Ihopsättningar???
HEJHEJ!
Alla har olika uppfattningar och erfarenheter så nu frågar jag er!
Om man ska skaffa råtta och inte har någon innan hur många är lagom
2 st? 3 st?
Ska man köpa alla från samma uppfödare eller kan man sätta ihop dom
bara dom är ungar??
Tycker själv att det är roligare med olika färger så man ser skillnad…!
Kan man sätta ihop en vuxen med en unge eller måste dom vara ungar
när man sätter ihop dom???
Förslag??
Svar uppskattas mycket!!!!!!!
MVH Molly_ylloM
Det finns jättemycket information inom 01. Att vara råttägare, att läsa så hittar du massor av information men för att svara på frågorna:
Det beror ju lite på det där.
Du kan ju köpa 2 stycken ungar nu, vänta någon månad och köpa 1-2 ungar till. För helst ska man väl ha 3-4 stycken ifall någon blir sjuk eller för gammal och måste tas bort och då blir ju den andra ensam om man enbart har två stycken och då måste akut leta på en eller två kompisar till den ensamma råttan vilket man inte alltid lyckas hitta på någon vecka, vilket kan leda till att den ensamma råttan blir deprimerad eller vid senare tillfälle aggressiv mot andra råttor om denne har gått som ensamråtta ett bra tag.
Du kan ju köpa från olika uppfödare det gör ju ingenting bara planeringen går ihop och ingen råtta behöver sitta ensam.
Du kan sätta ihop unga med vuxna och oftast går det bra, det är bråk i början då rangordningen görs upp men oftast är det lugnt.
För att göra det lättsamt för dig själv så kan man köpa 2-3 råttor ur samma kull om man har turen att hitta en uppfödare/säljare som fortfarande har ungar obokade.
Även om råttorna ser likadana ut så märker du nog skillnad, det är personligheten man märker på då.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Minst 3 stycken tycker jag är det bästa. Själv försöker jag hålla mina flockar på runt 6 individer, tycker dom fungerar bättre då. Man kan köpa 3 ungar ur samma kull (om man har tur) eller 2 ur en och 1 till ur en annan. Eller så kan man göra som jag gjorde, köpa 2 ungar och en äldre råtta som kunde uppfostra dom. Eller så köper man 2 stycken och fyller på med 1 eller 2 till efter några månader… Valen är många. 
Råttor brukar gå att sätta ihop i alla åldrar om dom är normalt funtade. Enklast ska det ju vara att sätta in en unge hos vuxna råttor. Men även vuxna råttor går att sätta ihop, fast det brukar vara lite krångligare. Jag har under mina 2 år som råttägare varit med om allt från vuxna råttor som hade svårt att accepter varandra, vuxna råttor som hade svårt att acceptera bebisar till vuxna råttor som borde ha varit svåra att få ihop men som funkade som en flock efter bara en dag. Så det är omöjligt att säga hur det kommer gå innan man prövar. Men det enklaste ska ju som sagt vara att sätta ihop ungarmed varandra eller vuxna råttor.
Det enda man egentligen ska undvika är att försöka sätta ihop hormonstinna hannar i puberteten, det kommer oftast inte sluta särskilt bra…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Okej! tack för tipsen!!
lutar nog åt att skaffa 3 st! ska bara övertala mamma och pappa om att det är bäst så!!
men köper nog (om det går) från samma kull! Exakt alla i en hel kull har väll oftast inte samma färg eller?! men bara en fråga till:
jag ska få "låna"/ta hand om min mammas kusins råtta i några månader nu snart! och om det funkar bra så ska jag få skaffa egna så då undrar jag:
Om man vill köpa fån uppfödare måste man boka i förväg om man vill ha 2-3 st honor????
Tacksam för svar! 
MVH Molly_ylloM
Det bästa är att boka i förväg, ja. Bra uppfödare är populära och det kan vara svårt att få tag på några ungar alls om man inte är snabb. Tror det är väldigt svårt att få köpa 3 stycken från samma också. Visst kan ungarna i kullen ha olika färg, men oftas är det inte mer än en 2-3 olika. Skillnaden ser man då bäst genom att titta på deras teckningar, päls och örontyp (om det finns några skillnader där).
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
okej! vet du om nåra bra uppfödare i sädermanland/stockholm???
kanske smartast att köpa från två olika uppfödare om det är lång kö på att få köpa nån men allra bäst är väll om dom är systrar!! då känner dom varann sen födseln och mindre risk för bråk vid ihopsättning mm. får försöka hitta en uppfödare som kan sälja 2-3 st honor ur samma kull!
är det svårt att få tag på råttor i september/oktober?? har fått för mig att dom flesta får ungar på våren/sommarn! men det kan vara inbillning bara!! :D
Vi har en uppfödarlista här på RiF, ta dig en titt på den!
Vet inte om det finns någon tid på året då det föds fler råttungar än vanligt, tycker det verkar finnas kullar året runt…
//Lamina
Okej tack för svaren! uppskattas!! :D