

Beror på hur van din hona är vid dig, jag kunde pilla på råttungarna första dagen när min råtta födde. Hon struntade i att jag försökte städa lite diskret i buren och klättrade upp på mig och försökte sno min sjal för att bädda till ungarna. Men om denna råtta är ny så tycker jag du ska låta henne vara ifred första veckan, sen kan du försöka pilla lite i och se hur hon reagerar. Mamman ska ha en massa näring fett osv, det borde du kunna hitta om du söker här på iFokus :) Alla friska djur har en mamma instinkt så jag tror mycket väl att hon kan ta hand om bäbisar om hon beter sig vanligt i alla andra situationer :)

[Alenzi]
0

Vad är det för jäkla puckon, sälja en dräktig råtta som dessutom inte är frisk och har haft "hjärnblödning".. Vad som nu får dem att tro det; beskrev de symptomen? Hon verkar inte sned i huvudet eller så? :-/

Har aldrig haft med råttavel att göra, men det finns en hel del bra trådar och artiklar härinne, det är bara att beta av :)

Lycka till med dina bebisar, och jag är säker på att du hittar bra hem till dem så småningom. De kommer trots allt att vara både handtama och hanterade, vilket är mer än vad de flesta zooråttor är när man köper dem. Men du kommer nog få behålla minst en liten dotter, ifall du planerar att ha kvar tjejen.

PennyScarlett
0

Tack så mycket! :) Jo hon är ny, men misstänker att hon blivit inlämnad av en tidigare ägare, detsamma gäller mina grabbar. De är otroligt lugna och tama alla tre ^^ Men okej mycket fett, typ fisk och så? :)

Asså, dom verkade lite konstiga i den butiken -.- Jag visste mer om deras djur än vad dom själva gjorde så…Dom sålde henne för övrigt inte till mig. Jag erbjöd mig att ta hand om henne när jag ändå köpte de andra två för att jag inte ville att hon skulle vara ensam. Trodde ju dock att det var en hane.

Jo, hon satt liksom och gungade med huvudet fram och tillbaka och satt ibland med huvudet lutat. Men hon har slutat med det sen hon kom hem till mig, så jag tror att det nog bara handlade om rastlöshet.

Tack så jättemycket för fina svar! :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter