Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1019 ggr
ShitGoose
0

Plötslig död..

Min ena pojke dog för en stund sedan.. Han var bara 9 veckor.
Han var frisk och pigg och så men sen helt plötslig fick han andnöd och dog. Det kom vätska/skum ur nosen på honom..

Har någon en aning om vad som kan ha hänt med honom? Är orolig att det kan vara något och att dom andra kommer få samma sak.

Medarbetare på Sphynx iFokus

ShitGoose
0

En annan utav råttorna är också dålig nu och jag är osäker på ifall han kommer klara sig.. Försöker komma på vad som hänt men kan inte komma på något, jag har inte varit i kontakt med en sjuk råtta eller något sjukt djur alls så antagligen måste dom ha ätit något men jag vet inte vad..

MoaL
0

Usch så hemskt! Han som är dålig, är det ett kullsyskon eller är det en äldre råtta? Kan de har fått tag på någon giftig växt eller gnagt på något annat konstigt? Några mediciner, rengöringsmedel eller dylikt som de kan ha kommit åt? Vad har de ätit för mat idag?

Jag beklagar verkligen att den lille dog. :( Vi håller alla tummar för att inga fler ska behöva bli sjuka och dö.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

ShitGoose
0

Det är ett kullsyskon.
Jag har inga växter, mediciner eller något sånt..

Dom var ute och sprang i sängen och jag hade ett gosedjur där bara en liten stund, tror inte dom gnagde på den, jag har inte sett att den är ''skadad'' iallafall. Hade även en tröja där och såg att en gnagde lite på dragkedjan men det var en annan som verkar helt okej.
Dom har fått barnmat och Torrfoder idag.

Får försöka få tag i någon vet imorrn om det inte blivit bättre.
Men tänkte lite på det, vad kan dom göra egentligen? Om dom ger honom något.. Finns det inte risk, om något nu sitter fast, att det liksom fastnar på det som nu kanske redan sitter där, så att han kvävs? Bara en tanke.

Miss Lalona
0

Vad hemskt, jobbigt när man inte vet vad det är. Jag hade nog ändå ringt veterinären för att se om de hade några idéer så inte dina andra råttor blir sjuka.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

[Ratass]
0

Är de från nån uppfödare? I så fall bör du ju kontakta denna.

Fisfia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Fy vad tråkigt. Det låter ju som att han har fått lungödem av någon anledning. Det kan ju vara en propp eller hjärtsvikt, men mystiskt när en till är dålig. Låter ju nästan som att det är något som smittat.

ShitGoose
0

Jag har redan pratat med uppfödaren.

Men om det vore någon smitta, borde inte det visat sig lite innan?
Spike var helt frisk och visade inge tecken på att han var dålig och sen så helt plötslig bara dör han. Jag tycker inte det låter sån någon smitta.. Utan mer som om han fått i sig något som fastnat eller nått sånt.

Den andra är inte lika dålig längre.. Han är inte slö och har inte svårt att andas. Han är pigg, klättrar omkring, äter och dricker.. Så förhoppningsvis har det försvunnit, vad det nu var.