Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 752 ggr
Ewepewe
0

Placering av bur

Tja!

Jag sitter och väntar ivrigt på att mina två råttpojkar ska levereras hem till mig, Benke och Bruno!

Är en nybörjare på denna front men har haft möss och hamster förut (vet att det inte alls är samma sak men liknande iaf)

Funderar på det här med vart buren står bäst.

Har hört att den inte ska stå i drag, men råttorna klarar ju av att vara utomhus på sommaren? Vad är köldgränsen för de små liven om de ska vara utomhus? 

Har en bra plats i vardagsrummet för en stor bur, men en bit bort är balkongdörren som vi brukar ha öppet ibland för att vädra. Funkar det eller är idén kass?

Mastoll
0

Man brukar säga att om man kan vara ute med t-shirt så kan råttorna också få följa med ut.
att vara ute med råttorna och att råttorna står i drag är inte samma sak. i drag är det hela tiden en kall vind som drar igenom. det är inte så mysigt :) speciellt råttungar är känsliga för det.

Terato
0

Ja, akta dig för drag. De är väldigt känsliga.

Mitt tips är att låta buren stå i ett rum där du oftast umgås med dem och där du ofta är. Ett råttsäkrat rum. Jag har min ena bur i sovrummet som är råttsäkrat och den andra i köket. Köket är bra på det viset att råttorna lär sig att vänja sig vid oljud. Det är också ett rum man vistas mycket i. Men tänk på att om du spelar mycket hög musik i t.ex. vardagsrummet så kan det vara dumt att ha buren där.

Jag vistas mest i sovrummet och köket och de rummen ligger i anslutning till varandra så de får hela den ytan att springa på. Ibland kan jag stänga dörren emellan om jag vill ha mina båda flockar ute samtidigt.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

LimE-6
0

Tänkte på en sak du sa #2:

"Men tänk på att om du spelar mycket hög musik i t.ex. vardagsrummet så kan det vara dumt att ha buren där."

Är dom känsliga för det eller? Har aldrig tänkt på det och mina råttor är på mitt rum, där jag alltid är, och när jag sitter vid datorn så lyssnar jag alltid på musik och ibland kan det bli lite högt..

Ewepewe
0

Jag är oftast i vardagsrummet, och köket är för litet för att ha råttorna där. Det beror väl på vad man definierar med hög musik, har man fet-fest så bär jag såklart undan råttorna till ett lugnare rum. Man kanske kan skärma av buren ifall man måste ha balkongdörren öppen så att det inte drar rakt på den?

Daydreams
0

lägg en handduk över buren när du behöver vädra. Investera i hörlurar så kan du spela hur högt du vill utan att råttorna behöver lida.

LimE-6
0

#5 Är det så att dom inte klarar av höga ljud? Jag har aldrig riktigt tänkt på det.. dessutom verkar dom inte bry sig, alltså, dom beteer sig som vanligt.. nu är jag fundersam..

Vintras
0

De har väldigt känslig hörsel och du kan ju tänka dig hur det är för dem när de hör många gånger bättre än oss. Spela lågt, bäst är att använda hörlurar.
De brukar inte ändra beteende för att det blir hög musik men det betyder inte att det är okej för dem.

Stephanie
0

Fast de hör väl inte ljud HÖGRE än oss, de hör bara fler ljud. Men ändå bör man vara försiktig med hög musik, för råttorna kan ju inte säga om dom tycker att det är för högt eller om de har migrän ;)

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Daisymink
1

nee och vem tusan vet vad dom har för musik smak? stackars mina tjejer här hemma när pappa sätter igång sin musik. growl musik och en massa rock/metal. (iförsej bra men det kanske inte råttorna tycker ? :)

// Vanessa 

Ewepewe
0

Hihi nej man ska ju inte dunka för högt, de e ju inte ens bra för oss. Sen musiksmaken… de kanske är något man får lära dem Skrattande

MentalDistress
0

Ang. ljud så när jag fick hem min första råtta kollade jag mycket på en serie där det var "otäcka ljud" (björnar som röt, hundar som skällde & morrade) men hon brydde sig aldrig om det, hon låg i min nacke och sov sött genom hela serien. ^^

PennyScarlett
1

Det jag tänker på angående det här med ljud är ju att djur över lag har känslig hörsel. Jag är en metaltjej och metal är något som låter bäst högt så när jag får in mina nya råttor kommer jag låta dom vara i köket om jag nödvändigtvis måste väsnas :) Tar hellre det säkra före det osäkra, för deras skull. Jag menar, vi människor får ju hörselproblem om vi lyssnar på för hög musik dagarna i ända…vad händer inte då med råttornas even more känsliga små öron? :O

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter