Tips?!
Hejhej!
Undrar lite vad ni brukar ge för mat till era råttor?!
Jag ska skaffa nåra snart för första gången så jag undrar om ni har nåra tips på mat, leksaker, bon mm. ? :)
Sen e ju frågan om man ska ha hanar eller honor? Jag har tänkt skaffa 2-3 honor. Har hört/läst att dom är piggare och att dom inte revirmarkerar lika mycket som hanar. Vad föredrar ni? :)
MVH Molly_ylloM
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Svarade men det försvann, men ja, du kan läsa artiklarna under vanliga frågor, allt står där vad de behöver.
Jag har både pojkar å flickor och ja, fickorna är mycket piggare och marker inte alls på samma sätt som pojkarna gör, det är iaf va ja tycker.
Torrfoder; Hamster Crispies och husmanskost (det jag äter fast mindre kryddat)..
Både kött, grönsaker, rotfrukter, och pasta/ris osv.
Aktar mig lite för söta saker som för mkt majs då de går upp i varv av allt "socker". Fick det tipset av Terato. =)
Ibland snor de små små bitar godis ur påsen en lördagskväll i soffan, men jaja de kan väl få ha sina race i soffan en stund då. ;)
Hälsningar Anna med pälsklingar!
Jag har inte haft mina damer särskilt länge men jag ger i alla fall en blandning av sockerfri müsli, hel havre, torkade morötter, valsade ärtor, fågelfrön o lite annat som jag glömt namnen på.
Färskfoder serveras daligen o där är de lite blandat, ibland från min mat o ibland är de mest grönt.
#2 Ger du hamsterblandning?
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Jag brukar köpa müsli med alla sädesslag i (kostar typ nån tia för ett paket), sedan brukar jag blanda det med en gnagarblandning utan pellets. Jag köper min på granngården som är kanon med lite gott och blandat och lite hela sädeskorn så de får gnaga lite, tillsammans med majsflingor, ärtor och lite annat tror jag det är i (fins att köpa på de flesta djuraffärer med). Rispuffar är också bra.
Sedan kan man slänga i lite bovete, quinoafrön, och lite sådana saker. Äter dem det så är det bara bra, men du märker vad som blir kvar i skålen så kan man strunta i det nästa gång kanske.
Sedan köper jag jag lite allt möjligt som jag har i, russin, punpafrön, och såklart lite hundfoder (ej kattfoder!) som både är nyttigt och uppskattat. Knäckebröd är också bra, något att gnaga på :)
Beroende på hur feta/smala de är och hur mycket de rör på sig så kan man ha i lite nötter (osaltade) och torkad frukt (russin har jag alltid i men man får va lite försiktig där med). Solrosfrön kan man också ha i men även de är ganska så feta. Köp hem lite av varje och blanda i lite lagom.
Men de fyra sädesslagen ska vara utgångspunkten och det andra lite extra och utgör kanske 1/5 eller så.
Köper du bebisar så kan jag varmt rekomendera välling för lite äldre bebisar (gjort på säd) som man blandar med lite ljummet vatten. Brukar vara uppskattat och är bra om "extraproviant" så det äter ordentligt. I vällingen kan man gärna blanda ner lite färska godsaker med som banan eller så.
Färskmat ska de ha varje dag och de ska äta ungefär som oss människor men inte allt för fett och inget kryddstarkt. Mjölkrodukter kan de också vara lite kännsliga mot så det ska man helst undvika i större mängder i.af. Men mest grönsaker, lite lagom med pasta, ris, potatis osv och så lite kött eller fisk.
Här har du en tråd med vad råttor inte ska äta!
Hakuna matata!
Det är ju olika för alla om man föredrar honor eller hanar men själv trivs jag så bra med mina två busiga honor så jag föredrar nog dem - som svar på frågan. Här kommer också lite tips på mat osv. :)
Jag brukar ha en skål med torrfoder i och har blandat lite allt möjligt.
*En bas av färdigblandat Torrfoder för råttor
*Havregryn (ganska mycket då det är poppis)
*Majs- och ärtflingor
*Lite annat jag kommit över i djuraffärer som sett mumsigt ut. Typ av olika sädesslag.
Sen så har jag en till skål med färskmat. Där brukar jag blanda lite olika varje dag:
*grönsaker (isbergssallad, gurka, pärltomater)
*kolhydrater (ris, makaroner, ibland lite potatis, couscous)
*protein (ägg, någon liten köttbit - dock bara 1-2 ggr/vecka)
Idag fick de en liten lyxmåltid!
Jag kokade havregrynsgröt och hade i frysta bär som jag tinat.
Havregrynsgröten: 1 dl havregryn och 2 - 2½ dl vatten och lite salt så de får i sig det också
Smaksättning: Jag hade i ca 1 dl hallon och blåbär och blandade
Extra: Hade även i lite extra havregryn efteråt också så att allt inte var så smetigt.
Havregrynsgröten var extremt uppskattat, de satt och smaskade länge, fast det fick bli tvättstund efteråt, de blev lite blåa om nosen och tassarna. ;)
Ser inte sådär jättefräscht ut men som sagt, uppskattat. Slänger in en bild.
Men deras favorit sovplatser är en liten tygpåse jag gjort till dom (utan att behöva sy, hihi, perfekt) en äggkartong där jag klippt bort sakerna inuti och lagt i lite tyg, men deras absoluta favorit är glasslådorna! Jag har gjort lite hål med en syl (vasst verktyg) och dragit igenom tråd och knytit fast i gallret. Kan lägga upp en bild på råttorna i glasslådan också så du får se. :)
Jag har även gjort vad man kan kalla för leksaker. Har en liten kartong med sönderklippt tidningspapper som de kan gräva i eller använda att boa med. Har också bollat ihop tidningspapper i händerna och tagit ett lite tjockare snöre och dragit runt och virat några varv och knutit fast. Jag såg nu faktiskt denna sekund att Ester satt och drog i den och gnagde, hihi!
Annars har vi ju det traditionella pringlesröret. Du kan ju köpa massa chips och äta "för deras skull" så de får röret, hihi. ;)
Hoppas tipsen kommer till användning.
Här kommer först en bild på gröten, bli inte avskräckt bara, den luktar himmelskt! :D
Oj, herregud vad mycket jag skrev! Förlåt xD
Här kommer bild på buren iallafall. Man ser att Ester sitter i lådan och på andra sidan buren, mot väggen, högst upp, är tidningspapper uppsatt som de gör lite allt möjligt med.
Längst ner har de också lådan med papper i, man ser den lite grand. :)
Tack så hemskt mycket för svaren! :D <3
undrar bara: hur OFTA ska dom ha mat? en gång om dagen? flera?
Skoldagar ger jag dom typ 1/1½ dl färskmat på morgonen och sen senare mot kvällen får de typ så mycket igen. Det beror kanske på hur mycket de äter men det är nog vanligast för mina två. Sen har de ju alltid torrmaten. :)
OK! :) torrfodret ska dom ha fri tillgång till eller? :)
ps. gröten så jätte god ut! jag får göra till mig själv också! haha ;)
Aa. :) Jag brukar bara byta det nån gång ibland så det inte ska bli dammigt/smuligt etc. Men byter absolut inte varje dag! Det får stå där och alltid finnas tillgängligt. :) Har medvetet ställt det på mittenplanet också så de ska vilja knapra lite varje gång de ska upp och ned… x)
Lurigt hihi, men annars äter de bara färstmaten. :O
Haha, vad roligt. ^^ Jag tycker den såg jättesnuskig ut. :P Menmen, vad olika smak man har :P
okej! :) smart!! haha :P
japp!
men vart köpte du dina råttor? köpte du av uppfödare eller på nån djur affär eller? jag har kollat runt bland olika uppfödare och antingen så har dom inga ungar planerade eller så bor dom för långt bort… har också kollat på annonser på blocket mm. och där verkar det lättare men kanske inte lika bra "kvallite"… :/
nåra tips på leksaker?? har kollat runt och tycker det verkar onödigt att köpa leksaker till dom när man kan göra så många själv. jag älskar att pyssla så varför inte! men jag har nästan inga idéer… har sett att man kan göra hängmattor och kanske snickra ihop nån liten klätter stege och så men nåt mer har jag inte riktigt hittat! förslag?? :)
Tack så mycket för tipsen! de uppskattas!!! :D
Mina råttor är faktiskt från affär och jag är supernöjd med dem. Antar att man kan ha olika tur men jag undersökte mina NOGA innan jag köpte dem. Jag undersökte hela kroppen och om jag kunde hålla i dem osv utan att de blev rädda/arga och allt gick finfint så jag köpte dom. :)
Ja du, det finns hur mycket som helst man kan göra.
Jag experimenterar flera gånger i veckan och hittar på nått. Sist gjorde jag en påse i rött fleece tyg som hänger högst upp till höger på bilden.
Istället för att "sy" ihop tygbitar gjorde jag lite hål vid kanten med sax som jag knöt ihop med fleeceremsor.
Annars kan man göra i princip vad som helst med kartong. Samla på dig kartong och experimentera lite. :)
Men favoriten är nog tjock tråd, massor av fleecetyg och kartong. Det kan man göra vad som helst med.
Och så har du ju exemplen jag skrev i tidigare inlägg. :)
Okej!! om jag åker till nån som har annonserat på internet till exempel så ska jag undersöka dom noga och kolla om dom är tama! om de går bra så spelar det väll ingen roll vart man köper om man ändå inte ska avla! jag ska bara ha dom som sällskap och för att då har nåra jag kan pyssla till som uppskattar arbetet!! haha :D
Okej tjock tråd, kartong och fleecetyp! då vet jag! XD
vore intressant att se bilder på dom olika sakerna du har gjort närmre om du har fler bilder?! annars så ser man rätt okej på bur bilden ovanifrån! :D
Det enda som kan drabba en är väl då saker som man inte kan se på en gång som kanske kommer senare i livet pga dålig avel .
Det har #14 rätt i. Men i slutändan bestämmer man själv. Är inte alltid så lätt att hitta uppfödare som har kull på G men har man tålamod så bör man vänta.
Jag köper helst hos uppfödare men det beror på vad som finns tillgängligt och hade det varit något med mina råttor som verkat lite knasigt hade jag väntat. Allt beror liksom på situationen tycker jag.
Men självklart är uppfödare det bästa!
Närbilder har jag tyvärr inte nu. :)
jaa… fast å andra sidan så kan de väll göra det om man köper från en uppfödare också?! men är kanske större risk att det händer om man köper på annons… :/
Annons och djuraffär är nog ganska lika riskfyllt såvida man inte vet var råttan som säljs på annons kommer ifrån.
Kommer annonsråttan ifrån en djuraffär med okänd bakgrund eller från en uppfödare, t.ex?
Kort sagt: Känd bakgrund bättre än okänd.
Japp! ska nog köpa hoss uppfödare så jag vet vad jag får! :)
nåt förslag på uppfödare i södermanland?? svårt att hitta uppfödare…
Hehe, det har jag ingen aning om. Du får ta dig tid att leta. ;)
#4 Vad heter blandningen du köper på granngården? Hur stora säckar är det? Pris? Var där idag nämligen men hittade inget, så då kanske man kan fråga om dom kan ta in det.
#20 Man köper i lösvikt, och det kostar 39 kr/kg tror jag =)
Hakuna matata!
#21 jaha va bra tack, ja gick å kollade bland alla stora säcker,hehe.. Får bli en tur dit igen nåndag för å kika…
#22 Jag vet inte om alla butiker har (urbudet kan ju skilja något). Men enklast är nog att ringa och fråga istället för att åka dit om du inte har väldigt nära då ^^
Hakuna matata!
Har nära, tar bara 5-10 minuter me bil… Så det är lungt.. Handlar kanin och gris mat där oxå så det blir några vändor dit ändå…